Grattis!
Är själv lycklig ägare till en kallblodstravare på 16 år!
Pappsen har haft en "riktig" kallblodstravare (sån som tjänar in sitt levebröd!
) och jag har tidigare haft två varmblodstravare.
Trots att jag hade ridit en hel del travare innan blev det ändå en rätt stor omställning med denna pållen. Den var riden ett par år innan men grunderna satt ganska dåligt.
Mina råd:
*Låt det ta den tid det tar. (Hoppas att du inte har alltför höga tävlingsambitioner för då kan den biten bli svår...
) och försök glädjas åt JOBBET och dom små framsteg i taget man får.
*Kolla upp hästens fysik, genom besiktning om det inte redan gjorts och sen ev. ET/kiropraktor. Min hade sneda höfter och jag tror det hade blivit otroligt svårt att få till något vettigt om inte det åtgärdats rätt tidigt.
*Ta hänsyn till det mentala! Försök att inte trigga hästen till att "stänga av" (och därmed inte lyssna på instruktioner utan göra det den är van vid) utan tvärtom försöka hålla hästen intresserad, koncentrerad och cool. Det tog väldigt lång tid för min del. Kändes som att jag hade en grymt olydig damp-häst från början!
När den väl började lyssna och koncentrera sig blev allt så mycket lättare, men det tog många månader innan vi kom så långt åtminstone nästan alla pass per vecka och hela ridpass i taget!
*Även om hästen redan kan en del - försök befästa grunderna. Trimma på det som redan är ok/bra och jobba med hästens svagheter på så enkel nivå som möjligt så får man bäst resultat i längden.
*Hitta en bra tränare som stöd och inspiration. Gärna någon med erfarenhet av kallblodstravare. För mig har det funkat bäst med en st. AR/Centrerad ridning-/Dressyrinstruktör och 1st "riktig" AR-tränare tack vare att de fokuserar mycket på balans, avslappning och harmoni, många vanliga dressyrtränare har tyvärr för svårt för att ställa om och ha tillräckligt med tålamod upplever jag.
Och framförallt - LYCKA TILL!