Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

NBL metoden tar inte hänsyn till hästens benställning utan man hävdar att det enda som har betydelse är att hovbenet är markparallellt vilket man kommer fram till genom att läsa och mäta hoven enligt NBL metoden.

NBL skon i sig är dessutom utformad för att vara lätt att passa till ("läs tvingande") så att överrullningen sker 6 mm framför hovbensspetsen vilket metodens utövare hävdar är korrekt. Denna punkt kommer man fram till genom att mäta sig fram med skjutmått o tuschpenna.

,

Ursäkta men i vilken fas och på vilket underlag är vikten av att hovbenet är markparallellt, i dynamisk eller statisk belastning?? Fakta är att hästen i alla lägen söker ett så optimalt plant belastning över hela hovbenet.. Felverkad hov kommer leda till ofelbart felbelatning av hovbenet och upp genom hela benaxeln där belastningen inte kommer ta upp belastningen i benets styvaste riktning!!

NBL skon är en "skitsko" absolut inte avsedd för en anatomisk hov. Sömhålen sitter för långt ut och spränger den skyddande yttre hovväggen, ska man få sömhålens placering korrekt i hovens vita linje så har man raspat bort så mkt av det skyddande vägghornet att det leder till ett "underminerad" vägghorn.

Skon är heller inte anatomiskt utformad för en naturlig hovform som är rund och kort i tån för hästens anatomi beroende på att hovens sista led sker överrullningen fritt över hovleden.

Skon är tvärtåad och kommer under inga omständigheter att ge en fri överrullning runt hovbenet utan "styr" överrullning i en rak riktning framåt. Är det bra på en individ som har bruten tåaxel eller är fransysk??

Den dagen man tror sig kunna mäta hovbenets possition i hornkappseln med skjutmått ock tuchpenna så kan man även lägga ner all röntgen på fånghästar och förlita sig på Dr Strasser:s teorier för det är precis samma sak och lika ogrundad forskning, för att inte säga helt avsaknad av forknings resultat som stödjer teorin.

Fattar du inte att NBL är precis som Strassermetoden,, ett pyramidspel fast Strasser va smartare och först.

Vad kommer näst??? Struder metoden??

Ursäkta men i vilken fas och på vilket underlag är vikten av att hovbenet är markparallellt, i dynamisk eller statisk belastning?? Fakta är att hästen i alla lägen söker ett så optimalt plant belastning över hela hovbenet.. Felverkad hov kommer leda till ofelbart felbelatning av hovbenet och upp genom hela benaxeln där belastningen inte kommer ta upp belastningen i benets styvaste riktning!!

NBL skon är en "skitsko" absolut inte avsedd för en anatomisk hov. Sömhålen sitter för långt ut och spränger den skyddande yttre hovväggen, ska man få sömhålens placering korrekt i hovens vita linje så har man raspat bort så mkt av det skyddande vägghornet att det leder till ett "underminerad" vägghorn.

Skon är heller inte anatomiskt utformad för en naturlig hovform som är rund och kort i tån för hästens anatomi beroende på att hovens sista led sker överrullningen fritt över hovleden.

Skon är tvärtåad och kommer under inga omständigheter att ge en fri överrullning runt hovbenet utan "styr" överrullning i en rak riktning framåt. Är det bra på en individ som har bruten tåaxel eller är fransysk??

Den dagen man tror sig kunna mäta hovbenets possition i hornkappseln med skjutmått ock tuchpenna så kan man även lägga ner all röntgen på fånghästar och förlita sig på Dr Strasser:s teorier för det är precis samma sak och lika ogrundad forskning, för att inte säga helt avsaknad av forknings resultat som stödjer teorin.

Fattar du inte att NBL är precis som Strassermetoden,, ett pyramidspel fast Strasser va smartare och först.

Vad kommer näst??? Struder metoden??

Det var ju just de skillnaderna mellan en traditionell fysiologisk verkning/skoning och NB-metoden som jag ville visa på.

Den allvarligaste skillnaden är att man inte tar hänsyn till hästens benställning utan anser att det är viktigare att hovbenet är markparallellt samt inte minst skons placering på hoven.

Enligt NB metoden skor man efter en mall. Skons utformning med tvärtå och brett placerade sömhål samt kraftiga tådel gör att den passar direkt ur lådan om man tar en storlek mindre än vad man hade gjort med en traditionell sko och drar tillbaka den tills att man kan spika de första sömhålen.

Man kan mkt riktigt använda vilken sko man vill men om man vill placera en traditionell sko på hoven enligt NB-metoden lär man få rikta om den ganska rejält.

Ytterligare förutsätter NB-metoden att mätmetoderna stämmer för att lokalisera hovbenet och det är inte vetenskapligt bevisat. Om nu mätmetoderna skulle stämma så är det inte heller vetenskapligt bevisat att det skulle vara optimalt för hästen att rulla över 6 mm framför hovbensspetsen.

Jag tycker att NB-metodens grundare är smartare än Strasser eftersom här kan man sälja både en utbildning/metod samt en sko framtagen för ändamålet.
Dessutom kallas det "Natural" så att man fångar upp både de som vill ha skor på sina hästar samt de som helst skulle vilja ha dem barfota.

Hur kan man säga att man vill ha hovbenet markparallellt o samtidigt sätta på en sko som är högre i trakten:confused:

ont i magmusklerna skulle jag koppla till att den skyddar länden - kanske har det kommit tillbaka - skadan där?

Mig veterligt är NB inte högre i trakten

Men annars

Håller med andra här om den knasiga placeringen av sömhål
Tycker verkningsmetoden dessutom låter väldigt likt OL :confused:

Mmm, jag trodde det med först. Men han reagerar inte där överhuvudtaget. Och har inte samma symtom som han brukar ha när han har ont där, eller som när han fick skadan.

Kan ju va något annat i länden också. Någon har nämt att det kan va en nerv ikläm, typ Ichias.

Jag är helt förtvivlad, han är inte ett dugg bättre. Svarar inte på butta. Och vet. vill invänta de andra provsvaren innan vi går vidare. Hade hoppats på att de skulle komma idag, men det verkar inte så.

jag är inte så insatt i ditt fall - men om du misstänker skoningen så kan du ju ta av skorna och se om det blir bättre

det är ju en väldigt lätt och snabb åtgärd, ngn händig i din närhet kanske

Om någon har ont så går den och spänner sig och får till slut ont i hela kroppen. Har den haft ont förut så blri det ju väldigt lätt så igen.

den lär ju inte blri helt smärtfri i hela kroppen när skorna åker av ( om det nu är det) men den komemr ju röra sig bättre

Senast ändrad:

Jag har en häst som har stora rätt utflutna hovar. Dock inga som helst problem med hovarna. Hon skos med ringskor fram+sulor och silikon under. Problemet är att redan efter 3 veckor så börjar hovarna krypa utanför kanten på skorna, något som inte är bra såklart, som det ser ut nu så skos hon var
4:e vecka. Vintertid blir det var 5:e-var 6:e vecka. Jag vill givetvis inte att hovarna ska krypa utanför skorna redan efter 3 veckor så jag föreslog till hovslagaren om han kunde ta en storlek större på skorna, då sa han att då kan hovarna bli ännu större om dom får mer plats att växa och även att han var rädd att hon då skulle trampa av skorna. Jag köper inte detta utan vill helst prova en storlek större skor. Hur är det egentligen med att trångsko en häst vad kan det få för effekt på hästens hovar?Det känns som att det inte är helt bra. Vill gärna höra från er hovslagare och andra med erfarenheter av hästar med stora hovar:)

Hej, jag har inte läst alla svar men tänkte bara göra ett inlägg ang. trångskoning. Jag ser inget positivt alls i att trångsko hästen. Jag kan bara tala för mig och effekterna det hade på min häst, vilka var att hon tillslut fick grymt små hovar, främst på bredden. Hon trångskoddes ur tävlingssynpunkt (för att inte tappa skor) av tidigare ägare. Hon är ca 167cm/mkh och hade skor i strl 0, om inte mindre från början...

Effekten efter ca 1 års trångskoning: Hennes hovar växer inte helt naturligt längre! De breddar sig inte som de ska, utan är smala och höga. Tvärt sluttande. Bildexempel: http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/28580000-28589999/640x480/28589632.jpg http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/28580000-28589999/640x480/28589634.jpg Efter drygt 3 år av utlagda skor (o massa tappskor) har hovarna börjat få tillbaka sitt normala sätt att växa.

Hoppas du hittar en bra lösning till problemet, som inte innebär att hindra hovens naturliga växtmönster...

Det är skillnad på att trångsko o eller att hålla ihop plattfötter.
Hästen ifråga hade 4or:eek:

Ja, jag förstår det... Men jag har ingen kunskap inom det området... Därför svarade jag bara på hennes fråga ang trångsoningsbiten:
Hur är det egentligen med att trångsko en häst vad kan det få för effekt på hästens hovar?

Det är skillnad på att trångsko o eller att hålla ihop plattfötter.
Hästen ifråga hade 4or:eek:

men finns det inget bra sätt att hålla ihop hovarna? Jag menar att sko hästen var 3:e vecka är väl inte heller helt bra med tanke på nya sömhål så ofta osv.
Men att lägga på 5or är kanske inte lösningen då heller, eller är det värt ett försök? Tror inte att hovarna blir större och större av det som hovis påstår, jag vill ju bara inte att dom ska växa över kanten så fort.
Om inte annat så får jag väl sko var 3:e vecka då.
Kanske uttryckt mig otydligt ang trångskoning men jag tycker hon borde ha en storlek större med tanke på att dom växer över, det finns ingen plats att växa på för hovarna.
Förövrigt så handlar denna tråden mest om något helt annat nu så den har utvecklats åt fel håll, den som vill diskutera något annat än det tråden är avsedd för får gärna skapa en egen tråd:)

Det var ju just de skillnaderna mellan en traditionell fysiologisk verkning/skoning och NB-metoden som jag ville visa på.

Den allvarligaste skillnaden är att man inte tar hänsyn till hästens benställning utan anser att det är viktigare att hovbenet är markparallellt samt inte minst skons placering på hoven.

Enligt NB metoden skor man efter en mall. Skons utformning med tvärtå och brett placerade sömhål samt kraftiga tådel gör att den passar direkt ur lådan om man tar en storlek mindre än vad man hade gjort med en traditionell sko och drar tillbaka den tills att man kan spika de första sömhålen.

Man kan mkt riktigt använda vilken sko man vill men om man vill placera en traditionell sko på hoven enligt NB-metoden lär man få rikta om den ganska rejält.

Ytterligare förutsätter NB-metoden att mätmetoderna stämmer för att lokalisera hovbenet och det är inte vetenskapligt bevisat. Om nu mätmetoderna skulle stämma så är det inte heller vetenskapligt bevisat att det skulle vara optimalt för hästen att rulla över 6 mm framför hovbensspetsen.

Jag tycker att NB-metodens grundare är smartare än Strasser eftersom här kan man sälja både en utbildning/metod samt en sko framtagen för ändamålet.
Dessutom kallas det "Natural" så att man fångar upp både de som vill ha skor på sina hästar samt de som helst skulle vilja ha dem barfota.

:idea: nu e jag med på banan igen,, misstolkade dig i mitt tidigare svar.:crazy:

Fast om hästen har sådan fart på hovtillväxten att den måste skos om var tredje vecka, då är det inga problem med sömhålen. Då har ju hovarna växt såpass att det finns så mkt att verka bort att de nya sömhålen hamnar på 'normalt' avstånd. Dvs samma lika som 6 veckor på en häst som växer långsammare.

Om det däremot är naturlig breddning när den går över kanten på skon, då finns inte lika mycket att verka bort, och man får de nya sömhålen väldigt nära de gamla.

Så ganska enkelt så att 'se' om lösningen är att sko var tredje vecka eller ej.

Mitt fbl skos ju var fjärde vecka sommartid, och var femte vintertid. (Vissa perioder får jag korta ner till 3 v, plånboken kvider). Och det blir inte 'tätare' mellan nya och gamla sömhål sommartid, utan det ser lika ut som på vintern. Just för hovarna växer snabbare på sommaren.

Skulle vi trångsko honom, och hoven efter 2 v är över skon, så skulle det däremot blir schweizerost med sömhålen, då det inte skulle finnas normalt mycket att verka ner.

Kan ju tycka att coari eller din hovis borde ge dig rätt svar.

Jag har sett en häst som till slut hade 7or på BAK. Kronranden var normalstor o hästen kunde sparka omkull sina hagkamrater med dem:grin:

Min som har plattfötter hålls ihop för att inte bli platt o större- ser normal ut.
Det tar tid o den står nog inte helt bra på fötterna:confused:

även om min hovslagare säger en sak så har jag ett öppet sinne och funderar om det verkligen stämmer att hoven skulle bli större och större?
Har haft hästen i några år så det är inget som går att åtgärda direkt och heller inget som hästen har problem med, men jag vill inte att hästen ska få problem när hoven växer utanför skon, det borde inte vara så bekvämt tycker jag. Därav min tanke att hon kanske behöver en större sko helt enkelt.
Ringskor och sulor är ju ett försök att få hoven att inte flyta ut så mycket men vet inte om det har hjälpt nämnvärt.
Annars får jag väl sko var 3:e vecka inte mer med det.

ok ja får se hur det ser ut denna gången om det går att vänta 4 veckor eller om det blir efter 3 veckor.
det kanske inte är några problem med sömhålen då.

Min erf är att varken ringskor eller sulor hindrar att hoven flyter ut om den har tendenser att göra det, tyvärr. Eller mkt annat heller. Det är inte bra när den flyter ut över kanten eftersom den då lätt fläks upp:crazy:

Jag tycker det blir mer så på sommaren, hornet är mjukt av mkt fukt om hästen går på bete eller det är regnigt tex. Ett sätt kan vara att inte ha dem ute dygnet runt ( i så fall hellre barfota och utan ridning) och inte i våt hage. Låta hoven hålla lagom fuktighet, så gott det går. Såna hovar får ju heller inte bli för torra.

Man får sko oftare, kanske var 4 vecka vissa perioder.

Det är mina erf, i alla fall.

ok ja får se hur det ser ut denna gången om det går att vänta 4 veckor eller om det blir efter 3 veckor.
det kanske inte är några problem med sömhålen då.

Mm, det märks ju hur mycket du får ta.

Sen, axel mfl har inte fel, och inte du heller. Det beror liksom helt på VAD som händer. Växer hovarna så fort att intervallet är för lång? Är hästen trångskodd och den naturliga breddningen är problemet? Eller flyter hovarna ut på ett onormalt sätt?

Beroende på vilket är ju lösningen olika. Nu är det nema problemas, men när fbl kom ville hans bakfötter gärna sticka iväg och flyta ut. Hovis säger (jag är lite som dig, inte helt säker på att det verkligen skulle ske *s*) att skulle man då när vi hade problem med att de stack iväg, lagt ut lika mkt som vi gör nu skulle problemet bara bli värre och värre. Men nu när anledningen är korrigerad, så är det inga problem.

Min erf är att varken ringskor eller sulor hindrar att hoven flyter ut om den har tendenser att göra det, tyvärr. Eller mkt annat heller. Det är inte bra när den flyter ut över kanten eftersom den då lätt fläks upp:crazy:

Jag tycker det blir mer så på sommaren, hornet är mjukt av mkt fukt om hästen går på bete eller det är regnigt tex. Ett sätt kan vara att inte ha dem ute dygnet runt ( i så fall hellre barfota och utan ridning) och inte i våt hage. Låta hoven hålla lagom fuktighet, så gott det går. Såna hovar får ju heller inte bli för torra.

Man får sko oftare, kanske var 4 vecka vissa perioder.

Det är mina erf, i alla fall.

Hästen går inte ute på natten. Utan skor är inte ett alternativ för denna häst. Problemet är att det inte räcker med att sko var 4:e vecka, det är det jag gör nu. men tack ändå.

Mm, det märks ju hur mycket du får ta.

Sen, axel mfl har inte fel, och inte du heller. Det beror liksom helt på VAD som händer. Växer hovarna så fort att intervallet är för lång? Är hästen trångskodd och den naturliga breddningen är problemet? Eller flyter hovarna ut på ett onormalt sätt?

Beroende på vilket är ju lösningen olika. Nu är det nema problemas, men när fbl kom ville hans bakfötter gärna sticka iväg och flyta ut. Hovis säger (jag är lite som dig, inte helt säker på att det verkligen skulle ske *s*) att skulle man då när vi hade problem med att de stack iväg, lagt ut lika mkt som vi gör nu skulle problemet bara bli värre och värre. Men nu när anledningen är korrigerad, så är det inga problem.

Det är det här som är så svårt att svara på eftersom jag inte är hovslagare själv, jag tycker inte att hovarna flyter ut på ett onormalt sätt, jag tycker däremot att det inte finns någon plats för hoven att växa när hon är nyskodd, marginalen saknas nästan helt., hennes hovar växer mest på bredden, dom blir inte högre utan endast bredare.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama