Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Här har det verkligen spårat ur...:eek::D

För att nu inga förvecklingar ska upp stå så vänder jag mig direkt till Ghost.
Efter att själv ha haft ett antal "knä-hästar" och ett mycket komplicerat specialfall så tycker jag mig ha en viss erfarenhet av problematiken.
Jag tycker du ska fortsätta på den inslagna vägen och håll dig till fasta underlag tills du med säkerhet vet att han klarar av något annat.
Inte ett travsteg i uppförsbacke under uppträningen. Skritt i lagomt motlut är okej men det får inte vara för brant.
Under uppträningsfasen så sko honom gärna med tunga skor bak, någon fals lär du inte behöva i skon förrän han ska trava snabbare. En tyngre baksko är positivt speciellt om han lagt sig till med oren gång. Kör så ofta du kan. Hellre korta pass men ofta. Vila är bakknänas fiende nummer ett.

När du sedan ska börja med tempojobb så försök om det går att köra dessa jobb i intervallform (klarar hans huvud det?) med början i långsamma tempon för att sedan öka på allt eftersom. Man behöver ju inte vara på en rakbana för att köra intervaller, de går ju att lägga upp som "fartlek" på en lämplig vägsträcka. När han kommit så här långt så slå på en tvärtåad sko bak med lagom grepp (fals) - han ska varken ha för mycket eller för lite fäste.
För att sedan stärka ligamenten ytterligare när han blivit bra (om) så är det faktiskt ide att köra intervaller med tryckvagn eller alternativt backträning. Men då måste du vara helt säker på att bakknälederna inte är dåliga på honom.

Som jag upplevt det så är all körning på löst underlag av ondo när de har svaga patellaligament. Så det skulle jag undvika (även ridning i andra gångarter än skritt).

Underhudsblistring var 3-6 vecka (3-4 gånger) alternativt regelbunden laserbehandling över ligamenten brukar vara värdefullt.

Hur tränar man en häst som har återkommande problem med framknäna då?

Undvik rundbanejobb. Kör intervaller rakt fram istället vid tempoarbete. Undvik att köra i branta uppförsbackar.
Och kolla upp bakkärran. Återkommande framknäproblem (som inte har orsak i leden - pålagringar el dyl.) brukar komma bakifrån.

Ja hårt platt underlag är ju kanon för dåliga bakknä, speciellt kombination med kortison........Jag gillar speciellt vridrörelsen det blir på tex asfalt när man skrittar en bakknähäst, jag riktigt känner ända in i tänderna hur leden smulas sönder :eek:

Ja hårt platt underlag är ju kanon för dåliga bakknä, speciellt kombination med kortison........Jag gillar speciellt vridrörelsen det blir på tex asfalt när man skrittar en bakknähäst, jag riktigt känner ända in i tänderna hur leden smulas sönder :eek:

Så en häst som inte har pålagringar men haft problem med ligamenten trasar sönder leden genom att skritt 20 min. på plant underlag i en vecka enligt dig?

I bland tycker jag att du överdriver lite.

Han har inte varit oren någon gång förutom vid ett tillfälle när hasligamentet small på honom och så när han var halt i somras så klart. Han har mest saknat bärighet vilket gett otrevliga effekter på banan, speciellt i kombination med att han var så trasig i munnen när han kom.

Jag vet ju inte riktigt hur mycket bakknä-häst han är men han klarar i nuläget rätt små volter i balans på ridbanan (två dagar innan ombehandling, enligt vet. borde den smärtstillande effekten ha ebbat ur då) åt båda hållen i trav.

Det är inget vi normalt sitter och arbetar med, men just den gången var det så.

Tyvärr finns inte lämplig vägsträcka här, utan vi åker alltid till banan och joggar dem. Antingen är det cementhårda grusvägar med tung trafik (han är inte speciellt trafksäker) eller åkrar vilket jag tycker är för tungt för honom att jogga på.

Japps. Jag överdriver allt och är stolt över det :D
Fast jag kallar det att mota Olle i grind .....

Mjukt, särskilt löst, underlag är ju väl däremot som balsam för överansträngda ligament? I varje steg släpper greppet och hästen sliter med muskler och ligament för att inte halka precis som när du själv går och halkar på is.

Men det bryr man sig väl inte om när man inte kan se skillnad på ledproblem och ligamentproblem?

Gå och lägg dig din fjant, det är för sent för smågrisar att vara uppe så här dags!

Jag ser det inte som du men jag förstår hur du menar. Du måste rida den i ett exakt tempo där den bär sig, känns det halkigt som du beskriver så spänner den sig och då blir det fel, total fel.
Det finns ett tempo och en form där den bär sig och det hittar man aldrig på plant underlag eftersom den där inte anstränger sig nått speciellt för att hålla balansen utan mer hankar sig fram.
Sjösand tex är katatstrofalt dåligt att skritta i, då blir det som du säger men att galopera i det är :love:
Man får välja sin sand, det man kallar rullsand? (heter det så) är inte så bra. Ej heller sand som ligger i ett för tunt lager på ett hårt underlag.
Ett ligament blir fövisso bättre av att vila sig i form, men det blir inte starkare. För att stärka det måste du träna det....
Fast jag KAN se skillnaden på ledproblem och ligamentproblem, jag väljer bara att ett annat sätt att förhålla mig till det...:cool:
Mission impossible

Senast ändrad:

Hehe, det är lugnt, det är många fjortisar som har ett andra nick när de inte vågar stå för sina åsikter :D
Själv har jag valt den betydligt mer odiplomatiska grejen att säga precis vad jag tycker i mitt egna namn, det blir mkt roliga att öppna sin PMlåda då :D

Nu påminde du mig! Hoppas han är ute och golfar idag i det vackra vädret.

Senast ändrad av en moderator:

Hehe, det är lugnt, det är många fjortisar som har ett andra nick när de inte vågar stå för sina åsikter :D
Själv har jag valt den betydligt mer odiplomatiska grejen att säga precis vad jag tycker i mitt egna namn, det blir mkt roliga att öppna sin PMlåda då :D

Jaha, jag trodde annars att Djurjouren var ditt andra nick och att du hade ett annat där du är helt normal.

Ja men cool down, jag vill ha KVAR den här tråden. :crazy:

Även om jag inte håller med alla om allt hjälper denna tråd mig att fiska upp gamla kunskaper från hjärnans skrymslen plus att jag lär mig hur andra männsikor ser på träning av knä-hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 926
Senast: mackan
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: frittan
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30