Sv: Träning av knä-hästar?
Naturligtvis EFTER behandling, så man inte "trillar" tillbaka i samma spår igen!
Men hallå, tråden handlar om min knähäst som ÄR behandlad...
Efter konstens alla regler. Angående pålagringar är de endast en spekulation just nu. Muskulärt = OK enligt mig, övrigt fysiologiskt kollat av osteopat som jag litar MYCKET på. Böjprovet gjort av veterinär jag litar på.
Hur tränar jag vidare, och i andra hand underhåller.
Av vet. har jag fått direktivet att skritta på plant hårt underlag i en vecka för att sedan fortsätta uppbyggnaden som jag gör, joggar 1-2 ggr/vecka, 1 st. dressyrpass i alla gångarter varannan vecka (i bland även markarbete och skutt över småhinder). Däremellan MASSOR av skritt. All träning utom joggingen sker uppsuttet.
Efter nästa ÅB hoppas jag att kunna börja tempojobba hästen.
Just nu anser jag att hästen är mer lyhörd än någonsin och fungerar riktigt bra. men han tar inte riktigt för sig i högerböjar fortfarande. Vill gärna springa med huvudet aningen åt vänster. Vi jobbar varierat och slingan har inte många hårda böjar.
Innan sista behandlingen joggade han väldigt fort men han joggade fortfarande. Nu efter behandlingen joggar han långsammare och kör inte ner huvudet som han gjorde i bland innan.
Jag vet att kortisonet är smärtstillande, men vet. och osteopat tycker att jag genom att träna honom på behandlingen kan få tillbaka hans naturliga rörelsemönster. Det rör sig fortfarande om en häst som inte var halt när behandlingen påbörjades.