Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridtravare är ett namn för varmblods- och kallblodstravare som man använder som ridhästar istället för att köra trav med dem. Inget officiellt eller fastställt någonstans, bara enklare än att säga min varmblodstravare (eller kallblodstravare) som jag rider... Ett smart samlingsnamn helt enkelt*KL*
VAD är en ridtravare?? En travare man rider på? Eller är det en helt annan ras?
Ridtravare är ett namn för varmblods- och kallblodstravare som man använder som ridhästar istället för att köra trav med dem. Inget officiellt eller fastställt någonstans, bara enklare än att säga min varmblodstravare (eller kallblodstravare) som jag rider... Ett smart samlingsnamn helt enkelt
Ytterligare en aspekt: hästar som gärna tar till grisepass/tölt istället för trav (och inte är islänningar! ) gör det ofta pga obehag. Kolla med vet/et/kiro och kolla sadel + din egen sits.
Vbl ser man då och då "tölta", en del t.o.m riktigt bra. Kan inte det finnas hos dom som en dold gångart? Eller är det bara "fel" på något då?
Det vore intressant om någon har försökt att renodla tölten hos ett vbl - om du som har det läser detta, svara gärna hur ni gått tillväga och hur ni upptäckte att det var "äkta" tölt. Jag är bara nyfiken...
Inget jag rekommenderar mao även om många säkert "har" tölten naturligt. Först vill jag få en svingande avslappnad rygg och bra kontroll på höfterna utan att hästarna låser höfter och/eller rygg i skritt, trav och galopp, innan jag ens skulle tänka tanken för att inte jobba emot sig själv när hästen liksom behöver motsatt träning.
Och när man väl kommit till bra koll på höfttekniken och avslappnad svingande rygg, då har man förmodligen så fint att visa upp i skritt trav och galopp och kan vidareutveckla till svårare övningar att man inte känner behov av att träna upp extragångarter!