Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

Möjligt söm reser sig pga stamp också, det ser dock precis likadant ut vintertid om de får växa för mkt, sömmen reser sig. Mina står dessutom inte och stampar för insekter, de tas in dagtid just pga insekterna.

Normalt klämmer jag till sömmen igen innan den blir sådär dock, och för den delen skor om innan det ser ut sådär. (Att de är/ser långa ut är för att sömhålet blivit större, de har dragits 'neråt' i väggen, blivit avlångt hål. det är därför det börjat gå sönder med tyvärr i nederkant)

Bilden är dock tagen hemkommen från en kortare semester, och jag möttes av det där.

Men som sagt, blir lika sommar som vinter, om jag tillåter det att gå för långt mellan verkningarna. Och hellre att sömmen reser sig när det väl händer iom att hoven växt ner, än att det går sönder.

men om inte hoven har någon plats att växa på då kommer den ju att växa utanför skorna, det fungerar uppenbarligen inte att trångsko henne

Fast på de som flyter ut, då skor man om tätare helt enkelt. Det är inget fel att sko med minimala utlägg, under förutsättning att man skor om tillräckligt ofta.

Och det är just det man kan få göra med de som flyter ut och drar iväg kors och tvärs. Minimalt utlägg, täta omskoningar.

Om det är det din häst behöver eller ej är omöjligt säga. Men det är vad man ofta får göra med utflytningar, vara på det igen INNAN det hinner börja driva iväg och flyta ut. Ofta - inte alltid - kan man med att envisas med det på sikt återgå mot en mer normal skoning med mer normala intervall och utlägg - beror lite på varför den flyter ut.

Men tänk dig riktigt trångskodda hästar, som kan få i princip upprätta, lodräta hovväggar. Det är inte önskvärt, men det visar hur mycket man kan påverka hovformen, både positivt och negativt.

Man kan jämföra med en barfotahäst som sliter snett men utan att överslita det som slits mest eller där det ger sig iväg. Man kan inte envisas med X v intervall på den, utan man får korta intervallet så man hinner korrigera innan det sticker iväg för mkt.

Ponnyn ville vinda iväg bak, ena sidan flöt ut, när han var ung. Så bak låg på ett kortare intervall än fram helt enkelt. För att förhindra det. Sedemera upphörde det (lättare på unghästar) och man kunde ha samma intervall.

Mamman till min K fick en bakhov lite putsad 'mitt i' verkningsintervallet, då den flöt ut och gav sig iväg på ena sidan annars.

Man får anpassa intervallet helt enkelt, inte försöka passa in hästen i önskat intervall.

Senast ändrad:

men då skulle jag behöva sko om varannan vecka och det fungerar inte.. så ska det inte behöva vara, men kan det inte vara så att på vissa hästar kanske det inte fungerar att trångsko?

Den ska inte växa på bredden, utan ska hållas ihop.
Om den verkas/ ställs bättre så kommer den att bli annorlunda dvs bättre i sin form o sluta att trycka ut fötterna.

din häst är inte elastisk i hovarna- flexar, utan åker bara mer o mer utåt.
Den har pga av bredden förlorat sin elasticitet. Liksom en trång hov inte flexar alls o kan använda sig av stötdämpningsapparaten.
En plattfotad häst har overload på den.

jämför med om du ska gå ner mot spagat o inte har styrkan att komma upp igen.

Du kanske skulle behöva sko om var tredje vecka under en tid för att få fason på hovarna. Som Axel säger så är platta hovar långt ifrån optimalt men det du ser som ett problem är inte de utflutna hovarna utan att du måste sko om ofta och det problemet har du ju nu åtgärdat genom att lägga på större skor... Ditt problem är alltså ur världen, hästens är det inte.

men då skulle jag behöva sko om varannan vecka och det fungerar inte.. så ska det inte behöva vara, men kan det inte vara så att på vissa hästar kanske det inte fungerar att trångsko?

Det är snarare så att vissa fungerar det inte att lägga ut.
Att under en period sko om din var 3:e vecka, skulle om problemet är att den flyter ut, kunna göra att den senare skulle kunna gå 4 veckor UTAN att flyta ut. Men det kräver den där jobbiga perioden när det känns som hovis lika gärna kunde bo i en husvagn på stallplanen och plånboken kvider i dödsångest..

Ni har ju inte provat riktigt än, så tycker inte du kan säga att det inte fungerar heller.

Sen återigen, jag kan inte sia om huruvida den flyter ut eller har hög korrekt tillväxt, men av det du beskriver låter det faktiskt som flyter ut. Det kan vara fel, men är det rätt så är lösningen inte större skor, då kommer den bara efter X tid krypa ur sina nya större skor tyvärr, eller kunna ha sina större skor utan att växa över, men få 'värre och värre' hovar.

Du kanske skulle behöva sko om var tredje vecka under en tid för att få fason på hovarna. Som Axel säger så är platta hovar långt ifrån optimalt men det du ser som ett problem är inte de utflutna hovarna utan att du måste sko om ofta och det problemet har du ju nu åtgärdat genom att lägga på större skor... Ditt problem är alltså ur världen, hästens är det inte.

allvarligt talat din attityd är riktigt dålig så ta gärna den med dig och lämna tråden för du tillför ingenting mer än ditt dåliga humör.
Problemet för hästen var ju att hovarna hamnade utanför skorna efter 4 veckor det är inte bra för hästen! Vad är det du inte förstår?

allvarligt talat din attityd är riktigt dålig så ta gärna den med dig och lämna tråden för du tillför ingenting mer än ditt dåliga humör.
Problemet för hästen var ju att hovarna hamnade utanför skorna efter 4 veckor det är inte bra för hästen! Vad är det du inte förstår?

Ja jag förstår faktiskt inte varför du själv fortsätter skriva i din tråd eftersom du ju nu löst det du anser vara problemet och nån annan lösning eller andras syn på det enligt dig obefintliga problemet med att hovarna bara växer på bredden är du inte intresserad av.

Jag är lite trög o såg först nu att den hade ringskor o sulor:o

Det brukar betyda att man har väldiga problem att få den att stå i balans på hoven- läs- för låg trakt. Man vill avlasta trakterna. Problemet är att sulan nöter på trakterna o gärna strålen med.
Min erfarenhet av bara sula på tung häst är att hoven vidgar sig ytterligare- no good:crazy:

Man måste våga sänka tån rejält några ggr o samtidigt inte låta trakten bli lång- understucken o sen sko om ofta, så kanske ....den kommer att sluta att trycka ut traktväggarna- för det är det som flyter ut- eller?

Öppentåsko eller kanske NB. skon ett antal perioder.

Vad säger din hovis?
att det inte går?

Dock... finns det hästar som går så i åratal utan att de blir skadade.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama