Sv: träning av ridtravare
Lite KL
Jag vill på allvar rekommendera en kiropraktor till ridtravaren! Mitt sto uppförde sig illa denna våren, sämre gick det än förra året. En del hästfolk (läs halvblodsryttare
) menade att det var testning, det började bli jobbigt för henne, jag började kräva mer etc. Men i mitt stilla sinne insåg ju jag att inte kräver jag nåt särskilt inte? Bara att hon knallar på snällt i skogen? Ska det vara så svårt?
Dessutom verkade hon inte testa mig i något annat sammanhang och hon stannade alltid när jag ville och var egentligen samarbetsvillig. Inga tendenser att sticka eller kasta av.
Men ändå. Ett jäddrans kastande med huvudet, trippande, nervös och spänd aktion i både skritt och trav... Till slut tyckte jag hon var svajig i bakkärran. En kiropraktor som även jobbar med hästar tillkallades småningom. Han bonkade rätt på 3-4 ryggkotor i länden, en i manken, en i bogen och så satt det något i nacken.
Sedan skulle hon vila i 2 dagar, sen skrittas i 2 och därefter ridas över stock och sten med mycket mycket skritt på lång tygel.
Vad händer?
1) Hästen skrittar med långa vägvinnande steg, pendlar med halsen samt så rör sig bogarna markant vid manken.
2) Hästen går att rida lätt på och sitta lika smidigt på vänster som höger, tidigare har hon varit nära att skruva av mig om jag sitter när höger ben är nere.
3) Hästen kan skritta sakta!
4) Efter kanske 6 ridturer har hästen fått en kraftig halsmuskel framför manken.
5) Hästen börjar för första gången busa. Försöka smita in på små stigar, försöker börja trava utan mattes signal (har inträffat 1 gång på det första året jag hade henne, nu varenda ridtur).
6) Hästen satsar inte längre på att springa ifrån/förbi allt läskigt utan på att stanna och glo så att matte får börja använda skänklarna...
7) Hästen står blick stilla vid uppsittning och har nu genomfört ett litet hopp-pass med bravur.
Idag kom kiropraktorn på återbesök. Det var bra mycket bättre nu och han behöver inte återkomma. Hon har haft ordentligt ont, utan att det var direkt övertydligt.
Jag berättar detta för att jag tyckte det där med "hästen kan ha ont, ta ut en ET" förekom så ofta i trådarna att det verkade som en klyscha! Men nu ansluter jag till den skaran!!!