Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dåliga bakknä+sand+trav=kaputt
Dåliga bakknä+sand+långsam galopp i form under ryttare=lagade bakknä
Kan bara prata för mina och de jag behandlar och när de skakar i bakknäna så beror det på att de är spända i hela ryggpartiet. Då kan man även när de vilar känns att hästen faktiskt inte bara skakar i bkknäna utan var helst du lägger handen så fuinns där små mikroskopiska ryckningar i musklerna.
Spända i ryggpartiet kan de ju vara av olika orsaker, ibland för att de kansk ehar ont i ett framben och försöker avslasta sig bakåt, liksom dra sig bakåt med musklerna så att de blir trötta i dessa.
Ibland (ofta) beror det på brist på motion, de rör sig för lite så att senorna i bakknäet blir för korta och när de tex går ett bakjobb så "dras" de ut och skakar som attans efteråt.
Man kan slipppa det om man ger magnesium, skrittar mkt och ser till at de inte är spända i kroppen.
Hö får de ute och sen kommer de in en gång om dan och får krafftfoder. Mina hästar får bara krafftfoder en gång om dan.
*KL* och *KR* Fast det handlar fortfarande om samma ämne, dvs bakknän....
Om hästen skakar i sina bakknän beror det enbart på svaghet eller överansträngning då, eller kan det ha med skadad led eller ligament att göra också?
Någon som är hemma på det där med skakningar i bakknän får gärna förklara.
I dag när min häst som är lite dåligt musklad blev skodd så skakade han så i knäna efteråt. Båda. Har aldrig sett honom gör det förr. Han är tjurig att sko bak och slår med svansen och hytter. Han är lite stel av sig så jag förstår om han inte gillar det men det borde ligga annat bakom.
Så ursäkta GHOST, men det är ju iaf samma topic och jag är också intresserad av att friska upp minnet, jag som bara haft knähästar....*suck* Fast jag har legat av mig lite och måste uppdatera mina kunskaper.
Mitt ena kallblod gjode precis samma sak i början när vi skodde & verkade honom, det smattrade under fötterna på honom då han stod på betonggolvet med brodd. Men nu när han har mer muskler har det försvunnit helt!
Efter det så stretchade jag honom efter varje "träningspass" (han hade stått 2 år innan dess pga. gaffelbandsskada & var stel som en krycka) & nu böjar vi varje täningspass med att skritta 20 minuter, sedan galloppintervaller & sedan tränar vi på som vanligt! avslutar sedan med galloppintervaller och sedan skritt i 20 minuter med ett täcke på ryggen. funkar jättebra och han blir väldigt mjuk och fin! Dock när jag rider honom så linimenterar jag ryggen och masserar honom efteråt & upprepar 2 dagar.
Vågar knappt svara mer i denna tråd men till stor del brukar min kusk säga att på mina hästar behövs stängerna mindre ju kortare baktå hästen har. Även om han personligen inte vill ha så kort baktå som jag har
Vi tycker också om dig så här.
Ghost: Det låter väl som en riktig tanke. (Om du menar sidostång och inte huvudstång.) Tyvärr brukar det leda till andra problem när man är tvungen att köra med stänger hela tiden, men om det räcker med att korrigera så verkar det som en bra idé.
Framförallt branta backar.När ni diskuterar att man ska undvika backar på knähästar, vad för typ av backar menar ni då?
Det finns ju mer eller mindre lutning på marken överallt.
En tanke som slog mig på väg till jobbet i morse.