träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

knapplån!! Alla skriver att travar traven är skumpig dåska ni prova ett halvblod med 10or i traven då åker ni upp till stjärnorna och vänder, ni har troligen endast testat halvblod med medelmåttig gång.

Har en travare här hemma med bra steg och han är inte lätt att sitta i traven, som sagt sen finns det ju skupig och skumpig trav hos alla raser..

En häst med bra shcwung är allt annat än lätt att sitta i traven..

Jag travar barbacka på min sköthäst :angel: Det var ganska bekvämt tills ryggen och baken började jobba... :D

Mycke små volter o halvhalter. Har haft 5 egna som jag skolat om.. och kavalletti bommar. Lycka till

Höger galopp?
Min travare hade också svårt att fatta höger galopp. Tränade mycket galoppfattningar på volt i höger varv. Ute i skogen flyttar jag henne för högerskänkel i skänkelvikning och fattar sen höger galopp. Gör mycket fattningar och galoppera bara korta sträckor så att hästen orkar. Bättre att du bryter av galoppen än att hästen bryter av eller byter galopp. Lycka till.:banana:

Jag har en travare som jag bara haft i ett år. Mitt råd är att longera honom få honom att trava lungt. Han kommer ju som sagt vara väldigt mkt sting i honom från början så säg bara åt han att lugna ner sig. Kommer han i samlad trav beröm honom som fan och avsluta där för då har han nått att tänka på.

För det ända han har behövt lära sej är att springa jätte fort. Och inte använda hjärnan så mkt.

men galoppen har jag problem med oxå han kommer bara in i travar trav och rusar. :crazy:

*knapp*

Bara av intresse... Hur lång tid är det realistiskt att det tar för en travare direkt från banan lär sig galoppskänkel, om vi förutsätter en duktig ryttare (unghästutbildare tex, alltså van med outbildade hästar)?

/Charm, som bara ridit(rider) halvblod och fullblod! :p

Verkligen?

Har alltid fått för mig att det skulle ta längre tid... Är ju en del muskler som behöver "bytas ut" :D till skillnad från en unghäst som bara ska bli starkare... Hmm... Får nog leta rätt på en travare och testa! :idea::D

*knapp*

Bara av intresse... Hur lång tid är det realistiskt att det tar för en travare direkt från banan lär sig galoppskänkel, om vi förutsätter en duktig ryttare (unghästutbildare tex, alltså van med outbildade hästar)?

/Charm, som bara ridit(rider) halvblod och fullblod! :p

Menar du bara lära sig galoppskänkel? Det tar ju bara ca två-tre veckor, men om man ska ha hästen byggd så pass att den ska hålla för det riktiga galopparbetet skulle jag påstå minst 3 månader i alla fall, med muskler och allt.

Jag vet inte riktigt vad jag menar :p

Men det låter ju mer rimligt, att det tar 3 månader tills den orkar bära sig.

Så...:
2-3 vekor att lära sig fatta, ca 3 månader för att orka bära sig? I bästa fall...

Jag uttrycker mig nog lite luddigt... :angel:

Ja, jag skulle säga det i alla fall :p haha eller så är det jag som är segare än andra :angel:

Som andra redan sagt, ta hjälp av en tränare!!! Jag har själv en underbar ridtravar valack som jag börjat träna regelbundet först nu på senare tid och jag har missat så otroligt mycket för att jag inte gjorde det från första början.

Så slipper du "gör om-gör rätt".
Lycka till!

Cad för galopp är det du menar?
Att lära hästen galopp för skä'nkel kan man göra på någon vecka, men vad vill du ha för kvalité? Pratar vi en hygglig, ridbar galopp där hästen sitter ihop så skulle jag säga lång tid:
Ett par månader enbart skritt i skogen för att ta bort en del av den värsta kondisen, få bort de värsta springa-fo0rt-musklerna och lära hästen lyfta på fötterna samt ta det löugnt.
Lägga in trav. Sökning till bettet, mjuk och avslappnad under ryttare. Lyssna och orka bära sig hyggligt. Skolorna i skritt och trav. Därefter arbete på lina, galoppkommando för rösten alt djupsnö att rida i och annan galopp-stark häst som draghjälp. Nu är vi uppe i 6 - 12 månader...
En ickekörd travare är som att rida ett halvblod, ca 1 månad från första uppsittning till galopp under ryttare både på bana och i skog, svänga funkar osv.

Ja, vad för galopp menar jag..? Ingen aning, faktiskt, då jag aldrig haft en travare.
Nu har det dock slumpat sig så att det kommer hit (har inridnings-/utbildningsstall) en travare för inridning i februari, lite lustigt! :D

Tjejen som äger den frågade vad hon kunde göra fram tills dess, och jag svarade promenera, gärna lite i backar.
Hon förväntar sig att hästen ska kunna galoppskänkel när den åker här ifrån, vilket jag, efter att ha läst i tråden, finner realistiskt. Självklart kommer hon inte orka några avancerade övningar, men det gör ju inte halvbloden heller i början.

Men jag måste fråga: Denna tjejen är inte riden alls, är inte det ganska ovanligt? Hon är visserligen bara 4 år, men ändå?
Jag trodde det "hörde till" att travhästarna tränades uppsuttet också?

Vet ej om denna tråd är aktiv längre men jag har också en ridtravare, en 5-årig valack som jag börjat ridträna för ca 8 månader sedan. Han ar jätte duktig! Dock vågar jag inte längre rida ut på honom (vilket är synd eftersom det är bra träning att gå i skog & mark)eftersom han bara vill springa och gör försök att resa sig när man håller in honom samt börjar bocka och skutta :bump:så fort man börjar galoppera. Det är ju tråkigt för honom (& mig) att bara rida i ridhuset så jag undrar hur man kan "träna" i att rida ut?:confused: utan att vara rädd. Dessutom har han starka flyktinstinkter och när han ser något som han tycker är läskigt så stannar han och står blickstilla som en tickande bomb och helt plötsligt kastar han sig åt andra hållet och springer i väg:crazy:

Hmm rider du ut ensam eller med någon annan? Vet hur läskigt det kan vara att rida en häst som är så där... ett tips jag fick från en gubbe som håller på med NH är att börja med ledarskapsövningar... men det verkade inte vara mitt problem för det var bara när jag red ut själv som han var så där... och som du skrev så är det ju jättebra träning med skogsridning. Men om du rider ensam skulle jag råda dig att alltid ha med någon annan häst. Det kan lugna honom litegrann. Och det där med flyktinstinkter och att han är som en tickande bomb kommer nog från att han testar dig och är osäker när han kommer ifrån hemmet... Men prova med att rida ut med andra om du kan! Och sen när du känner dig lugnare kan du testa rida ut själv och vara bestämd!! Bli arg om han dummar sig!!

Vet att ingen varit aktiv på ett tag.

Men frågar *daphna* vad hon gör då hästen reagerar ute som den gör?
Hur tar du din häst då den bockar eller stegrar? Hur får du den lugn osv?

knapplån!! Alla skriver att travar traven är skumpig dåska ni prova ett halvblod med 10or i traven då åker ni upp till stjärnorna och vänder, ni har troligen endast testat halvblod med medelmåttig gång.

Har en travare här hemma med bra steg och han är inte lätt att sitta i traven, som sagt sen finns det ju skupig och skumpig trav hos alla raser..

En häst med bra shcwung är allt annat än lätt att sitta i traven..

En häst med BRA schwung är mjuk i traven. Den har lärt sig svinga sin rygg och vinkla bäckenet = får inte samma stötiga steg.
En häst med ordentlig skjutkraft som t ex kan bränna på i rejäl ökning i traven - den är stötig. Men har inte bra schwung i rätta bemärkelsen! :p
Tycker ordet "schwung" är lite missbrukat...

När min travare får igång schwungen är den väldigt trevlig att sitta på. När den inte gör det kan den vara stötig. Har f ö en travare med mycket "gång" som lätt kan plockas fram av duktig ryttare eller vid t ex tömkörning, så ingen större skillnad mot ett bra halvblodssteg i traven.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar