Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Jag har en fråga ang travare. En travare som ALDRIG blivit inkörd utan bara blivit född av ett travsto, men sen bara blivit inriden presis som vilken annan ridhäst som helst, har den ändå travtendenser i sig ? Alltså, jag har haft/ridit en del travhästar, men då har dom alltid: 1: Sprungit på travet eller 2: Blivit inkörda i syftet att tävla i trav fast dom aldrig kommit till en tävling ens. Jag har aldrig suttit på en travare som aldrig gjort 1 & 2.
Kan hända det står något i tråden om detta, men den är så lång och jag är lat
Om den inte har travtendenser så är hästen sjuk... Alla normala hästar ska väl kunna trava?
Det du (eventuellt) kan slippa är alltså: fyrtaktig trav, passtendenser (om det inte är så utmärkande att man ser det redan i hagen) och "felinlärning" av bettet.
Vad menar du med "felinlärning" av bettet?
Stå still vid uppsittning är bara övning och övning. Min nuvarande vill e gärna inte stå still. hade alltid någon som höll henne åt mig. Men en dag så testade jag att sitta upp precis utanför stalldörren med nosen rakt in i väggen. Först var hon lite strulig men efter att jag suttit upp och klivit av 10 ggr så fungera det. Har sedan flyttat henne längre och längre bort från väggen.
Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med, jag har en travare som jag mest ridit ut i skogen och lufsat med men som jag tänkte börja träna lite mer dressyr med nu och jag ska ta lektioner. Min undring handlar om bett, vad har ni för bett till era hästar? Jag har ridit min mest i repgrimma ute i skogen eftersom han varit lugnast med det alternativet, jag har inte provat något annat bettlöst eftersom grimman har funkat bra. Med bettet, ett helt vanligt tvådelat bett, har jag upplevt att han blivit mer stressad och liksom mer koncentrerat sig på det än på sätet och rösten och ibland har han dragit tyglarna ur handen på mig. Utan bett har han varit kollugn. Vad skulle ni rekommendera att jag forsatte med? Kan man rida med stöd i ett sidepull? Jag tycker repet om nosen ser vasst ut? Hur fungerar andra bettlösa alternativ? Jag red en gång för en westerntränare som föreslog bosal, men då rider man ju utan stöd...eller? H*n menade att man inte kunde ge ledande tygeltag med sidepull. Jag känner mig förvirrad. Ska jag satsa på det vanliga bettet i alla fall och träna bort hans bettstress? Han är kollad i munnen av tandläkare så det finns inga sådana problem.
Tacksam för svar, älskar den här tråden!!!
Utan bett har han varit kollugn. Vad skulle ni rekommendera att jag forsatte med? Kan man rida med stöd i ett sidepull? Jag tycker repet om nosen ser vasst ut? Det finns sidepulls med 2 rep över nosen och om du tycker att det är för vasst för din häst så kan man linda om t.ex eltejp runt repet för att få en mildare effekt.Hur fungerar andra bettlösa alternativ? Jag red en gång för en westerntränare som föreslog bosal, men då rider man ju utan stöd...eller? H*n menade att man inte kunde ge ledande tygeltag med sidepull. Konstig W-tränare måste jag säga... på ett sidepull så sitter tyglarna fast på båda sidor om nosen = du kan göra ledande tygeltag, på en Bosal så sitter tyglarna fast i en knut som sitter under hästens haka = du kan inte göra ledande tygeltag, bara tygeltag bakåt eller uppåt som gör att bosalen verkar uppå nosryggen eller neckreining. I regel använder man bosal som ett övergångs-stadie i skolningen till neckreining med stång.Jag känner mig förvirrad. Ska jag satsa på det vanliga bettet i alla fall och träna bort hans bettstress? Han är kollad i munnen av tandläkare så det finns inga sådana problem.
Tacksam för svar, älskar den här tråden!!!