träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Nja...när det gäller att omskola en travare är det faktiskt "back to basic"...alltså ren grundträning så tråden ligger bra här i mitt tycke.

Min nya häst är en vbl. travare. Har bara haft en kbl. travare förut. Som tur är så har han en rätt bra grundgalopp. Men den ska jobbas upp den också, jag klättrar och kör studshoppning ;) pch såklart tränar på traven också :)

Jag har haft en travare som ridhäst. Han var i träning till han var 4 men gick aldrig några lopp. Jag red 1,20 hoppning och *-nig fälttävlan på honom. Han gav alltid 100 % i ridningen och hade ett hjärta av guld. :love:
All träning utgick ifrån att göra övningarna i långsam fart. En löphäst har lärt sig att springa är det som ska göras och vill gärna göra detta när man rider. Rid alltid i ett lugnt tempo även om du ska trava eller galopera. Tänk att hästen måste starka sig i hela kroppen få att orka gå i form och göra detta långsamt. Något som jag gjorde mycket var att tömköra (kan du inte så be någon som kan). Tänk på att jobba ihop hästen och inte låta den rusa iväg. Att lära en travare att galopera är som att lära en unghäst att galopera. Jag tror dock inte att man kan lära en travare att galoper rent, om den inte gör det av sig själv.
Alltså, jobba med grunderna och jobba långsamt.
Lycka till!!

Det är oftast inga problem att lära en travare att galoppera rent, det handlar om att få den satrk nog så att den orkar och hitta ett mellanläge där man kan RIDA och inte bara bromsa...

Sv: Hur får man en fd travare att trava runda volter?

Min sköthäst gjorde så i vänster varv för en vecka sen innan jag åkte tillbaka till skolan. Påbörjade då att han skulle flytta ut för tryck av skänkeln och böja sig runt skänkeln, ägaren har tränat lite också på det.

Igår när jag red så var det inga problem alls, hästen böjde sig åt båda hållen. Så lite träning ger bra resultat fast det är ju individuellt också... :D

kan nån tala om det för min märr?
Där är problemet att få henne gå framåt. Jag har haft henne som travhäst sen hon var fyra o hon är nu tretton o ska bli ridhäst.
att få henne springa var inget problem. men nu när jag rider så går hon med bromsen i. spö går ej, och trycker jag av för mycket exploderar hon i bocksprång så det gäller att ha den fina linjen mellan framåtbjudning o nåt annat.
ok jag erkänner hästen är riden typ 20 ggr i år varav de senaste 2 idag o igår, så hon kommer ju men har alltid varit lite trög med ryttare.galopp tar vi om nån månad när hon orkar mer. rider lite i paddock nu men hon orkar inte böjda spår så vi ska starta med skogsturer ett tag då kommer säkert framtåbjudningen med

Det finns en utomordentligt fin förening för alla oss med travare som ridhäst. På deras hemsida kan man läsa om omskolning av travare till RIDTRAVARE.

Gå in och kolla. Bli gärna medlem. ;)

jo har allt tänkt vara med i den.
hästskrället har iaf inspirerats av sina halvblodskompisar o galopperar hellre i hagen nu för tiden.
hon blir nog bra, vi satsar på ridklubbens clear round med valbar höjd från bom på backen o uppåt.
orkar hon bara galoppera på rakt spår så klarar vi det:angel:
hon som klev på en cavalettibom idag så hon höll på slå omkull:rofl:

jo har allt tänkt vara med i den.
hästskrället har iaf inspirerats av sina halvblodskompisar o galopperar hellre i hagen nu för tiden.
hon blir nog bra, vi satsar på ridklubbens clear round med valbar höjd från bom på backen o uppåt.
orkar hon bara galoppera på rakt spår så klarar vi det:angel:
hon som klev på en cavalettibom idag så hon höll på slå omkull:rofl:

Hon kan ju alltid trava mot hindret. De gånger jag hoppat med min har vi travat mot hindret och ibland har han tagit galopp efter hindret. Fast nu hoppar jag ogärna (tycker att det är läskigt) och vi har inte hoppat högre än 80. Han har dock hoppat 120, men med annan ryttare.

Jag slutade läsa om omskolning där när man kom till galoppen. Fårstår inte meningen med att hästen ska lära sig fatta galopp i en uppförsbacke.

Jag slutade läsa om omskolning där när man kom till galoppen. Fårstår inte meningen med att hästen ska lära sig fatta galopp i en uppförsbacke.

Ska jag vara ärlig så har jag inte läst det över huvud taget - när jag köpte min ridtravare var han redan omskolad. Det är inte jag som har lärt honom galoppfattningar osv. Jag har "bara" vidarutbildat honom. :)

Men jag är med i den föreningen. :D

Min sköthäst som jag hade innan han flyttade var direkt från travbanan. Jag fick börja om med allt 12 år på travet har han gått. Så pigg liten herre kan man säga, det tog oss 4 veckor att stå stilla vid uppsitning :)))))) super kille. traven var bara rus till en början, det tog oss 2 månader för han att slappna av och få in i samlad trav.... nästan passage. sedan kom galoppen. stundtals så gick det bra. när man fattade galoppen vart det ngr rus i trav sedan kom han in i galoppen. Men när han fick komma in i den frivilligt så var det underbart....... Sist men inte minst kom vi ner i arbetsgalopp och tog hopplektioner... Men min älskade kille flyttade, skötte om han i 4 underbara månader. Hade honom varje dag :)

Har oxå en föredetta travare, han har endast blivit travtränad aldrig gått på travet. Har nyss fått hem han så har inte riktigt hittat på han men har komiit fram till att man måste rida mkt med sätet för att han inte ska bli stum i munnen och bara springa på. Tror att när travarna känner tryck från betten när dom körs att dom sprinegr fortare då (är ingen travexpert så kan ha fel).

Hoppas det var lite hjälp iaf :)

Anledningen är att det är lättare för en häst att galoppera i en uppförsbacke än att trava eller skritta. Håller man emot hästen lite, lite i backen (inte för brant!) och samtidigt driver på så rullar den oftast över i galopp frivilligt. Se till att berömma ordentligt, stå upp i sadeln och ha ganska lösa tyglar när den väl har fattat galopp, så den själv kan hålla balansen. Låt hästen springa så fort den vill, en travare har oftast väldigt dålig balans till en början med ryttare på ryggen och speciellt i galopp. Efter ett tag lägger man till galoppskänkeln. Sen är det ut i skogen och springa, det går ofta väldigt snabbt till en början! Men se till att hästen inte slängtravar in i galoppen, den ska lyssna på skänkeln och rösten. Allteftersom hästen har fått bättre balans så går det lättare att galoppera långsamt. När hästen har lärt sig vad galoppskänkel betyder så ta ett dressyrpass där du försöker fatta galopp från först trav, och sedan skritt. Aktivera hästen under hela passet så den verkligen lyssnar på dig och är uppmärksam! Jaja, massa text, men det är det mest kortfattade man kan säja om saken.. Lycka till!

Det är väl enklare att börja från marken och sen övergå till ryggen? Är väl inte krångligare än att göra det som på ett halvblod. Förutom att de går lite snabbare till en början.

Nu kommer jag med en fråga till ridtravarfolket!

Börjar snart arbeta mer med galoppen på "min" häst och han kan vara lite okänslig för galoppskänkeln.

Tänkte börja med att longera han och få han att hitta takten och sånt först på lina.

Sen så... Han vet vad man vill när man ger galoppskänkeln, men det blir gärna travartrav istället. Mest pga. att han inte orkar hålla ihop sig.

Några tips?

Jag var hos en kompis i helgen och hängde med till stallet, filmade lite när hon red sin f.d. travare som nu ska bli dressyrhäst. Hennes problem nu är galoppen, hittills har hon mest jobbat med bärighet och form men nu när han börjar bli så stark att han borde kunna galoppera på banan så går det inte. Han fattar galopp (över en bom) och tar 4-5 språng, sedan bryter han av. Hon har haft teorier om att han har ont (men han kan galoppera när de rider ut och när hon longerar), han är lat, eller att han tror att han inte får galoppera (eftersom han nu har varit travhäst..).

Någon som kan förstå vad han håller på med efter att ha sett filmerna? Tips på övningar för att få honom att galoppera på?
Kan det vara så att han har svårt att galoppera på rakt spår, eftersom han bryter av efter hörnet?

http://www.youtube.com/watch?v=UjEymVfgiGI

http://www.youtube.com/watch?v=t50ZgUex-Is

:bow: Har en fd travare,eller vad man ska kalla honom. Han har gått som ridhäst sen han var fyra och är aldrig startad. Har lagt MÅNGA timmar på träning:rofl:. I början var det mycket travar trav,men ju mer muskler han fick desto bättre gick det. Idag går han både dressyr och hoppning upp till LB nivå. Galoppen var ibörjan väldigt flaxig,men samma där träning,träning och åter träning. Har efter all denna träning fått en fd travare som är väldigt känslig för galoppskänkeln. Ställer man kraftigt,så tror han att han ska galoppera:banana:. Har heller inga problem att rida i ett riktigt samlat tempo i både trav och galopp,men åter igen,träning och massor med lösgjörande :bump:övningar.
Nu har han dock gått som ridhäst i snart 16! år,men alla dessa timmar av träning:smirk: gav en kanon häst i mina ögon sett:rofl::rofl:.
Lycka till!

Gör mycket galoppfattningar. Det stärker galoppen. Fatta galopp och galoppera några språng. bryt av och börja om igen. Min travare har inga problem att galoppera på volt men blir springig på rakt spår. Säkert svårare att trampa under sig på rakt spår än det är på volten.

:bow: Har en fd travare,eller vad man ska kalla honom. Han har gått som ridhäst sen han var fyra och är aldrig startad. ... Nu har han dock gått som ridhäst i snart 16! år,men alla dessa timmar av träning:smirk: gav en kanon häst i mina ögon sett:rofl::rofl:.
Lycka till!

Ridtravare :banana: (kan väl vara en bra benämning?)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II