Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

Du får testa lite, så borde du få ett svar. Dock, om hovarna bara breddas och det inte finns ngt direkt ta på höjden, då flyter de ju just ut?

Men om du provar dels sko om på 3 v, och kollar hur mkt som finns att ta då, dels provar en storlek större skor och provar hur det blir då och vad som finns att verka av osv, så borde du få svar ganska snart? =)

Det är det här som är så svårt att svara på eftersom jag inte är hovslagare själv, jag tycker inte att hovarna flyter ut på ett onormalt sätt, jag tycker däremot att det inte finns någon plats för hoven att växa när hon är nyskodd, marginalen saknas nästan helt., hennes hovar växer mest på bredden, dom blir inte högre utan endast bredare.

Då flyter dom ut, helt enkelt, troligen pga mjukt horn skulle jag gissa i alla fall. Hur blöt hage går hästen i ?

Tänkte bara uppdatera att idag har hon fått 5or på fötterna istället för 4or det såg direkt mycket bättre ut precis som en skoning ska se ut, så jag antar att jag tänkte rätt när jag tyckte att hon var lite trångskodd. Det är inte normalt att hoven växer utanför redan efter 2-3 veckor, det kändes inte bra alls. Så nu känns det verkligen jättebra:D

Tänkte bara uppdatera att idag har hon fått 5or på fötterna istället för 4or det såg direkt mycket bättre ut precis som en skoning ska se ut, så jag antar att jag tänkte rätt när jag tyckte att hon var lite trångskodd. Det är inte normalt att hoven växer utanför redan efter 2-3 veckor, det kändes inte bra alls. Så nu känns det verkligen jättebra:D

Tycker man att det är bra att hovarna flyter ut så är det ju viktigt att ha skor som passar ens ideal.

Visst ser det bättre ut- nu!

Vad händer om hästen trycker ut sina fötter mer?

Plattfotade hästar måste få hjälp att hålla ihop fötterna. Har själv en sdn- som det inte går att se på som lekman.
Dasslock är icke önskvärt. Sugkoppar;)

Antar att din hovis är av den gamla uppfattningen- att hovväggen ej får röras. Skulle tippa att den har låga, ev. understuckna trakter.

han kommer inte med några idéer på något han är väl av uppfattningen att det inte går att göra så mycket, då hade han redan gjort det om det fanns något mirakelsätt. Skulle hovarna flyta ut mer är det självklart att något måste göras men nu är inte fallet så hovarna har alltså inte blivit större och större dom är oförändrade har sett likadana ut i flera år så jag tror inte det kommer bli problem längre fram eller jag hoppas inte det iaf. Jag kommer fortfarande att sko ofta var 5:e vecka.:)

Var 5-e är inte ofta. definitivt inte sommartid.

På pricken var 4-e är att rekommendera o att fötterna hålls ihop. DÅ kan man börja göra skillnad.
Är den inte låg i trakten- understucken?

Det brukar hänga ihop.

fast du kan väl ändå inte säga att var 5:e vecka inte är ofta? Det normala är ju 7-8:e. Jag har alltid skott henne var 5:e iaf. Jo hon har rätt låga trakter. Har skott henne var 4:e vecka nu på sommaren pågrund av gräset.

Beror ju lite vad för häst (glömt vad din är), men t ex fullbloden har jag behövt sko var 4e vecka (ibland har vi sommartid varit nere på 3½ v intervall), även vintertid. Jag drömmer om att ha hästar som går på 7 v intervall igen. Var 6 -7:e vecka är btw det jag anser som normalt.

Ponnyn här behöver ligga på 5 veckor, oavsett om han är skodd eller ej.

Tror inte jag i modern tid haft någon som kunnat gå längre än 7 faktiskt.

Sen, rent generellt så är var 5:e vecka att betrakta som ofta, men för din häst kanske det inte är tillräckligt ofta? (Jag vet inte, så jag påstår inte, utan det är en fråga)

problemet är ju att hoven har börjat växa över kanten på skon redan efter 3 veckor, det är inte ok. Därför så tror jag att detta kan bli bra, det syntes att skorna var för små, det fanns ingen marginal när hon var nyskodd vilket det ska finnas, annars växer ju hoven automatiskt utanför.

Jag förstår precis hur du menar. Det som däremot är omöjligt att avgöra är om det du beskriver är pga för små skor, eller pga för liten verkning sas. Eller om det är för att förhindra att hästen flyter ut Hänger du med?

Sen kan det växa över på 3 - 3½ vecka även om man både verkat ordentligt och lagt ut ordentligt. Är tillväxttakten så hög så. Det har hänt flera gånger sommartid här. Och då har herrn synbart, ordentligt utlägg (mer än normalt) nyskodd, men han har en förbaskad fart på hovtillväxten. Att sätta på större skor skulle tyvärr bara lösa det estetiska, hoven skulle inte hamna utanför skon, men hoven skulle bli lika övervuxen ändå.

Och utflutna hovar är sas redan från start i obalans, och får de flyta ut ännu mer blir det en ond cirkel.

Men utan att ha sett hästen går det inte säga varken bu eller bä om vilken av anledningarna det är, spontant känns femmor som på tok för stort dock, men det finns ju hästar med stora hovar, utan att vara utflutna. Så, utan att ha sett blir det bara antaganden.

Jag ville ju lägga ut mer på fullblodet bak, så han hade lika rejäla utlägg bak som fram. Där sa hovis nej, och förklarade varför, och jag köpte helt resonemanget. Hovis tyckte att om vi lägger ut mer bak, så kommer bakhovarna att bredda sig/flyta ut ännu mer, när de får mer plats. Och det är inget önskvärt då de sticker iväg på ett sätt de inte ska då. Dvs de växer inte, utan de just flyter ut. Jag erkänner villigt att jag tyckte det lät lite knasigt, för var det verkligen bättre de gav sig iväg utanför skon, vad var skillnaden liksom? Jag köpte som sagt hovis förklaring (sålänge :devil:). Och visst hade han rätt, vi fortsatte sko med det utlägg som var innan (ganska litet), hovarna fortsatte växa över. I en period, i två perioder, i tre perioder. Tills de slutade. Idag ligger baksko och bakhov kant i kant vid omskoning, de flyter inte ut ett dugg och ser faktiskt jättefina ut nu i formen även sista dagen på perioden (vilket de inte riktigt gjorde innan).

Fram vill vi ju hovarna ska bredda sig, de är för små. Där har han fått monsterutlägg, och har som sagt gått upp i storlek. Dock så är det lite ett steg fram och två tillbaka när han tappar en sko och bryter sönder, men sakta men säkert går det åt rätt håll.

Över 4 veckor kan han inte gå dock, punkt. Möjligen 4½ vintertid men tveksamt. Sommartid får vi ofta ligga på 3½ v (plånboken gråter, även min har ju ringskor = dyrt). Men att han inte kan gå mer än 3½ - 4 v är inte för han är trångskodd, utan för han har hög tillväxttakt. Sen tror jag bak skulle börja flyta ut igen om vi drog ut på intervallet med iofs.

Så, för MINA ögon samma problem - hoven växer över - men två olika lösningar. Som jag inte såg själv, och helt ärligt inte riktigt innerst inne gick med på från början, men som hovslagaren hade full koll på.

Hade vi inte lagt ut fram hade vi skapat problem - hade vi lagt ut mer bak hade vi skapat problem.

Senast ändrad:

har jag sagt det? vadå mina ideal? Ursäkta men du uttalar dig väldigt dumt så du får gärna förklara dig om du nu kan:grin:

Du skriver själv i ett tidigare inlägg att hovarna mest växer på bredden... Det får väl ändå anses vara ett problem.

Du skriver själv i ett tidigare inlägg att hovarna mest växer på bredden... Det får väl ändå anses vara ett problem.

Med problem så menar jag att hästen aldrig har varit halt eller annat, dvs påverkad av sina hovar på något sätt. Finns massor med hästar som kan ha lite speciella hovar och aldrig ha problem av det men om man däremot börjar ändra för mycket så kan det skapa problem, då man som sagt ändrar hela vinkeln på benet.

fast du kan väl ändå inte säga att var 5:e vecka inte är ofta? Det normala är ju 7-8:e. Jag har alltid skott henne var 5:e iaf. Jo hon har rätt låga trakter. Har skott henne var 4:e vecka nu på sommaren pågrund av gräset.
FÖRR. sa man 6-8 v.
numera säger man 4-6 v. sen är det givetvis beroende av hur den växer.
En häst som står rätt växer oxå rätt i proportionerna o behöver då inte alls skos lika ofta.

Om den står illa, så kommer det att visa sig ännu mer mkt mkt fortare.

Förr sa man även att korrigeringar ska ske successivt, men ju fortare man får hoven i balans, desto mindre åsamkan får man även på övriga leder- ja hela kroppen.

Tänk dig bara skillnaden på en häst som efter 7-8 v. står bedrövligt o sen verkas den helt annorlunda. vilken skillnad eller korrigering sker inte från timmen före/ efter skoningen.

Min ena häst har 5-or, men inte för att den ska ha såna utlägg i traktsiddelen, utan för att få bättre utlägg baktill. Den kan ha 4-or, men sakta men säkert dras då trakten framåt iom att den inte har ngt stöd av skon efter ett tag.
Den har oxå megalånga ben- tar långa kliv o sätter ner trakten / trampar "igenom" mer om den inte har utstick bak. Det leder till att trakten trycks ihop mer o resten av hoven skjuter iväg framåt o även i sidled i o m plattfotheten samt att den är tung.

Jag vet att det kan vara svårt att komma tillrätta med. Såg en fin ponny som de aldrig kom tillätta med- då en av S. bästa hovisar.

Be hovis raspa till lite runtom så slipper du att det rinner över skokanten.

Senast ändrad:

jo jag håller med. Jag tycker inte att hon verkas för lite, men som sagt när hon varit nyskodd så har skon legat supertajt det har inte funnits något utrymme alls att växa på vilket det ska finnas, där verkar problemet ha legat nu gäller det bara att avvakta och se om det är så också. Hur sömmen ser ut efter 3 veckor har jag svårt att svara på inte tänkt på det så mycket;)
Det är ju bra att det fungerade på din häst att sko tajt men det har inte fungerat på min, hovarna lever sitt egna lilla liv.

men som sagt när hon varit nyskodd så har skon legat supertajt det har inte funnits något utrymme alls att växa på vilket det ska finnas,
Ja på en trångfotad eller normalhov, men inte på en som blir platt.

det är ju med beslag som man kan styra hur man vill att fötterna ska vara.

Vill man ha platt- ännu plattare- lägg ut.

Man strävar ju hela tiden efter att ha en väl funktionsduglig optimal hov för att dess funktion ska kunna uppfyllas.
Normal- ej trång eller platt.

Har du själv ett taskigt fotvalv/ hålfot vill du kanske ha ett hålfotsinlägg. Samma som hästen behöver en skålad- ej platt sula.

Kinatillverkade skor har 0 hålfotsuppbyggnad:mad:

Fungerat sko min tajt, då läste du dåligt =) Det var bak, det jag ville visa är att det var/är helt olika fram och bak. Båda växte över från början, men bara fram fick mer utlägg - och behövde det. Bak var problemet ett annat så att säga.

Försök komma ihåg kolla på sömmen, den ger en hel del information om det är rejäl tillväxt eller mest flyter ut. Du borde iofs tänkt på det även utan att titta om det varit rejäl tillväxt, då reser sig sömmen och det ser rent allmänt ut som 'hjälp det är dags att sko om'.

Ska ha en bild på förra hästen nånstans i gömmorna..

Här. Det här är 3½ v sedan skoning, en sommar, på förra fblstoet. Hon är inte trångskodd, utan hoven har växt över för det var sån nedra fart på tillväxten. Men kolla sömmarna.. Sådär blir det när de växer fort, och då är det tätare intervall som krävs, större skor hjälper inte. När de flyter ut däremot brukar inte sömmen resa sig (det gör den när hoven växer så att säga) på riktigt samma vis.

Thumbnail.aspx

Sömmen reser sig för att de går o stampar mkt mer på sommaren.

Man vill inte ha så dålig nitning- för långa nitar som hästen kan göra sig illa på.
Man bör då byta ut de sömmar som gör så- som annars leder till glappande skor som till slut åker av.

Man ser de fula stora hålen efter gamla nitar. blir det mkt av den varan kan man få trasiga hovar som sen ej går att spika i.
Lite OT

Man kan även fila lite på det som sticker ut- istället för att det bryts loss.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama