träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Vet ej om denna tråd är aktiv längre men jag har också en ridtravare, en 5-årig valack som jag börjat ridträna för ca 8 månader sedan. Han ar jätte duktig! Dock vågar jag inte längre rida ut på honom (vilket är synd eftersom det är bra träning att gå i skog & mark)eftersom han bara vill springa och gör försök att resa sig när man håller in honom samt börjar bocka och skutta :bump:så fort man börjar galoppera. Det är ju tråkigt för honom (& mig) att bara rida i ridhuset så jag undrar hur man kan "träna" i att rida ut?:confused: utan att vara rädd. Dessutom har han starka flyktinstinkter och när han ser något som han tycker är läskigt så stannar han och står blickstilla som en tickande bomb och helt plötsligt kastar han sig åt andra hållet och springer i väg:crazy:

Går det bättre om man inte galopperar vid uteritterna?

Hallå allihopa, jag har väll gått och gjort årets dumhet... Jag har köpt mig en travare i tävlingskondition. Väldigt snäll, ingen vidare tävlingsinstinkt alls*tur*... Har börjat fundera på vad jag gett mig in på ju mer jag läser det här. Jag har ingen travar vana alls.. Jag har unghäst vana och har ju tänkt att jobba på som vanligt..

Ja ja... det löser sig nog

Hallå allihopa, jag har väll gått och gjort årets dumhet... Jag har köpt mig en travare i tävlingskondition. Väldigt snäll, ingen vidare tävlingsinstinkt alls*tur*... Har börjat fundera på vad jag gett mig in på ju mer jag läser det här. Jag har ingen travar vana alls.. Jag har unghäst vana och har ju tänkt att jobba på som vanligt..

Jag gjorde samma sak, dock var hästen inte i tävlingskondition :) Jag har behandlat henne som vilken unghäst som helst, tränat in galoppfattning, gå i form och jobba rätt, gå på upptäcksfärd i skogen både ensam och tillsammans med trygg häst att stoppa huvudet i svansen på när det blir för spännande:D En helt underbar individ, snäll och väluppfostrad på marken, arbetsvillig när man rider, pigg och glad. Ha lite tålamod med hästen ett tag så landar h*n snart och lugnar ner sig om h*n är stressad. "Prestationsstressen" måste få tid att försvinna av sig själv. Lycka till;)

Han är väldigt lugn och snäll, men efter som han är i topp kondition så låter jag honom gå och skrota i hagen ett tag, jag vill ju inte hamna i en situation med en måttligt riden (riden på travbanan lite grann) häst i full kondition... *suck

Ni som håller på med ridtravare; visst kan dom samla sig? En lärare på min skola (Hästutbildning) säger att dom inte kan det. Men hur kan man då fatta galopp, rida hästen i form, skolorna, piaff? Hon sa oxå att man aldrig kommer längre än till LB, "inte gångartsmässigt iallafall". Håller ni med?

Jag skulle vilja uttrycka det så här; ryttaren har en ganska liten påverkan på gångarterna medan själva ridningen (lydnad, följsamhet, bakbensaktivitet, rörelseras utförande och allt annat) har betydligt större vikt.

Man ska inte sätta några gränser :p eller vad säger ni?

Det kommer bli såå bra! :love:
Min häst är den mest underbaraste på jorden (enligt mig :D), otroligt lättlärd, arbetsvillig och glad... Men lite jobb kommer din häst bli superfin!

hej! jag ska/har köpt e travare som jag får hem till helgen! Jag har haft häst tidigare dock ingen travare. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan arbeta fram en ren trav och galopp. Ser fram emot att ni hör av er med tips och gärna lite bilder!
Mvh karin

Hej Hej.
Jag tränar min travare för en tränare.
Adda min msn: nunnalinnea.bilddagboken.se
så kan jag ge dig lite tips via där.
vet precis hur du menar :)

Ni som håller på med ridtravare; visst kan dom samla sig? En lärare på min skola (Hästutbildning) säger att dom inte kan det. Men hur kan man då fatta galopp, rida hästen i form, skolorna, piaff? Hon sa oxå att man aldrig kommer längre än till LB, "inte gångartsmässigt iallafall". Håller ni med?

Jag skulle vilja uttrycka det så här; ryttaren har en ganska liten påverkan på gångarterna medan själva ridningen (lydnad, följsamhet, bakbensaktivitet, rörelseras utförande och allt annat) har betydligt större vikt.

Min häst utvecklas väldigt bra.
Men jag har inte så höga ambitioner att komma så långt.

Alla som vill titta på en riktigt fin dressyrtravare: http://kneckset.pixbox.se

Där ser ni en riktigt fin travare som en gång i tiden blivit misshandlad.
Denna häst går i form, gör piaff m.m utan problem.

Jenny har också hoppat 150cm med denna häst.
ta en titt ! :)

Viktigast tycker jag är att börja arbeta hästen för hand innan man sitter upp. Främst för att travaren ju förmodligen är körd innan och har muskler på "fel" ställen för ridning.
Börja med att skritta länge, gärna flera veckor och innan ni börjar trava, hitta balansen i kroppen och se till att din häst vet var h*n har sig själv.

När du börjar trava så ta några steg i taget, 2-3 och sakta av för att fånga upp lugn och harmoni utan att ni rusar iväg. Ibland kan det hjälpa med någon som springer bedvid med longerlina och stoppar er då det ibland kan bli lite mycket spring i benen..

När traven är fullkomligt balanserad och du känner att du med lätthet kan arbeta din häst där så provar du galoppera. Det finns varianter med "vi släppte hästarna och lät dem springa allt vad dem kunde och hoppades de skulle börja galoppera" men det tycker väl jag inte är ett så jätte lyckat alternativ. Främst för att man först bett sin häst gå harmoniskt i trav och lärt denne arbeta på ett helt annat sett och helt plötsligt är man tillbaka mitt i ett travlopp igen! Säkert förvirrande.

En häst som kan bära sig själv orkar också galoppera. I paddocken kan du när du kommer i ett hörn brukar det vara lättare att öka på (ge galoppskänkel) då hästen nästan tvingas fatta galopp. Sakta av omgående om det inte funkar och prova i nästa hörn.

Lycka till!

Håller med i det mesta du skriver, däremot har ryttaren faktiskt rätt stor påverkan på gångarterna.. Bara det att har man som utgångsläge riktigt kassa gångarter (riktigt svårt för galoppen t ex) så måste ryttaren göra desto mer jobb innan det blir bra mot om man tränar en häst som avlats för bra galopp, aldrig lärt sig travartravstekniken, och som tränats för en bra galopp redan från början. Man kan förbättra gångarterna bra mycket mer än man tror, men det krävs skills från ryttaren (hur vanligt är det med superryttare på travare?) och bra skolning av hästen. Inte bara bra utan anpassat för att lära hästen rätt teknik.

Min förra travare hade både exteriöra förutsättningar och mentalitet för samling, däremot var fysiken i övrigt rätt kass från början pga massor med låsningar i ryggen/sneda höfter osv, då blev det svårare eftersom hästen behövde lägga om hela sin fysik.
Men när den väl hade blivit bättre fysiskt och fått en bra grundskolning så kunde den gå mycket fint och samlat i skritten, en himla snygg samlad trav, och förmodligen samla sig i galoppen men det testade jag ärligt talat aldrig på slutet innan den såldes eftersom vi körde "en gångart i taget"-varianten. Lös i ridhuset kunde den däremot själv lägga till med samlad galopp.
Men det där är individuellt. Mitt andra varmblod har inte alls lika lätt för samlingen (mentalt framförallt, exteriören är inte riktigt lika bra heller men ändå helt ok) men nog sjutton har den fått till lite samlad skritt och trav för det! Och fin och rund galopp under skicklig ryttare som kunde sätta hästen i balans utan att störa den (den andra hade bättre galopp redan från början, hade hoppats mycket och hade ärligt talat bättre galopp än trav! :o ).

Kallblodet har lätt för samling mentalt sett och i rumpan, men är lite lång i kroppen och liite överbyggd bak så det krävs en del styrka för den. Men framförallt skolning. Börjar kunna samla sig nu.

Men sådär är det ju även för t ex halvbloden. Ser man ur samlingsperspektiv så är det nog inte så många fler som verkligen är byggda "bra för samling" än varmbloden, fast varmbloden har såklart nackdelen att de måste skolas om - inte bara skolas. Hur många halvblod är det som lär sig galoppiruetter liksom? Man kan inte bara jämföra med toppen.

Att säga att travare inte KAN, det är modigt gjort. Och helt uppe i det blå enligt mig. Ryttarfaktorn och övriga fysiska faktorer väger mycket starkt in.

Senast ändrad:

Håller med i det mesta du skriver, däremot har ryttaren faktiskt rätt stor påverkan på gångarterna.. Bara det att har man som utgångsläge riktigt kassa gångarter (riktigt svårt för galoppen t ex) så måste ryttaren göra desto mer jobb innan det blir bra mot om man tränar en häst som avlats för bra galopp, aldrig lärt sig travartravstekniken, och som tränats för en bra galopp redan från början. Man kan förbättra gångarterna bra mycket mer än man tror, men det krävs skills från ryttaren (hur vanligt är det med superryttare på travare?) och bra skolning av hästen. Inte bara bra utan anpassat för att lära hästen rätt teknik.

Min förra travare hade både exteriöra förutsättningar och mentalitet för samling, däremot var fysiken i övrigt rätt kass från början pga massor med låsningar i ryggen/sneda höfter osv, då blev det svårare eftersom hästen behövde lägga om hela sin fysik.
Men när den väl hade blivit bättre fysiskt och fått en bra grundskolning så kunde den gå mycket fint och samlat i skritten, en himla snygg samlad trav, och förmodligen samla sig i galoppen men det testade jag ärligt talat aldrig på slutet innan den såldes eftersom vi körde "en gångart i taget"-varianten. Lös i ridhuset kunde den däremot själv lägga till med samlad galopp.
Men det där är individuellt. Mitt andra varmblod har inte alls lika lätt för samlingen (mentalt framförallt, exteriören är inte riktigt lika bra heller men ändå helt ok) men nog sjutton har den fått till lite samlad skritt och trav för det! Och fin och rund galopp under skicklig ryttare som kunde sätta hästen i balans utan att störa den (den andra hade bättre galopp redan från början, hade hoppats mycket och hade ärligt talat bättre galopp än trav! :o ).

Kallblodet har lätt för samling mentalt sett och i rumpan, men är lite lång i kroppen och liite överbyggd bak så det krävs en del styrka för den. Men framförallt skolning. Börjar kunna samla sig nu.

Men sådär är det ju även för t ex halvbloden. Ser man ur samlingsperspektiv så är det nog inte så många fler som verkligen är byggda "bra för samling" än varmbloden, fast varmbloden har såklart nackdelen att de måste skolas om - inte bara skolas. Hur många halvblod är det som lär sig galoppiruetter liksom? Man kan inte bara jämföra med toppen.

Att säga att travare inte KAN, det är modigt gjort. Och helt uppe i det blå enligt mig. Ryttarfaktorn och övriga fysiska faktorer väger mycket starkt in.

Håller helt med i vad du säger !

Ni som håller på med ridtravare; visst kan dom samla sig? En lärare på min skola (Hästutbildning) säger att dom inte kan det.

SJÄLVKLART kan de det! Hur kan någon säga något sådant och kalla sig lärare?:eek:
Möjligtvis ser inte gångarterna och rörelsemönstret ut på samma sätt som hos ett halvblod eller andra varmblodiga ridhästar, men det betyder ju inte att travaren bär sig mindre eller på fel sätt...
Det krävs möjligtvis lite mer arbete, eller också syns det bara sämre på halvblod om de jobbar ''fel''...

Vbl travare är byggda presis som vilken annan häst som helst (4 ben, en rygg, ett huvud och en svans) och har samma förmåga att flytta sina kroppsdelar som andra hästar.De har vissa nackdelar och andra fördelar, men inget som fysiskt stoppar dem från att sträcke ut ryggen och trampa under sig. Vissa har svårare för det, eftersom de exteriört har nackdelar, men det händer bland vilken ras som helst.

Nu måste jag lägga mig i lite... Mitt sto har visat sig ha en otrolig förmåga till samling vid tömkörning. Vi är inte där ännu under ridning dock..;) . Hon har utmärkt skritt och trav. Spänstig, taktmässig, biljarderar lite men vaddå. Galoppen har jag mest studerat från marken (har endast lyckats 2 ggr vid ridning) men den är rätt ok, hon är väl inte storgalopperande direkt men där finns ett svävmoment!:bump: Min förra ridtravare ankom till mig med gångarterna slängtrav och korsgalopp. Efter något år var det skritt, trav, galopp på ponnyvis utan svävmoment och dessutom tölt. Hon hade dock svårt att samla sig.
Min slutsats är att potentialen för samling varierar mer mellan individer än mellan raser. Det är ju även så att duktiga duktiga ryttare oftast satsar på ett dyrt halvblod, därför ser man ofta duktiga halvblod. Medan travarna tyvärr sällan hamnar hos någon som kan ta fram det allra bästa ur dem. "Tyvärr" därför att det medför att rasen får dåligt rykte. Travaren i sig far inte illa av att ryttarens ambitionsnivå är låg. Men det skulle vara riktigt kul att se en halvblodsryttare engagera sig i en travare! Fast den dagen lär väl dröja!

Nu säger du ju emot dig själv! Är man travarryttare så är man inte halvblodsryttare! :rofl:

Helt riktigt, ber om ursäkt;):rofl:!

Halvblod och travare: inte så stor skillnad.
Halvblodsryttare och ridtravarmänniska: kan ev komma från olika planeter tror jag ibland:D.

Trevlig tråd med bra inlägg, detta.

Menade att om du sätter upp en så kallad halvblodsmänniska på en travare = vips, travarryttare! :D Vet inte om det skulle var bra att vara FÖR van vid halvblod heller, lite annorlunda kan de trots allt vara ridmässigt (känsliga, stressade, lite annat som kan behöva fokuseras mer på, lättare att känna sig låsta (?), fast individuellt också givetvis!), men jag håller med om själva grejen att det vore kul att se fler seriösa och erfarna ryttare ta sig an varmblod! Inte nödvändigtvis vilket varmblod som helst givetvis, utan någon som har hyfsade kvalitéer. Håller nämligen med om det där med de individuella skillnaderna inom raser.

Det har iofs redan gjorts. Så personligen har jag redan fått bevisat för mig att travare kan gå både piaff, passage och samlad galopp.

SJÄLVKLART kan de det! Hur kan någon säga något sådant och kalla sig lärare?:eek:
Möjligtvis ser inte gångarterna och rörelsemönstret ut på samma sätt som hos ett halvblod eller andra varmblodiga ridhästar, men det betyder ju inte att travaren bär sig mindre eller på fel sätt...
Det krävs möjligtvis lite mer arbete, eller också syns det bara sämre på halvblod om de jobbar ''fel''...

Vbl travare är byggda presis som vilken annan häst som helst (4 ben, en rygg, ett huvud och en svans) och har samma förmåga att flytta sina kroppsdelar som andra hästar.De har vissa nackdelar och andra fördelar, men inget som fysiskt stoppar dem från att sträcke ut ryggen och trampa under sig. Vissa har svårare för det, eftersom de exteriört har nackdelar, men det händer bland vilken ras som helst.

Nej det är inte alls samma sak på en ridtravare som på andra hästar. NEJ de är inte byggda "som vilken häst som helst".
De har långa bakben som är byggda för att skjuta på bakåt. Jo, mkt svårare att samla.:( Det är inte möjligen lite mer arbete utan cirka 500 gånger mer arbete om det ens räcker. Hästens bakdel är inte byggd för att samlas, hästen är avlad för helt andra syften.

Innan man ens tänker samling har man många, många många års arbete på en ridtravare om man inte ska rida sönder hästen:(. Det finns användare här som är mycket kunniga i detta, har jag förstått, bla Djurjouren, som har mkt bra synpunkter på travare och ridning av dem.
Många rider sönder sina travare för att de tror att det inte skiljer sig från "andra hästar":crazy::cry:

Senast ändrad av en moderator:

Med byggda som andra hästar menade jag: de har 4 ben, en rygg och ett huvud. Det skrev jag också.
Och, jag skrev även att en del travare har exteriöra svårigheter och att det krävs mer arbete.
Men det GÅR!
Och alla travare är inte byggda helt åt helskotta heller.

Nej det är inte alls samma sak på en ridtravare som på andra hästar. NEJ de är inte byggda "som vilken häst som helst".
De har långa bakben som är byggda för att skjuta på bakåt. Jo, mkt svårare att samla.:( Det är inte möjligen lite mer arbete utan cirka 500 gånger mer arbete om det ens räcker. Hästens bakdel är inte byggd för att samlas, hästen är avlad för helt andra syften.

Innan man ens tänker samling har man många, många många års arbete på en ridtravare om man inte ska rida sönder hästen:(. Det finns användare här som är mycket kunniga i detta, har jag förstått, bla Djurjouren, som har mkt bra synpunkter på travare och ridning av dem.
Många rider sönder sina travare för att de tror att det inte skiljer sig från "andra hästar":crazy::cry:

Problemen uppstår ju just när man generaliserar och tror att alla hästar funkar att rida lika utan individanpassning - även inom samma ras! På så vis är det lätt att rida sönder många hästar, särskilt om ryttaren inte är ödmjuk nog att koppla att det är ridningen som behöver anpassas utifrån hästen, inte hästen till ridningen! :crazy:

Att varmblod har långa bakben - nja, inte alla, och ffa inte längre än t ex halvblod i genomsnitt. Så ska du peka ut exteriöra skillnader får du gärna ta ett bättre exempel! ;)
(Själv är jag snarare inne på miljö -lär sig av mamman- och träning, men givetvis de gångarter de har medärvt i kroppen också!)

Har själv haft ett varmblod som var "byggd för samling" i bemärkelsen kompakt rumpa med lätt för att vinkla under sig vinkelmässigt i bakdelen, kort rygg och halv-grov framdel för stabilitet. Att säga att den inte var byggd för samling när den knappt dressyrutbildad kunde sätta sig i riktig piaff, det ser jag som ett hån! :p Däremot hade den andra problem och behövde utbildas vilket gjorde att man inte BORDE ha satt den i piaff!:angel:
Man kan såklart avfärda det som ett undantagsfall, men med tanke på hur olika jag upplever de flesta ridtravare vara exteriört sett (betänk att det sällan är de bästa som blir ridtravare) så upplever jag de flesta som "undantag" på olika sätt...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar