Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

Tack för svar.

Nej jag är av samma åsikt som dig, och vi hade en diskution ang NB eller inte. Men hästen har haft endel problem med frambenshältor tidigare. Och får bla lätt låst bogmuskulatur pga att han gärna lägger fram vikten. (Han har en skada i korset som gör det. Lång historia...).

Bogmusklerna har blivit mkt bättre nu. Men jag va skeptisk när vi la på skorna, och är det ännu mera nu.

Intressant det med alu skorna. Har nämligen hört det + sulor rekomenderas nu nyligen av en tysk hovslagare till en häst som har problem med återkommande kotl. infl. fram, en hopphäst.

Tycker att det blir väldigt märkligt att diskutera en metod utan att vare sig ha sett före och efterbilder, veta OM hovslagaren skor enligt metodens principer eller bara slår på skomodellen och sen kallar det, i det här fallet NB, OM hovslagaren ändrat mkt på vinklar osv.

Som sagt finns det mkt erfarna hovslagare som inte ser NB-skor som ett sjukbeslag eller tillfällig lösning utan nåt som passar väldigt många hästar. Tänk om man skulle döma ut vanliga skor pga alla hästar som skos av klåpare och får problem...

Jag har själv erfarenhet av ett rötägg som hade NB-kopior och som inte hade en susning om hur skorna skulle användas. För att avhjälpa problemet med att hästen klingar skor (vilket delvis är ett ridproblem och delvis ett skoproblem, iallafall helt borta sen hon började skos av utbildad NB-hovis, med lång erfarenhet av vanliga skor och som skor många elithästar) så kapade han tån och sparade trakten vilket ledde till duppelslående steg bak, reaktion i bakkotorna osv... Hur man än gör så blir man rövk..llad och dessutom betalar man dyra pengar för det - underbart att köpa en produkt där man har ungefär noll chans att få ut nåt på "garantin".

Har hållt på och sko OCH balanserat ganska många hästar nu i ca 20 år, inom travet samt ridsporten. Har dock aldrig hört att en skoning som din hovslagare säger är en naturlig skobalans är att föredra. När man använder en sko som kallas tvärtå som du själv beskriver så bli det en belastning på knä och kota som inte alla ggr är bra. När sas hoven rullar över.
Själv förespråkar jag inte de skorna att använda mer än ett litet tag.

Till TS vill jag säga att om du använder ett foder som där ingår biotin i så prova ett annat foder utan. Har märkt att det blir en ökad hovväxt på hovämnet när de får de. Kan va bra på travare för de skos/ändras mer än en ridhäst. Ger du biotin som xtra tillskott prova att ta bort det. Tror att det kan hjälpa. Det är ingen fara att använda en sko som ligger innanför för att hovväggen ska hålla bättre och inte gå sönder. DÅ har du ett problem, för det kan vara mkt krångligt att få dit en sko om den försvinner pga att hästen fått en för stor sko som sedan trampats av.

Till er andra som använder en ringsko vill jag upplysa om att hoven inte kan arbeta som den ska dvs vidga sig och öka blodcirkulationen. Så det anser jag att man ska passa sig för. Bara en nödlösning, och en kortare tid.

Nej jag ger inget extra biotin tillskott.
Min fråga är om ni tycker hästen ska ha en strl större skor?

Jag har använt samma som du (MT), så rötägg, nä det tror jag inte du tycker!

Det jag undrade va bara om hästar kan få ont i magmusklerna av ändringar i skoningen?

Vinklarna är inte ändrade.

Men det är nog inte detta iaf, jag bara spånade på allt som är ändrat med honm på sistone. Men det tyder nog ändå mera på något skit i kroppen, ska åka till kliniken nu med honom...

Enligt ditt inlägg så var du "ännu mer skeptisk nu" och det verkade som att du ansåg att det var troligt att problemen härrörde från skorna/verkningen, varför skulle du annars vara mer skeptisk. Med den hovslagaren har du iallafall en chans att utvärdera metoden på ett rättvist sätt. Och jag har inte kallat din hovis för rötägg, jag har kallat den som skodde min häst innan MT (3 omgångar) för rötägg. Hoppas ni hittar felet.

Ang att stå med benen under sig såkan hon vilja avlasta ngt baktill, hon är ju dessutom öm i bukmuskulaturen - använder hon även bukmusklerna för att avlasta/hålla emot kan man undra.

Senast ändrad:

Vad jag förstått SKA skorna ligga lite utanför hoven när den är nyskodd. Många hovslagare lägger dem precis kant i kant vilket resulterar i att hoven växer utanför på en gång. Hovslagaren kan ju vidga/bredda skon så att den passar bättre. Blir skon då för "kort" (ska sticka ut och stötta trakterna) ska hästen helt enkelt ha en stl större. Om hästen går trångskodd längre perioder kan det bli stora problem. Det är mycket viktigt att skon "bär" hoven på rätt ställen. Om vi går med för små skor stora delar av livet så har vi ganska snart deformerade fötter och problemen fortplantar sej upp gnm kroppen. Exakt samma sak för hästar.
Min pålle har också ringsko. Hu gör din hovslagare? Är ringskorna färdiga när han kommer eller svetsar han dom efter tillpassning? Nyfiken bara...

Han svetsar dom själv på plats. Jag håller med dig i det du skriver. Jag har en bild till där det bara gått en vecka efter skoningen kan lägga ut den sen så kan man jämföra.

Jaha då är jag med, nej jag menade efter att läst lite i tråden så är jag mera skeptisk. Sen så skulle det va så att min hästs problem beror på skorna så är jag ännu mera skeptisk... men det kommer man väl aldrig få redan på.

Ang rötägg så tolkade jag dig som att du menade att alla kan råka ut för rötägg...

Ja det va därför jag frågade, för jag har också funderat i de banorna, att han kanske har ont i kors/rygg, att det är därför som han har ont i magen för han måste spänna dem hela tiden. Dock så reagerar han inte i ryggen eller över SI -lederna alls. Men det kan tydligen även va någon nerv i kläm som man inte känner.

Tack för svar.

Nej jag är av samma åsikt som dig, och vi hade en diskution ang NB eller inte. Men hästen har haft endel problem med frambenshältor tidigare. Och får bla lätt låst bogmuskulatur pga att han gärna lägger fram vikten. (Han har en skada i korset som gör det. Lång historia...).

Bogmusklerna har blivit mkt bättre nu. Men jag va skeptisk när vi la på skorna, och är det ännu mera nu.

Intressant det med alu skorna. Har nämligen hört det + sulor rekomenderas nu nyligen av en tysk hovslagare till en häst som har problem med återkommande kotl. infl. fram, en hopphäst.

Har man en häst med en kronisk skada i korset så är det nog ganska naturligt att den avlastar bakdelen och överbelastar framdelen.

Ingen sko i världen, heller ingen sula eller annat hockus pockus kommer få den att avlasta sin framdel mera. Du måste helt enkelt själv ändra din ridning och träning för denna individ för att stärka upp bakmuskelaturen samtidigt som du regelbundet måste ta hjälp av veterinär och behandla det skada området. S.K. förebyggande friskvård.

Enligt ditt inlägg så var du "ännu mer skeptisk nu" och det verkade som att du ansåg att det var troligt att problemen härrörde från skorna/verkningen, varför skulle du annars vara mer skeptisk. Med den hovslagaren har du iallafall en chans att utvärdera metoden på ett rättvist sätt. Och jag har inte kallat din hovis för rötägg, jag har kallat den som skodde min häst innan MT (3 omgångar) för rötägg. Hoppas ni hittar felet.

MT om ngn har väl under dom sista två åren dömt ut alla vanliga skor och uteslutande skor med enbart NBS. Många elitryttare har oxå avtackat sig h*n:s tjänster efter som det lett till flertalet skorelaterade skador.

En i grunden mkt skicklig hovis men det finns inte enbart en skolösning för alla individer utan man måste välja lämpig lösning och beslag utifrån individens fysiologiska förutsättningar..

Det här påminner mig om Lussan och när hennes Toppen skoddes med PG,, då skulla alla dressyrhästar skos med PG helt plötsligt,, likadant va det inom travet när Svanen startade i elitloppet och hästen gick upp i passgång och media la ut bilder på en singlande PG sko,, då skulle alla travare oxå helt plötsligt skos med PG.. I dag är PG historia eller det sista man provar för som Håden en gång sa. Funkar inte hästen med PG så är det bara att ta bort den.

NBL kommer garanterat att uppleva samma historia eftersom den inte är ett dugg Natural,, mer än till åsnor eftersom dom har lika fyrkantiga hovar som NBL skons grundform har.

Grundaren för NBL har sagt att det inte är skon som är hemligheten utan verknings metoden, sedan kan man använda vilken sko som helt för att uppnå ett optimalt resultat.

Vad är problemet??? Verkar inte dagens utbildade hovisar enligt traditionell fysiologisk skoning vilket alla får lära sig på fortbildningen och är kopierat av utförarna av NBL metoden.

Grundaren för NBL har sagt att det inte är skon som är hemligheten utan verknings metoden, sedan kan man använda vilken sko som helt för att uppnå ett optimalt resultat.

Vad är problemet??? Verkar inte dagens utbildade hovisar enligt traditionell fysiologisk skoning vilket alla får lära sig på fortbildningen och är kopierat av utförarna av NBL metoden.

Som vi har diskuterat tidigare stämmer detta bara till en viss del.

NBL metodens sätt att verka skiljer sig ganska markant på ett plan från en traditionell fysiologisk verkning då man tar hänsyn till den statiska o dynamiska balansen och skons placering är centrerad över hovleden.

NBL metoden tar inte hänsyn till hästens benställning utan man hävdar att det enda som har betydelse är att hovbenet är markparallellt vilket man kommer fram till genom att läsa och mäta hoven enligt NBL metoden.

NBL skon i sig är dessutom utformad för att vara lätt att passa till ("läs tvingande") så att överrullningen sker 6 mm framför hovbensspetsen vilket metodens utövare hävdar är korrekt. Denna punkt kommer man fram till genom att mäta sig fram med skjutmått o tuschpenna.

Visst hade det varit fantastiskt om det fanns en metod som botade och/eller förebyggde alla möjliga åkommor men tyvärr är det inte så!

,

Tycker att det blir väldigt märkligt att diskutera en metod utan att vare sig ha sett före och efterbilder

I ditt första inlägg i denna tråd ordinerade du NB skor till TS häst.
Har du sett den hästen före och efter skoning?

Men det är ju klart NBL metoden passar ju alla hästar ;)

I ditt första inlägg i denna tråd ordinerade du NB skor till TS häst.
Har du sett den hästen före och efter skoning?

Men det är ju klart NBL metoden passar ju alla hästar ;)

Man kan ha åsikter utifrån en bild om vad man vill förändra men man kan inte uttala sig utan före och efterbilder om vad som SKETT och vad det kan ha lett till.... ;-)

Jo jag vet. Och vi har ändrat om hans träning helt i stort sett och det funkar bra. Han får även hjälp av veterinär som behandlar hans område, han får även mycket massage och stretching.

Och det funkar bra, han fungerar på detta sättet.
Men jag va inte tillräckligt stark att stå emot argumenten om varför NB sko/skoning skulle va så himla bra. Men det lät verkligen som det skulle va bra för min häst. Och jag tänkte att det kunde hjälpa hästen ytterligare lite.

Men själv tycker jag inte om när hoven är utanför skon, och det blir den ju i tån med dessa skor.

Sen om det är skadligt att använda dessa skor vet jag inte direkt.
Gränsen mellan geni och vansinne är ju hårfin, och allt går ju att sälja till hästmänniskor (de flesta:)) så man vet ju inte riktigt vad som verkligen är bra eller inte.
Så jag tänkte att man får väl prova och skaffa en egen uppfattning. Han har blivit mkt bättre i sin bogmuskulatur faktiskt sedan vi bytte.

Att hovis skor trångt är inte bara till hovis egen fördel. Trampar hästen av sig skorna om och om igen så finns det tillsist ingen hov och hur ska ni få på skon då? Hästen ser inte ut att behöva större skor. Be hovis ge dig en gammal rasp och visa dig så du kan raspa till hovarna så de stannar innanför. Alt. 2- se till att hovis använder raspen själv ordentligt så inte hoven växer över så snabbt. Just nu verkar det som hästarnas hovar växer som bara den förstås...
Tycker det vore idé att raspa till dom mellan varven somsagt för att de inte ska flyta ut alltför mycket. Dessa hovar tycker jag ser ut som att de behövs hållas ihop.
Man kan ju annars byta hovis om man inte är nöjd. Samtidigt bör han göra som kunden vill- så länge man bägge parter är överens att man inte skyller på hovis när hoven är söndersliten...

MT om ngn har väl under dom sista två åren dömt ut alla vanliga skor och uteslutande skor med enbart NBS. Många elitryttare har oxå avtackat sig h*n:s tjänster efter som det lett till flertalet skorelaterade skador.

En i grunden mkt skicklig hovis men det finns inte enbart en skolösning för alla individer utan man måste välja lämpig lösning och beslag utifrån individens fysiologiska förutsättningar..

Det här påminner mig om Lussan och när hennes Toppen skoddes med PG,, då skulla alla dressyrhästar skos med PG helt plötsligt,, likadant va det inom travet när Svanen startade i elitloppet och hästen gick upp i passgång och media la ut bilder på en singlande PG sko,, då skulle alla travare oxå helt plötsligt skos med PG.. I dag är PG historia eller det sista man provar för som Håden en gång sa. Funkar inte hästen med PG så är det bara att ta bort den.

NBL kommer garanterat att uppleva samma historia eftersom den inte är ett dugg Natural,, mer än till åsnor eftersom dom har lika fyrkantiga hovar som NBL skons grundform har.

Ungefär så uttryckte MT det också.

Vilka skorelaterade problem har uppståt och varför?

Som vi har diskuterat tidigare stämmer detta bara till en viss del.

NBL metodens sätt att verka skiljer sig ganska markant på ett plan från en traditionell fysiologisk verkning då man tar hänsyn till den statiska o dynamiska balansen och skons placering är centrerad över hovleden.

NBL metoden tar inte hänsyn till hästens benställning utan man hävdar att det enda som har betydelse är att hovbenet är markparallellt vilket man kommer fram till genom att läsa och mäta hoven enligt NBL metoden.

NBL skon i sig är dessutom utformad för att vara lätt att passa till ("läs tvingande") så att överrullningen sker 6 mm framför hovbensspetsen vilket metodens utövare hävdar är korrekt. Denna punkt kommer man fram till genom att mäta sig fram med skjutmått o tuschpenna.

Visst hade det varit fantastiskt om det fanns en metod som botade och/eller förebyggde alla möjliga åkommor men tyvärr är det inte så!

,
Om man försöker att lösa problem med understuckna trakter utan att verka ner trakten o då använder denna sko blir det ett ekorrhjul.

Skon är tjockare i trakten än vanliga jämntjocka skor o ger ett större tryck i tån.
Som regel beror det nog på att man inte vågar ta så mkt i tån som då kan behövas eller anser att hovväggen inte får röras med raspen.

Om hästen har skon ett tag för att få upp trakten så handlar det om tillfällig korrigering. Eller bör vara.
Kerkheart har ju en rollersko som annars ser normal ut i själva formen.

Om din häst tidiagre haft problem med länd och framben och troligen ått mycket på bogarna så ändras det helt plötsligt.

Klart det blir problem, när man gör såna drastiska ändringar så måste man ta det väldigt lugnt med hästen under iaf en skoperiod.
Men nu har du ändå fått något positivt i det hela. Din häst har kommit bort en del från bogbelastning och blivit rörligare vilket i sin tur oftast leder till att de stället förlägger vikten bakåt, dit din häst redan hade problem med ländområde. Nu har den troligen arbetat med bakparitet och lagt mer vikt där vilket den inte var van vid och du kan då ha fåt ten överansträgning i bakknäna och vilket kan visa sig genom att hästen blir väldiigt buköm, likaså att börja använda magmuskerna mer ger ju ömhet när de inte är vana, att det mestadels visar sig på ena sidan kan ha med ländproblemen att göra.

Så det kan säkerligen komma från skoningen, men jag ser det inte som negativt eftersom du fått positivt också, men det gick troligen lite för fort fram för hästen så den inte hann med i sina muskler.
Att den står under sig med farmbenen ser jag mer som avslasnng för buken och troligen bakknäna än att den ahr ont i sina trakter.

Tack för ditt svar.

Hans träning är omlag sedan ca ett år tillbaka, och han har inte haft problem sedan dess (i frambenen). Så han har fått gå väldigt länge och stärka upp sig och va problemfri (ett år ca).

Hovens form och vinklar är bibehållna som de va innan, han har "bara" fått på sig nya skor. Och största skillnaden med dem borde ju vara att överrullningen sker tidigare/snabbare. Han har även fått ta det lugnt och gå in sig i dem, så jag tror inte att han helt plötsligt liksom la bak vikten och började arbeta mera där och blev öm av det. Han känndes igenom varje dag i rygg och kors men ingen ömhet alls, och som sagt han hade ju fått stärka sig i bak innan vi la på dem, under lång tid med. Så det är inget som skett jättesnabbt, eller så, tror det är svårt att göra förändringen mera försiktigt än så här.

Han hältkollades direkt, men knän är ju lite luriga så går det inte över ska jag ha dem i åtanke. Det skulle mkt möjligt kunna va så här ändå, men vi har tagit det väldigt försiktigt. Men faktiskt, hans skada är på hö sida, och det va på vä sida av magen som han hade ont. Så det är ju lågiskt, och det va lite dessa funderingar jag hade själv.

Han blev inte bättre på Butta dock.

Ja, det är väldigt bra att han blivit bättre i bogmuskulaturen:).

Hmm, nu har jag klämt lite till på han.

Han behandlas för magsår just nu, vi hade inget annat att gå på. (sedan2 dagar).

Han har blivit bättre, man kan nu ta på magen utan att han sparkar.

Men nu så kände jag mer på bakknäna, och då blir han väldigt irriterad!!
Han känns inte gallig.

Så ja, det känns som överansträngning i bakknäna.

Vad gör jag nu då, ska jag låta lägga på vanliga skor fram igen?, eller behålla dessa, och hoppas att han vänjer sig?

Kan de få ont i eller runt bakknäna utan att ha inflammation i leden? (konstig fråga kanske)

(Pratade med vet om att det kanske kom från knäna, så vi kommer att kolla upp det närmre)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix