Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?
Jag förstår precis hur du menar. Det som däremot är omöjligt att avgöra är om det du beskriver är pga för små skor, eller pga för liten verkning sas. Eller om det är för att förhindra att hästen flyter ut Hänger du med?
Sen kan det växa över på 3 - 3½ vecka även om man både verkat ordentligt och lagt ut ordentligt. Är tillväxttakten så hög så. Det har hänt flera gånger sommartid här. Och då har herrn synbart, ordentligt utlägg (mer än normalt) nyskodd, men han har en förbaskad fart på hovtillväxten. Att sätta på större skor skulle tyvärr bara lösa det estetiska, hoven skulle inte hamna utanför skon, men hoven skulle bli lika övervuxen ändå.
Och utflutna hovar är sas redan från start i obalans, och får de flyta ut ännu mer blir det en ond cirkel.
Men utan att ha sett hästen går det inte säga varken bu eller bä om vilken av anledningarna det är, spontant känns femmor som på tok för stort dock, men det finns ju hästar med stora hovar, utan att vara utflutna. Så, utan att ha sett blir det bara antaganden.
Jag ville ju lägga ut mer på fullblodet bak, så han hade lika rejäla utlägg bak som fram. Där sa hovis nej, och förklarade varför, och jag köpte helt resonemanget. Hovis tyckte att om vi lägger ut mer bak, så kommer bakhovarna att bredda sig/flyta ut ännu mer, när de får mer plats. Och det är inget önskvärt då de sticker iväg på ett sätt de inte ska då. Dvs de växer inte, utan de just flyter ut. Jag erkänner villigt att jag tyckte det lät lite knasigt, för var det verkligen bättre de gav sig iväg utanför skon, vad var skillnaden liksom? Jag köpte som sagt hovis förklaring (sålänge
). Och visst hade han rätt, vi fortsatte sko med det utlägg som var innan (ganska litet), hovarna fortsatte växa över. I en period, i två perioder, i tre perioder. Tills de slutade. Idag ligger baksko och bakhov kant i kant vid omskoning, de flyter inte ut ett dugg och ser faktiskt jättefina ut nu i formen även sista dagen på perioden (vilket de inte riktigt gjorde innan).
Fram vill vi ju hovarna ska bredda sig, de är för små. Där har han fått monsterutlägg, och har som sagt gått upp i storlek. Dock så är det lite ett steg fram och två tillbaka när han tappar en sko och bryter sönder, men sakta men säkert går det åt rätt håll.
Över 4 veckor kan han inte gå dock, punkt. Möjligen 4½ vintertid men tveksamt. Sommartid får vi ofta ligga på 3½ v (plånboken gråter, även min har ju ringskor = dyrt). Men att han inte kan gå mer än 3½ - 4 v är inte för han är trångskodd, utan för han har hög tillväxttakt. Sen tror jag bak skulle börja flyta ut igen om vi drog ut på intervallet med iofs.
Så, för MINA ögon samma problem - hoven växer över - men två olika lösningar. Som jag inte såg själv, och helt ärligt inte riktigt innerst inne gick med på från början, men som hovslagaren hade full koll på.
Hade vi inte lagt ut fram hade vi skapat problem - hade vi lagt ut mer bak hade vi skapat problem.