Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Vill tipsa om hur Worldwide tränas, står på Stall Bredbyns hemsida. Det fungerar uppenbarligen för honom. Förutom regelbunden styrketräning tror jag stenhårt på massage för att hålla hela bakkärran i fin form.

Mvh/Somi

Dåliga bakknä+sand+trav=kaputt
Dåliga bakknä+sand+långsam galopp i form under ryttare=lagade bakknä

Att träna i backe som vissa travtränare gör då? Som den träningsanläggning vi nu har tillgång till, där jag även jobbat, har vi backen ansluten direkt vid rakbanans slut. Joggar upp för den x 6 en gång i veckan. Är det illa?

Ja det är ju inget problem med att ge honom regelbunden massage, jag upplever att det ger positiva effekter att massera det man kommer åt av ligamenten också! :idea:

Jag känner mig lite tveksam till att styrketräna I intervaller på den här hästen då han är lärd att springa med mjölksyran sprutande ur öronen från dag 1 och är den ambitiösa typen.

Jag skiljer alltså gärna på styrketräning och tempoträning även om det är möjligt att han kan läras om.

När det går bra joggar han gärna i 2-min-tempo.

En fundering...

Om man kommer till banjobb känns det rätt tvunget att ha stänger (eller ja, vänsterstång) för att hjälpa honom genom kurvan på rätt spår.

Stämmer den tanken? Med lungare hästar kan man ju styra på ett annat sätt.

Vi tycker också om dig så här. :love:

Ghost: Det låter väl som en riktig tanke. (Om du menar sidostång och inte huvudstång.) Tyvärr brukar det leda till andra problem när man är tvungen att köra med stänger hela tiden, men om det räcker med att korrigera så verkar det som en bra idé.

Vågar knappt svara mer i denna tråd men till stor del brukar min kusk säga att på mina hästar behövs stängerna mindre ju kortare baktå hästen har. Även om han personligen inte vill ha så kort baktå som jag har :):)

*KL* och *KR* Fast det handlar fortfarande om samma ämne, dvs bakknän....

Om hästen skakar i sina bakknän beror det enbart på svaghet eller överansträngning då, eller kan det ha med skadad led eller ligament att göra också?
Någon som är hemma på det där med skakningar i bakknän får gärna förklara. :)

I dag när min häst som är lite dåligt musklad blev skodd så skakade han så i knäna efteråt. Båda. Har aldrig sett honom gör det förr. Han är tjurig att sko bak och slår med svansen och hytter. Han är lite stel av sig så jag förstår om han inte gillar det men det borde ligga annat bakom.

Så ursäkta GHOST, men det är ju iaf samma topic och jag är också intresserad av att friska upp minnet, jag som bara haft knähästar....*suck* Fast jag har legat av mig lite och måste uppdatera mina kunskaper. :o

Kan bara prata för mina och de jag behandlar och när de skakar i bakknäna så beror det på att de är spända i hela ryggpartiet. Då kan man även när de vilar känns att hästen faktiskt inte bara skakar i bkknäna utan var helst du lägger handen så fuinns där små mikroskopiska ryckningar i musklerna.
Spända i ryggpartiet kan de ju vara av olika orsaker, ibland för att de kansk ehar ont i ett framben och försöker avslasta sig bakåt, liksom dra sig bakåt med musklerna så att de blir trötta i dessa.
Ibland (ofta) beror det på brist på motion, de rör sig för lite så att senorna i bakknäet blir för korta och när de tex går ett bakjobb så "dras" de ut och skakar som attans efteråt.

Man kan slipppa det om man ger magnesium, skrittar mkt och ser till at de inte är spända i kroppen.

Kan bara prata för mina och de jag behandlar och när de skakar i bakknäna så beror det på att de är spända i hela ryggpartiet. Då kan man även när de vilar känns att hästen faktiskt inte bara skakar i bkknäna utan var helst du lägger handen så fuinns där små mikroskopiska ryckningar i musklerna.
Spända i ryggpartiet kan de ju vara av olika orsaker, ibland för att de kansk ehar ont i ett framben och försöker avslasta sig bakåt, liksom dra sig bakåt med musklerna så att de blir trötta i dessa.
Ibland (ofta) beror det på brist på motion, de rör sig för lite så att senorna i bakknäet blir för korta och när de tex går ett bakjobb så "dras" de ut och skakar som attans efteråt.

Man kan slipppa det om man ger magnesium, skrittar mkt och ser till at de inte är spända i kroppen.

Mmm jag har lite aningar om att det kan ha med ryggen att göra i detta fall också. Någon slags trötthet eller svaghet efter att ha stått och lyft på bakbenen. Det här är ju den hästen som det "pirrar" så i bakknäna på, som vi pratade om förut. :idea: Jag skrittar och strechar (så gott det går med en stor jättebäbis som hellre ska bråka). Vi får hoppas det ger resultat... Tänkte börja skritträna i backe nu. Det får ta den tid det tar bara han blir smidig och fräsch. :)

*KL* och *KR* Fast det handlar fortfarande om samma ämne, dvs bakknän....

Om hästen skakar i sina bakknän beror det enbart på svaghet eller överansträngning då, eller kan det ha med skadad led eller ligament att göra också?
Någon som är hemma på det där med skakningar i bakknän får gärna förklara. :)

I dag när min häst som är lite dåligt musklad blev skodd så skakade han så i knäna efteråt. Båda. Har aldrig sett honom gör det förr. Han är tjurig att sko bak och slår med svansen och hytter. Han är lite stel av sig så jag förstår om han inte gillar det men det borde ligga annat bakom.

Så ursäkta GHOST, men det är ju iaf samma topic och jag är också intresserad av att friska upp minnet, jag som bara haft knähästar....*suck* Fast jag har legat av mig lite och måste uppdatera mina kunskaper. :o

Mitt ena kallblod gjode precis samma sak i början när vi skodde & verkade honom, det smattrade under fötterna på honom då han stod på betonggolvet med brodd. Men nu när han har mer muskler har det försvunnit helt!

Efter det så stretchade jag honom efter varje "träningspass" (han hade stått 2 år innan dess pga. gaffelbandsskada & var stel som en krycka) & nu böjar vi varje täningspass med att skritta 20 minuter, sedan galloppintervaller & sedan tränar vi på som vanligt! avslutar sedan med galloppintervaller och sedan skritt i 20 minuter med ett täcke på ryggen. funkar jättebra och han blir väldigt mjuk och fin! Dock när jag rider honom så linimenterar jag ryggen och masserar honom efteråt & upprepar 2 dagar.

Mitt ena kallblod gjode precis samma sak i början när vi skodde & verkade honom, det smattrade under fötterna på honom då han stod på betonggolvet med brodd. Men nu när han har mer muskler har det försvunnit helt!

Efter det så stretchade jag honom efter varje "träningspass" (han hade stått 2 år innan dess pga. gaffelbandsskada & var stel som en krycka) & nu böjar vi varje täningspass med att skritta 20 minuter, sedan galloppintervaller & sedan tränar vi på som vanligt! avslutar sedan med galloppintervaller och sedan skritt i 20 minuter med ett täcke på ryggen. funkar jättebra och han blir väldigt mjuk och fin! Dock när jag rider honom så linimenterar jag ryggen och masserar honom efteråt & upprepar 2 dagar.

Aha, intressant att höra! Jag tror i hans fall att det är så att han också är för svag. Han har inte gjort så förr men då har han å andra sidan varit mer musklad. Min andra har också gjort så, men i hans fall berodde det på en totalt förstörd SI-led.

Så som din - stel och omusklad. Känns ganska likt min.....

man kan ju tänka efter själv hur man skulle känna att stå i en sådan position då man inte är allt för välbyggd ;)

Vågar knappt svara mer i denna tråd men till stor del brukar min kusk säga att på mina hästar behövs stängerna mindre ju kortare baktå hästen har. Även om han personligen inte vill ha så kort baktå som jag har :):)

Det ligger mycket i vad han säger... Klok kusk. :idea:

Vi har rätt korta tår på alla våra hästar även om vi säkert inte kommer till din tålängd. :D

Jag ska ta ett snack med hovis i veckan när han kommer och skor resten av ligan, däribland knähästen.
Just nu är jag tveksam till att det kommer att funka över huvud taget. :crazy:

Vi tycker också om dig så här. :love:

Ghost: Det låter väl som en riktig tanke. (Om du menar sidostång och inte huvudstång.) Tyvärr brukar det leda till andra problem när man är tvungen att köra med stänger hela tiden, men om det räcker med att korrigera så verkar det som en bra idé.

Klart jag menar sidostång, huvudstång existerar inte i mitt medvetande. Även om en faktiskt körde sin tvååring med det i lördags i Baby-racet. :eek:

Vid vanlig jogging och rakbaneträning börjar han gå att korrigera med tömmarna så där ser jag inga problem! Tanken är att köra så lite rundbanejobb som bara går om det funkar. Man klarar sig rätt bra utan bara man gett dem ett par stycken.

Senast ändrad:

I dag provade jag en annan sadel (nyköpt begagnad) på honom och vilken rak cool häst jag fick!

Nu börjar jag hoppas igen...

När ni diskuterar att man ska undvika backar på knähästar, vad för typ av backar menar ni då?

Det finns ju mer eller mindre lutning på marken överallt.

En tanke som slog mig på väg till jobbet i morse. :)

När ni diskuterar att man ska undvika backar på knähästar, vad för typ av backar menar ni då?

Det finns ju mer eller mindre lutning på marken överallt.

En tanke som slog mig på väg till jobbet i morse. :)
Framförallt branta backar.

Det som jag syftar på är framförallt om man har häst som haft knäLEDS problem. Då undviker jag allt trav i motlut tills hästen verkligen varit stabil så lång tid att jag tror mig veta när den klarar trav uppför. Skritt uppför är okej bara hästen är haltfri.

Häst med ligamentproblem travar jag i backe när den är ren i travet. Fuskar den minsta lilla uppför ska den inte trava. Ren backträning är däremot inget jag gör med en sådan häst förrän den är tillräckligt stark i muskulaturen. Trava i svagt motlut får den göra direkt. Alltså när och hur och om är upp till en själv att bedöma, jag kan ju inte säga när någon annan häst är redo.

Sedan hur man definierar en backe, beror kanske på var man håller till...:smirk: Jag menar, här uppe hos mig kanske vi har en annan syn på vad som är en backe jämfört med om man bor på skaraslätten eller i skåne...
För mig är motlut en svag stigning medan en "backe" verkligen är uppför i minst 400 meter. Grad på lutning är jag tyvärr alltför dålig på att definiera.
Ghost, du har ju pulsmätare. Jag gjorde en test med mina förra året. Det blev ganska likvärdiga resultat med alla starthästarna. När jag lät dem jogga uppför min backe (grusväg) som är 600 m i 25 km/h, hade de en puls på 185-196 efter 300 m. Längst upp på krönet låg de på 200-210. Eftersom jag alltid skrittar ner hela vägen hinner pulsen gå ner så pass mycket att de ligger rätt lika i puls på alla intervaller. Skulle jag joggat dem nerför kommer jag ju i ett annat läge med ökad puls för varje intervall kan jag tänka. Förr att uppnå samma pulsresultat var tempovariationerna mellan de olika hästarna 25-30 km/h.
Du som har koll på det där med pulstagning, tycker du det verkar rimligt att träna på det sättet? De brukar gå 4-5 repor i den backen när de är i full kondition. Eller skulle man ha fått upp den på 200 i ett tidigare skede och hållt dem där längre?
Min pulsmätare är under all kritik så därför ids jag bara använda den i perioder....(blir mest bara för att kolla av hur de ligger till när det är ny modell av träning).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 926
Senast: mackan
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: frittan
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka