Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eh Ni pratar inte om långt bak sittande sidokappor nu va?Så fort du har en kant som du säger som håller ihop skon i bakkanten så kan inte hoven röra sig. Den rör sig inte för blotta ögat, men tillräckligt för att "må bra". Smaken e som baken delad , när man väljer skor till sin häst. Men hellre att jag använde en vanlig sko som låter hoven röra sig tillsammans med en sula av filt eller annat svikt material, än att använda en ringsko.
Sedan undras det det här med tåkappa. Tåkappa använder man gärna på en framsko för det förekommer inte någon direkt vridning, som det gör på en bakhov. Om du då har en tung häst med stora/tunga fötter t ex så kan skon vrida av sig och då förstöra hovväggen. Därför är det bra, kan va bra, att använda en sko med sidokappa för att få den att sitta bättre, stadigare.
Eh Ni pratar inte om långt bak sittande sidokappor nu va?
Hovis - nu får du nog förklara? Hovens utvidgning i trakterna påverkas väl inte av en spång bak?
Sedan undras det det här med tåkappa. Tåkappa använder man gärna på en framsko för det förekommer inte någon direkt vridning, som det gör på en bakhov.
Det är väl ganska logiskt att det är precis så,. Spången hindrar ju strålens secundära belastning och det är just av den orsaken som ringsko är framtaget som ett optimalt sjukbeslag för traktsprickor. En icke fysiologisk belastning av strålen i belastningsfasen leder till en hämning av hovmekanismen, dock inte som ett optimalt understöd och avlastning av själva hovbenets bakre 3/1 dels rörelse i hornkapseln i belastningsfasen.
Hade ingen aning om att det kallades för traktkappor. De låser ju hoven, men de sitter väl där enbart när hoven ska hållas låst- fraktur eller dyliktMan måste förstå skillnaden på tåkappa, tåsidokappor, sidokappor och traktkappor.
Man måste oxå förstå att alla kappor har ett syfte, i vissa fall skyddande, i andra fall hämmande och i vissa fall för att hålla kvar skon på plats på en icke fysiologiskt korrekt verkad hov liksom en hov med avvikande belastning p.g.a. övrig rörelse störning.
Om det är någon annan som använt sig av "hovis" som "alias" vet jag inte men men. Nu till Vridning av speciellt bakhovar. även när
En vridning av en bakhov dvs när det går väldigt fort hos en travhäst i trav så har de här individen en vridning på bakhovarna. Men det är inte alla, som har det. Man kan se det när de skrittas kan man se om de har denna vridning.
Då kan man nog med ens säga att den hästen är extremt snabb. Travhästarna har ju motorn för det mesta bak, kan man säga. Men det finns vissa som "jobbar med hela kroppen" när de springer. därför är det nästan utanslutande att vridning av hoven förekommer bak och inte fram.
Men sen är de de hästar som biljaderar fram allstå att det "nystar" med frambenen när de skrittas eller till och med travar. Alltså att de inte förflyttar frambenen i en rak linje framåt. Men det vill jag inte kalla att de vrider.
Alltså när de vrider bak och har en benägenhet att "vrida av" skorna kan det hjälpa att ha sidokappa på dessa hästar. Eller om man har en stor tung häst, kan det också vara bra att ha en sidokappa på skon.
Hoppas att detta kan förklara vad jag menar.
Fast jag är fortfarande intresserad av vilka skor du anser vara mer lika barfotagång.