träning av ridtravare

Sv: träning av ridtravare

Tack, nu har jag en hel del att träna på. Några som försöker hjälpa mig säger att jag inte ska skänkla i onödan, utan istället tjata och driva med sätet och sitsen. Samtidigt säger dom att jag ska ta mer i bettet och att jag är för lätt på handen. Men det blir ju bara dubbla budskap genom att driva och dra i tyglarna samtidigt.
Nu ska jag börja köra mitt eget race och inte lyssna på andra lika mycket, fast det är rätt svårt när hästen inte är min egna :)

Tack, nu har jag en hel del att träna på. Några som försöker hjälpa mig säger att jag inte ska skänkla i onödan, utan istället tjata och driva med sätet och sitsen. Samtidigt säger dom att jag ska ta mer i bettet och att jag är för lätt på handen. Men det blir ju bara dubbla budskap genom att driva och dra i tyglarna samtidigt.
Nu ska jag börja köra mitt eget race och inte lyssna på andra lika mycket, fast det är rätt svårt när hästen inte är min egna :)

Tjata och driva med sätet på lat häst låter ju inte så smart, då lär den ju inte lyssna på sätet heller till slut! :p
Nu vet jag inte hur mycket eller lite du tar i bettet, kanske är du överdrivet mjuk i dom tygeltag du tar så du inte blir tillräckligt tydlig/konsekvent, men som det låter på det du skriver så är ju framåtdrivande det viktigaste i nuläget?
Att försöka ha sökning framåt/nedåt men inte bry sig så mycket om huvudet och munnen i övrigt skulle jag rekommendera, och kanske skippa huvudpositionen öht en period.

Vissa hästar bjuder bättre om dom känner att dom är i balans. Att öva trava FRITT (alltså utan nämnvärt med hjälp från ryttarens sida) på en halvliten volt, att skritta så sakta så att det är precis på gränsen till stillastående - samma sak där, med så lite hjälp från ryttaren som möjligt- brukar tvinga hästen att hitta en bättre balans med ryttaren på ryggen. Då får man absolut inte bära runt på hästens huvud utan det ska den bära själv, annars är övningarna förstörda. Den övningen har fungerat väldigt bra på två hästar jag hittills provat det på. Bl a en lat ponny som plötsligt bjöd själv till galopp och min första travare som plötsligt kunde samla sig lite bättre och gå jättefina skrittpiruetter! :p

Jag tycker att jag tar precis lagom i bettet ;) Men däremot går hon inte i form i traven, och dom som försöker hjälpa mig vill få fram formen genom att jag drar och lirkar i bettet.
Jag tror att formen kommer naturligt sen när hon får mer framåtbjudning och med lösgörande arbete, inte genom att man lirkar ner henne och gör henne ännu mer loj.

Jag brukar värma upp henne med att trava och galoppera fritt över hela ängen som vi använder som ridbana en sväng. Efter det blir hon lite piggare. Jag ska testa att trava fritt även på volt ikväll så får vi se hur det går. :)

rid mycket på bommar, både "vanliga" och upphöjda. (Gör det efter hand i alla gångarter, och glöm inte galoppen, det lär hästen att lyfta på benen och få en bra gångart.) Använd även naturen som ridhus, rid serpentiner med hjälp av träd, och klättra mycket för muskler osv. Lycka till!

Min ridtravare går väldigt lugnt och fint i skritt men att få henne att trava en sträcka är svårt då hon verkar välja galoppen framför travet. Kan det bero på att hon inte har den muskulatur som krävs? Jag har köpt henne nyligen och hon är inte särskilt vältränad, alltså inte i bra kondition.

Hur kan jag träna henne så att hon håller trav tills jag ger galoppskänkel?

Beröm mycket när hon travar och trava bara korta stunder, galoppera lite, trava lite igen, skritta, trava... Beröm så fort han travar, det behöver de.

Jobba med bärigheten i skritten, blir h*n stark i skritten blir h*n stark i kroppen vid andra gångarter med.

Finns säkert många fler bra tips.

Tips- skrittjobb är underskattat.
Kolla upp att hästen verkligen är fräsch, en travhäst "ska" vilja trava om den inte fått riktigt dåliga erfarenheter av det under ryttare eller har fysiska problem. Har själv varit med om en travare som vägrade trava och som visade sig ha problem med ryggen och ha ont i minst tre ben.

När du har bra sökning/avslappning och hyfsad bärighet i skritten har du hundra gånger lättare för att kunna få till samma i trav, och ibland upplever hästarna det obehagligt när det plötsligt blir väldigt obalanserat att gå som de brukar göra i traven.

Hej ! Skaffade en travare förra året. Han harinte gått på travet men har ändå lite erfarenhet av andra travare. För att få traven "renare" så äre mkt dressyr som gäller. Tempoväxlingar i både skritt och trav mkt volter och andra dressyrövningar. Traven måste kännas bra och hästen ska kunna gå i olika tempon i trav innan du ens ska börja fundera på att galoppera. Dessutom så måste hästen bygga muskler. Det krävs helt olika muskler i ridningen och på travet. En travare har knappt några ryggmuskler eftersom den inte har behövt det innan, utan ryggmuskler får hästen det svårare att gå i form. För att träna ryggmuskler behövs dressyren och hästen ska sänka huvudet. Då får den upp ryggen. Du kan också longera med hästen lätt inspänd men spänn inte i för mkt ! Hästen ska inte bli tvingad ner men den ska känna att det släpper på trycket när den sänker huvudet och då blir det inbjudande för den att göra det. Longera inte för länge heller eftersom det tar på hästens ben. Om du inte vill longera så kan du tömköra (: Fungerar lika bra och egentligen skonsammare för hästen.
När du sedan rider på banan så kan du rida över bommar och cavaletti och samla upp hästen. Då får den öva på att gå i ett kortare tempo och lyfta lite extra på benen. Många travare har en väldigt "platt" gång.
När du och hästen är säkra på traven så kan ni lägga upp bommarna till ett litet kryss som hästen får trava över. Om du vill kan du löshoppa hästen innan så du ser hur den hoppar. Annars är det bara att trava över hindret några gånger så den vänjer sig. En del kan tycka att bommarna är väldigt läskiga medans andra tycker att det är hur kul som helst.
Med galoppen så kan du testa ute med "draghjälp" elr på en lite större ridbana. Hästen måste ha plats att galopperna på eftersom den antagligen går lite för fort i början. För att börja galoppera kan du "gunga" lite fram och tillbaka i sidled i sadeln så att hästen kommer lite ur balans och då fattar galopp. När hästen väl galopperar så lägger du till galoppskänkel så att hästen sedan lär sej vad det innebär.
Ett annat sätt att få hästen att galoppera är att lägga upp 2 elr 3 studs på banan. Då gör hästen ungefär samma rörelse som när den galopperar och fortsätter för hoppningsvis att galopperna även efter sista hindret och då lägger du till galoppskänkel. När hästen galopperar efter studsen så kan du lägga ner första hindrey så det bara är en bom och när den galopperar på det så lägger du ner även andra och så vidare (: Tänk på att inte ha för bråttom när du tränar och låt det ta den tid som behövs (: Lycka till !

hej! jag ska/har köpt e travare som jag får hem till helgen! Jag har haft häst tidigare dock ingen travare. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan arbeta fram en ren trav och galopp. Ser fram emot att ni hör av er med tips och gärna lite bilder!
Mvh karin

hejsan ja har jobbat med varmblos hästar i 5-6 år mailar mig så kan ja berätta hur du ska börja och träna din travare rätt
/ Tjaoo__@hotmail.com

KL.

Vi har satt igång min tjej nu som stått då hon varit dräktig. Hon tycker det är kul och vara igång igen, dock är hon väldigt ringrostig i allt så här blir det nästan som en omstart från början.

Gångarterna blandar hon ganska väl, bla tölt/galopp men även tölt/traven med. Nu dom senaste gångerna så tar hon det jag begär. Men galoppen är det mest jobb med då hon gärna tar in tölten där en hel del. Hon arbetar under sig väl, trampar under sig och går ner snällt på tygeln. Vi ska börja rida inför instruktör senare när fölis är avvand från mamma under ridningen, ska bli himla kul och få igång henne på så vis. Vi har små hoppat över ett fallet träd i skogen med vilket hon ääälskar, jag tycker det är himla kul att hon gillar hoppningen, verkligen öronen framåt och blir ibland lite het mot hindren men inget som inte är okontrollerbart.

Alltid en häst man kan lita på, sen har hon sina sämre dagar men det är sällan måste jag säga.

Här är några bilder från när min systers medryttares kompis red henne...
080816.%20%285%29.JPG

080816.%20%283%29.JPG

080816%20%287%29.JPG

080816%20%2810%29.JPG

Kan säga att hon är 6år gammal och e. Smok'n Lantern u. Irish Sea

Igår blev jag äntligen ägare till den underbaraste varelsen som finns på denna Jord - kallblodstravaren Balbinus. En vänligare själ får man leta efter. Tror gott om alla och är underbar mot varje ny själ han möter. Och som sagt: igår blev denna dröm min för evigt ^^ Han är underbar i all hantering från marken och följer mig som en hund. Däremot så är han inte i kondition och har ridits väldigt sparsamt, knappt alls, av tidigare ägaren och har därför fullt av energi som ger utlopp i att han inte alls vill skritta utan hela tiden ska trava eller galoppera, och blir därför jobbigt att rida långt på honom i längden.

Dessutom gick han trav som yngre, men slutade där eftersom han galopperade i nästan alla lopp. Men det sitter ju i som sagt... Så fort man smackar på åker huvudet upp bland molnen, ryggen sänks och han sätter iväg i en rejäl slängtrav och kastar bara med huvudet när man försöker sig på halvhalter och samling och dylikt. Jag vet att han kan gå på tygeln hur bra som helst vid rätt ridning, något jag än inte funnit och jag bara undrar om ni har några tips på hur jag ska göra? Ska ta hjälp av min privattränare så fort hon har tid, men tills vidare skulle jag uppskatta lite tips och råd, gärna från er med egna kallblodstravare. :]

Igår blev jag äntligen ägare till den underbaraste varelsen som finns på denna Jord - kallblodstravaren Balbinus. En vänligare själ får man leta efter. Tror gott om alla och är underbar mot varje ny själ han möter. Och som sagt: igår blev denna dröm min för evigt ^^ Han är underbar i all hantering från marken och följer mig som en hund. Däremot så är han inte i kondition och har ridits väldigt sparsamt, knappt alls, av tidigare ägaren och har därför fullt av energi som ger utlopp i att han inte alls vill skritta utan hela tiden ska trava eller galoppera, och blir därför jobbigt att rida långt på honom i längden.

Dessutom gick han trav som yngre, men slutade där eftersom han galopperade i nästan alla lopp. Men det sitter ju i som sagt... Så fort man smackar på åker huvudet upp bland molnen, ryggen sänks och han sätter iväg i en rejäl slängtrav och kastar bara med huvudet när man försöker sig på halvhalter och samling och dylikt. Jag vet att han kan gå på tygeln hur bra som helst vid rätt ridning, något jag än inte funnit och jag bara undrar om ni har några tips på hur jag ska göra? Ska ta hjälp av min privattränare så fort hon har tid, men tills vidare skulle jag uppskatta lite tips och råd, gärna från er med egna kallblodstravare. :]

Grattis! :banana:

Är själv lycklig ägare till en kallblodstravare på 16 år! :) Pappsen har haft en "riktig" kallblodstravare (sån som tjänar in sitt levebröd! ;) ) och jag har tidigare haft två varmblodstravare.
Trots att jag hade ridit en hel del travare innan blev det ändå en rätt stor omställning med denna pållen. Den var riden ett par år innan men grunderna satt ganska dåligt.

Mina råd:
*Låt det ta den tid det tar. (Hoppas att du inte har alltför höga tävlingsambitioner för då kan den biten bli svår... :angel: ) och försök glädjas åt JOBBET och dom små framsteg i taget man får.
*Kolla upp hästens fysik, genom besiktning om det inte redan gjorts och sen ev. ET/kiropraktor. Min hade sneda höfter och jag tror det hade blivit otroligt svårt att få till något vettigt om inte det åtgärdats rätt tidigt.
*Ta hänsyn till det mentala! Försök att inte trigga hästen till att "stänga av" (och därmed inte lyssna på instruktioner utan göra det den är van vid) utan tvärtom försöka hålla hästen intresserad, koncentrerad och cool. Det tog väldigt lång tid för min del. Kändes som att jag hade en grymt olydig damp-häst från början! :p När den väl började lyssna och koncentrera sig blev allt så mycket lättare, men det tog många månader innan vi kom så långt åtminstone nästan alla pass per vecka och hela ridpass i taget! :crazy:
*Även om hästen redan kan en del - försök befästa grunderna. Trimma på det som redan är ok/bra och jobba med hästens svagheter på så enkel nivå som möjligt så får man bäst resultat i längden.
*Hitta en bra tränare som stöd och inspiration. Gärna någon med erfarenhet av kallblodstravare. För mig har det funkat bäst med en st. AR/Centrerad ridning-/Dressyrinstruktör och 1st "riktig" AR-tränare tack vare att de fokuserar mycket på balans, avslappning och harmoni, många vanliga dressyrtränare har tyvärr för svårt för att ställa om och ha tillräckligt med tålamod upplever jag.

Och framförallt - LYCKA TILL! :)

Är själv lycklig ägare till en kallblodstravare på 16 år! :) Pappsen har haft en "riktig" kallblodstravare (sån som tjänar in sitt levebröd! ;) ) och jag har tidigare haft två varmblodstravare.
Trots att jag hade ridit en hel del travare innan blev det ändå en rätt stor omställning med denna pållen. Den var riden ett par år innan men grunderna satt ganska dåligt.

Mina råd:
*Låt det ta den tid det tar. (Hoppas att du inte har alltför höga tävlingsambitioner för då kan den biten bli svår... :angel: ) och försök glädjas åt JOBBET och dom små framsteg i taget man får.
*Kolla upp hästens fysik, genom besiktning om det inte redan gjorts och sen ev. ET/kiropraktor. Min hade sneda höfter och jag tror det hade blivit otroligt svårt att få till något vettigt om inte det åtgärdats rätt tidigt.
*Ta hänsyn till det mentala! Försök att inte trigga hästen till att "stänga av" (och därmed inte lyssna på instruktioner utan göra det den är van vid) utan tvärtom försöka hålla hästen intresserad, koncentrerad och cool. Det tog väldigt lång tid för min del. Kändes som att jag hade en grymt olydig damp-häst från början! :p När den väl började lyssna och koncentrera sig blev allt så mycket lättare, men det tog många månader innan vi kom så långt åtminstone nästan alla pass per vecka och hela ridpass i taget! :crazy:
*Även om hästen redan kan en del - försök befästa grunderna. Trimma på det som redan är ok/bra och jobba med hästens svagheter på så enkel nivå som möjligt så får man bäst resultat i längden.
*Hitta en bra tränare som stöd och inspiration. Gärna någon med erfarenhet av kallblodstravare. För mig har det funkat bäst med en st. AR/Centrerad ridning-/Dressyrinstruktör och 1st "riktig" AR-tränare tack vare att de fokuserar mycket på balans, avslappning och harmoni, många vanliga dressyrtränare har tyvärr för svårt för att ställa om och ha tillräckligt med tålamod upplever jag.

Tack så mycket för tipsen! 8D Jag ska se vad jag kan göra ^^ För vem gillar egentligen inte en utmaning? ^^ Haha

Tack så mycket för tipsen! 8D Jag ska se vad jag kan göra ^^ För vem gillar egentligen inte en utmaning? ^^ Haha

*host* Jag var ju egentligen inställd på att skaffa en redan hyfast utbildad och "lättsam" häst den här gången! :angel: Och så fastnar jag för en kuse som kräver massor med jobb! :eek:
Men så är jag lite överperfektionistisk och överkänslig i stil med "ska vi inte satsa på att göra det bra kan vi lika gärna låta bli!" när jag har bestämt mig för att lära kusen något försöker jag bryta ner det till olika beståndsdelar och se till att lösa dom uppgifterna bra innan vi går vidare! :p

MASSOR med bakslag har det blivit. Men har lyckats intala mig själv att det är bra tillfällen att öva ÄNNU MER grundläggande och sänka kraven men försöka få det konstruktivt ändå. Dom där glimtarna av harmoni där det plötsligt känns som att det fungerar är helt klart värt det! :)

Jag har ingen travare, utanm ett halvbl som har jättesvårt att få in bakbenen under sig och jobba i balans. Men problemet är ungefär dessa,,a som ni med era travare. Hästen jobbar med mycket påskjut, är stel och stark och springer på framdelen. Jag vill varm rekommendera en bok som heter Skola hästen till ökad samling och hållbarhet. Hon som skrivit den heter Katrin Wallberg och boken bygger på akademisk ridkonst.
Det känns som hon inte lämnar ngt åt slumpen i boken och här finns jättebra instruktioner hur ni systematisk går till väga i utbildningen, från A till Ö så att säga. Övningarna bygger på att få hästen att jobba in bakbenen under sig, få hästen att länga sin överlinje och lära sig bära upp ryttaren på rätt sätt. Den är skitbra och mitt stöd i vardagsridningen. Övningarna är både för hand och uppsuttet. Det som är så bra är att hon beskriver olika problem som man lätt känner igen när man har den här typen av hästar...så rusa till närmaste bibliotek och låna den och har de inte boken- se till att de tar hem den.......

Förbannat kloka ord!!!

Mina råd:

Jag kan rekommendera "Från tävlingstravare till ridhäst" av Lillian Holmen.

Vart kan man få tag i en ET/kiroprakter, finns det någon hemsida eller nåt? Bor i Lidköping, någon som vet någon i närheten som är bra? Kan PM:a om ni inte vill skriva ut i tråden.

//Diana

Kl

Jag har en fråga ang travare. En travare som ALDRIG blivit inkörd utan bara blivit född av ett travsto, men sen bara blivit inriden presis som vilken annan ridhäst som helst, har den ändå travtendenser i sig ? Alltså, jag har haft/ridit en del travhästar, men då har dom alltid: 1: Sprungit på travet eller 2: Blivit inkörda i syftet att tävla i trav fast dom aldrig kommit till en tävling ens. Jag har aldrig suttit på en travare som aldrig gjort 1 & 2.

Kan hända det står något i tråden om detta, men den är så lång och jag är lat ;)

Om den inte har travtendenser så är hästen sjuk... Alla normala hästar ska väl kunna trava?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17