träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

*KL*

VAD är en ridtravare?? En travare man rider på? Eller är det en helt annan ras?

*KL*

VAD är en ridtravare?? En travare man rider på? Eller är det en helt annan ras?
Ridtravare är ett namn för varmblods- och kallblodstravare som man använder som ridhästar istället för att köra trav med dem. Inget officiellt eller fastställt någonstans, bara enklare än att säga min varmblodstravare (eller kallblodstravare) som jag rider... Ett smart samlingsnamn helt enkelt:)

Ridtravare är ett namn för varmblods- och kallblodstravare som man använder som ridhästar istället för att köra trav med dem. Inget officiellt eller fastställt någonstans, bara enklare än att säga min varmblodstravare (eller kallblodstravare) som jag rider... Ett smart samlingsnamn helt enkelt:)

Thanx! Inte så insatt i rasen, så jag började fundera på om man börjat avla. Men nu vet jag:)

Hur få bort travar-traven och passgången??

Har stora problem med det.
Galoppen sitter som en smeck. Helt perfekt, hon fattar t.o.m rätt galopp och håller det tempo jag vill, går fint i kurvor osv, men traven *suck*.
Först passar hon och sedan trav-travar hon. Jag kan ju omöjligt rida lätt när hon går så där. Det blir mer upp-ner-ner än upp-ner. Så jag ställde mig i fältsits för att inte störa henne.....Vill ju inte tappa framåtbjudningen, men hur får jag bukt med traven???? :confused:
Snälla hjälp.

Sv: Hur få bort travar-traven och passgången??

Då är det grunder som fattas.
Ryggen behöver vara avslappnad, sökningen måste finnas, hästen måste ha takten (ibland får man hjälpa dom med det) och bjudning nog att fortsätta med det man vill utan att välja ett lättare alternativ som t ex grisepass! :p
För att få ryggen svinga mer och mer upp-ner, och få in bakbenen mer och mer inunder tyngdpunkten.

Steg 1 kanske blir att hjälpa hästen med takten. Om du har bra grunder i skritt kan man försöka tänka övergång genom att sätta travtakt men utan att tappa grunderna. Sitter inte grunderna i skritt bör ni jobba på det först och främst. Jag brukar rida på volt, göra kramförhållning på innertygeln när innerfram är i marken och strax efter (eller samtidigt beroende på hur snabbt/sakta hästen går) lägger till en liten putt med innerskänkeln och känna tvåtakten i sig själv för att få trav. Tänker man lite öppna eller skänkelvikning i samband med det brukar det vara lättare att få hsäten sortera benen till trav istället för pass eller dylikt.
Lättast om man har hjälp av en pedagogisk tränare med tydliga strategier så man kan få lite hjälp utifrån.

Ytterligare en aspekt: hästar som gärna tar till grisepass/tölt istället för trav (och inte är islänningar! ;) ) gör det ofta pga obehag. Kolla med vet/et/kiro och kolla sadel + din egen sits.

Senast ändrad:

Jag rekomenderar dig att läsa min tråd.Jag har lite av samma problem.Jag hr fått många bra och värdefulla tips i den tråden.kanske du kan ha nytta av några av dem.
länk till tråden.

Jag har en travare som precis kommit f,han är väldigt duktig springare men tycker inte att det är kul och satsar inte när det väl gäller. Han har blivit riden, söker sig neråt, KAN jobba väldigt fint i form, trava lugnt och fint när han vill ungefär..
Men han är sjukligt travsäker, snö har vi testat, brant uppförsbacke, volt, utåtställd på plan osv..men han verkar inte nappa på någotdera..*hmm*

Gått länge på banan?
Lägg ner ett par månader på att grundrida hästen i skritt och trav. Det krävs en del andra muskler för att galoppera med ryttare än vad som krävs när man travar fort med vagn. Jobba mycket med öppnor och slutor. Cavalettibommar i skritt och trav.
Galopperar den i longerlina? Prova i så fall att lära in röstkommando utan ryttare och låt hästen bli starkare i galopp innan man provar med ryttare som är helt passiv och bara ger röstkommando för galopp.

Galopperar den inte i longerlina hade jag travhoppat kryss. Börja jättelågt, 30 cm, ha gärna en hoppsäker häst framför som draghjälp. Kom i lugn balanserad trav, sikta på mitten och försök INTE jaga hästen till galopp i landningen. Höj lite i taget. När den väl tar något galoppsprång i landningen så beröm MASSOR, återigen, försök inte tvinga den att fortsätta galoppera. Ett språng blir fler allt eftersom, ge det TID. Lägg gärna ett röstkommando för galopp i landningen. Lycka till!

Jag har också en ridtravare. När jag hade köpt honom så fattades muskler. (har gått på ridskola, så det fattades bara muskler, kort och gott) Och stel som en pinne var han eller han är fortfarande xD Nu har vi skrittat, travat och skaffat oss muskler. Så nu har jag börjat försöka mig på lite galopp, vilket går bra ibland och dålig ibland. Senasre gången gick det i båda varven. Men fy f*n vad fort det gick och han låg ner i kurvorna. Vad tror ni, är det för tidigt att börja galoppera då? Eller ska jag låta honom känna på galoppen, liksom bara låta honom galoppera hur fort han vill osv. Ska man fatta galopp från trav eller skritt. Jag kan säga att man kan verkligen inte sitta ner i traven, det är så skumpigt så man glider av bara man försöker. Ge mig lite tips snälla!

jag ska mest troligt ta ett varmblod på foder.han är inte riden så mycket då han haft en senskada, mest riden rakt fram i skritt o trav, men han har börjat fatta galoppskänkeln.´Han vill väldigt gärna krulla ihop halsen när man rider och då undrar jag vad man ska göra för att få honom att länga den igen. han ställer sig också gärna utåt när man travar(fattar att det är från tävlingstiden)så vad kan man göra åt det?

Ställer sig utåt: kolla först fysiken så den inte har några problem som behöver rättas till. Beror ofta på låsningar och/eller snedheter och spänningar som behöver lossas. Många hästar slutar plötsligt felställa när de väl fått tillräckligt med behandlingar. Därefter - rakriktningsträning. Man brukar få fokusera på det lite tidigare med ridtravare än unghästar upplever jag, kan bli rätt sneda och låsta av travet.

Krullar ihop sig:
Spänningar. Kolla först samma som ovan och även sadel, bett och tänder, försök sen få en ärlig längning i hela rygglinjen genom att rida mycket framåt/nedåt i skritt. Tänk på att försöka få med även bakre delen av halsen - det brukar vara svårast men den där sista pusselbiten som gör att rygglinjen välvs lite uppåt.
Först när man börjar få den här välvningen och att manken höjs litegrann trots att man "bara" rider i framåt/nedåtform tycker jag man är redo att gå vidare. Tänk på att vara snabb med eftergifter och att försöka få hästen slappna av - inte bara fly undan eller trycka emot.

Ytterligare en aspekt: hästar som gärna tar till grisepass/tölt istället för trav (och inte är islänningar! ;) ) gör det ofta pga obehag. Kolla med vet/et/kiro och kolla sadel + din egen sits.

Vbl ser man då och då "tölta", en del t.o.m riktigt bra. Kan inte det finnas hos dom som en dold gångart? Eller är det bara "fel" på något då?
Det vore intressant om någon har försökt att renodla tölten hos ett vbl - om du som har det läser detta, svara gärna hur ni gått tillväga och hur ni upptäckte att det var "äkta" tölt. Jag är bara nyfiken...

Vbl ser man då och då "tölta", en del t.o.m riktigt bra. Kan inte det finnas hos dom som en dold gångart? Eller är det bara "fel" på något då?
Det vore intressant om någon har försökt att renodla tölten hos ett vbl - om du som har det läser detta, svara gärna hur ni gått tillväga och hur ni upptäckte att det var "äkta" tölt. Jag är bara nyfiken...

Om du frågar min ET skulle svaret bli nej, det finns inte hästar som t ex töltar i hagen utan att ha en fysisk (negativ) anledning till det.

Om jag utgår från egna erfarenheter så kan tölten bli riktigt bra, men jag tror det är apsvårt att få till det utan att skapa spänning som kan inverka negativt på resten av jobbet.
Båda vbl jag haft har töltat, den ena när den blev pigg i skritten och inte fick trava utan jag höll kvar fyrtakten, rent muskulärt var den hyfsat avspänd och ryggen var höjd, "på tygeln" och mycket mjukt och bekvämt att sitta på, fint och taktmässigt, så utifrån min egen åsikt var det en bra tölt. Negativt = den gjorde det ju pga mental stress vilket gör att jag tror att den garanterat hade spänningar ändå. (spänd mentalt och spänd fysiskt brukar trots allt hänga ihop). Jag tränade inte den i tölt för att den var för duktig på att låsa ryggen och lätt hade kunnat få det som ovana, hade haft ryggproblem och hade alldeles för lätt för att fixera ryggen.
Men sen så tölttränades ett annat av mina varmblod efter att jag sålt den till en tjej som ridit islandshästar mycket. Enligt henne hade han bra tölt och var lätt att plocka fram tölten i. Men samma sak där, i gengäld hade den svårt att svinga ryggen ordentligt i traven och den blev spänd i tölten.

Inget jag rekommenderar mao även om många säkert "har" tölten naturligt. Först vill jag få en svingande avslappnad rygg och bra kontroll på höfterna utan att hästarna låser höfter och/eller rygg i skritt, trav och galopp, innan jag ens skulle tänka tanken för att inte jobba emot sig själv när hästen liksom behöver motsatt träning.
Och när man väl kommit till bra koll på höfttekniken och avslappnad svingande rygg, då har man förmodligen så fint att visa upp i skritt trav och galopp och kan vidareutveckla till svårare övningar att man inte känner behov av att träna upp extragångarter! ;)

Dock förstår jag att det kan vara kul att showa med, särskilt inför såna som fortfarande tror att det bara är islänningar som har tölt och pass.

Sammanfattningsvis är min gissning att om hästen visar upp gångarten "naturligt" dvs i hagen eller tar till tölt- eller passtendenser vid ridningen, så är det negativt.
Om man däremot tränar hästen till det och har tydlig av- och påknapp behöver det inte vara lika negativt, men jag tycker personligen aldrig det är bra ur "skola ridtravare"-aspekt.

Inget jag rekommenderar mao även om många säkert "har" tölten naturligt. Först vill jag få en svingande avslappnad rygg och bra kontroll på höfterna utan att hästarna låser höfter och/eller rygg i skritt, trav och galopp, innan jag ens skulle tänka tanken för att inte jobba emot sig själv när hästen liksom behöver motsatt träning.
Och när man väl kommit till bra koll på höfttekniken och avslappnad svingande rygg, då har man förmodligen så fint att visa upp i skritt trav och galopp och kan vidareutveckla till svårare övningar att man inte känner behov av att träna upp extragångarter! ;)

Håller helt med dig, naturligvis måste skritt, trav och galopp sitta som en smäck först. Vilket är nog mycket jobb hos de flesta vbl.
Då kanske man kommer till att det finns andra saker att jobba vidare med än just tölt....
Fast om någon lyckats utan att skapa spänningar så vore det häftigt att se.

Jag har en så gott som helt outbildad travarpojk, vi börjar få iordning på skritten o traven, men galoppen är helt borta.
Har försökt få honom att galoppera i backar o så, men han förstår inte vad jag menar.
Har kollat runt på trådarna om hur man lär dom galoppfattning, och då är svaret ofta att man lär dom från marken först, med röstkommando för att sedan göra det från ryggen.
Men om man inte får hästen till att galoppera från marken heller?
Så därför är min fråga, hur får man den att fatta från marken??
Jaga på honom tills han faller in i galopp o berömma honom då känns inte så schysst, eller??

Oftast kan man med hjälp av timing lära dom galopp. Men då behöver man en ganska bra grund i traven för att kunna utnyttja det (hästen ska gå avslappnat och man ska inte behöva "hålla i" huvudet, kusen ska kunna hålla samma normala tempo utan att man bromsar eller driver, den ska vara ganska mjuk och smidig ffa i ryggen och ha kommit en liten bit i rakriktningsträningen).

Det jag lärt mig då är att ge kommandot när yttre frambenet är i marken. Trava på en stor volt - böjningen hjälper till att få rätt galopp - och så försöker man ändra hästens takt antingen genom en lätt dutt med spöet på ytterbogen i varje steg (när ytterfram är i marken som sagt). Är kusen spörädd kan man använda t ex ett klickljud med tungan istället eller försöka vrida fram innerhöften pyttelite i samma takt.
Man kan få ha lite tålamod, börjar hästen spänna sig massor så den låser sig eller om den ökar tempot får man börja om. För poängen med övningen är att hästen ska se det som en övergång, ändring av takten, inte något man ska stressa upp sig för eller springa in i! :p
Första gången kan det ta lååång tid innan man får till det. Man kan behöva belöna för själva taktändringen snarare än att det blir galopp. Man kan också fuska och hjälpa hästen med en lätt skjuts i sitsen eller lätt skänkelhjälp (förutsatt att den inte bränner på framåt för de hjälperna) om hästen faktiskt ändrat sin balans och takt men ändå inte går över. När man väl har kommit över spärren och fått galopp låter man den galoppera några språng men saktar sen av innan den hunnit tappa balansen. Det brukar räcka med ett par gånger i varje varv för att den ska fatta vad det är frågan om, sen brukar det räcka med 2-3 klick/spöduttar för att få galopp och då kan man börja lägga till galoppskänkeln.

Har fungerat på alla varmblod jag testat det på, men undantag för ett kallblod som dels hade för bra balans i traven och dels blev sjukt stressad så snart man tänkte galopp! :p

Själva tanken att man ska ändra takten genom att "ge" hästen takten kan man ju även utnyttja i andra situationer, t ex vid longering. Tänk att ytterbak ska vara i luften, därav att ytterfram ska vara i marken. Bästa timingen för att fatta galopp.

Att lära in vid longering kan ju fungera men att bara be den bränna på snabbare tills det *förhoppningsvis* blir någon obalanserad flänggalopp känns varken juste eller konstruktivt, så det är om man kan lära hästen utan den fasen i utbildningen.

Tack för ditt svar!
Tror nog vi har längre väg att gå än vad jag trodde, men man får ju inte ha bråttom heller, det kommer väl med tiden:)

Ofta så går det att lära in tidigare än jag beskrivit också (jag lyckades t ex med den varianten på en nästan helt oskolad travare på första försöket...) ibland är det lättare eftersom hästen inte hittat balansen i traven än.
Samtidigt kan det vara lite ris i ryggen om man vill för mycket för tidigt när man väl lärt kusen själva fattningarna. För har den inte grunderna i skritt och trav kommer den inte kunna hålla någon kvalitet (eller ens i närheten) i galoppen och risken för att galoppen blir skräp och kusen stressad är stor.
Kan man hålla sig till att bara träna in själva fattningarna och repetera det lite då och då för att den ska kunna det senare i utbildningen när man vill galoppträna på allvar så tycker jag det är guld! :)

jag omskolade min fd travare för ett tag sedan. hon kunde verken trava rent eller galoppera. Men nu i slutet var hon fin.
jag började med att lonjera henne och tömköra henne flera dagar iveckan för att bygga upp hennes ridmuskler. och plus att visa att det är inte "farligt" att arbeta. hon är väldigt stressad fortfarande men det är bättre än innan. Jag gör mycket halvhalter och använder mycket sits. Vilket hjälper på henne..sen hon är oxå sådan som bara galoppera fint i hagen då hon är "fri" från stress. Jag tror inte det går att få bort det stressiga på en fd travare men däremot att hantera det, typ att göra mycket volter och halvhalter. och om dom är stressiga i skritten ska man inte börja trava då blir dom ännu mer stressade. detta är de tipa jag kan ge..
Lycka till..
Mvh// Emma

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud