Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

Fast jag är fortfarande intresserad av vilka skor du anser vara mer lika barfotagång.

Jag anser att det finns inga skor som är motsvarande barfotagång. Vad gäller vilka skor som är 'bäst' beror det helt på häst. Dessutom får man inte glömma att det finns hästar som helt enkelt inte mår bra varken av barfotagång eller 'så likt barfotagång som möjligt'. Som jag skrev är mitt fbl en av de som skulle bli knäpphalt av NB (och för den delen barfotagång).

Haken med ALLA beslag är att överrullningen blir där man bestämmer den. Och kikar du på 100 barfotahästar som sliter sina hovar jämnt barfota, så rullar de inte över på exakt samma ställe.

Så, ska man försöka säga ett beslag som är lika bra som barfotagång på en häst som fungerar barfota så är det det som för den INDIVIDEN ger exakt samma isättningsmönster, överrullningspunkt osv som den INDIVIDEN har barfota.

Det var nån form av demonstration/förevisning av NB för hovslagare här i krokarna för ett tag sen. Coari var där. Det ironiska var att hästar som INNAN NB hade en korrekt istättning, EFTER verkning och NB landade tå först. Och där är det bara att konstatera att NB inte är rätt för den hästen.

fy vilka dasslock:eek:

De ska hållas i schack o den står troligen inte optimalt på fötterna- inte ha större skor- vilket får de att förbli platta o ej växa ngt på höjden.

På en häst med raka hovväggar- ja då ska utlägg göras.

Den måste ställas bättre o om det inte ska fortsätta växa/ tryckas ut som det gör måste din hovis raspa hovväggen. För precis som med en fånghäst- drar det som är längst ner med sig det nya hornet.

Äsch. PM:a Coari o fråga vad han anser.

Senast ändrad:

nu tror jag du missuppfattade mig, jag menar att hovarna har inte växt i skostl trots att han skos med mkt utlägg. växer gör dom som ogräs, men dom håller sig inom samma variation, dom drar inte i väg och blir enorma så som din hovis är rädd för.

Så fort du har en kant som du säger som håller ihop skon i bakkanten så kan inte hoven röra sig. Den rör sig inte för blotta ögat, men tillräckligt för att "må bra". Smaken e som baken delad , när man väljer skor till sin häst. Men hellre att jag använde en vanlig sko som låter hoven röra sig tillsammans med en sula av filt eller annat svikt material, än att använda en ringsko.

Sedan undras det det här med tåkappa. Tåkappa använder man gärna på en framsko för det förekommer inte någon direkt vridning, som det gör på en bakhov. Om du då har en tung häst med stora/tunga fötter t ex så kan skon vrida av sig och då förstöra hovväggen. Därför är det bra, kan va bra, att använda en sko med sidokappa för att få den att sitta bättre, stadigare.

Så fort du har en kant som du säger som håller ihop skon i bakkanten så kan inte hoven röra sig. Den rör sig inte för blotta ögat, men tillräckligt för att "må bra". Smaken e som baken delad , när man väljer skor till sin häst. Men hellre att jag använde en vanlig sko som låter hoven röra sig tillsammans med en sula av filt eller annat svikt material, än att använda en ringsko.

Sedan undras det det här med tåkappa. Tåkappa använder man gärna på en framsko för det förekommer inte någon direkt vridning, som det gör på en bakhov. Om du då har en tung häst med stora/tunga fötter t ex så kan skon vrida av sig och då förstöra hovväggen. Därför är det bra, kan va bra, att använda en sko med sidokappa för att få den att sitta bättre, stadigare.
Eh:confused: Ni pratar inte om långt bak sittande sidokappor nu va?

Trakten kan ju flexa lika mkt, men iom en inte kan trampa igenom lika mkt- inte lika stort tryck på trakten. Mindre tryck på enbart den ena trakten som är vanligt- i belastningsfasen.
Inte sällan har en stor tyngre häst lägre trakter oxå. En filtsula ger ju mer nötning på den än själva skon.
Man ser ju märken på skon efter trakten.

Det är svårt att få ngt som kan svikta en längre tid på en tung häst. den bästa svikten borde hoven själv stå för, samt att man får rätt sig ännu mer efter underlaget.
Det jag har märkt på min stora är att sulor trycker ut fötterna ännu mer.
Det kanske beror på nötningen i trakten o att foten flyter iväg åt alla håll- då.

*Jag skriver ingen sanning, utan vill nu bli rättad av ngn med kompetens:bow:*

Hovis - nu får du nog förklara? Hovens utvidgning i trakterna påverkas väl inte av en spång bak?

Hoven vidgas ju 'ovanpå' skon (hence de fina nötningsmärken man kan se av trakten). Om man spikar för långt bak låser man ju mekanismen, men då är det ju kört med en vanlig sko med. Ingen hov kan 'dra ut' en järnsko så den följer med i utvidgningen ju.

Men om det är korrekt sömmat, så förstår jag fortfarande inte hur vidgningen i trakten skulle påverkas om det är en rigid järnåtta eller samma sko med en spång?

Så har du lust att förklara mer exakt hur spången skulle förhindra utvidgning?

Jag har som sagt hört det där så många ggr, men utan förklaring hur. Tänkte jag skulle lösa mysteriet eller kunna avfärda det en gång för alla =) SÅ utveckla gärna!

Eh:confused: Ni pratar inte om långt bak sittande sidokappor nu va?

Man måste förstå skillnaden på tåkappa, tåsidokappor, sidokappor och traktkappor.
Man måste oxå förstå att alla kappor har ett syfte, i vissa fall skyddande, i andra fall hämmande och i vissa fall för att hålla kvar skon på plats på en icke fysiologiskt korrekt verkad hov liksom en hov med avvikande belastning p.g.a. övrig rörelse störning.

Hovis - nu får du nog förklara? Hovens utvidgning i trakterna påverkas väl inte av en spång bak?

Det är väl ganska logiskt att det är precis så,. Spången hindrar ju strålens secundära belastning och det är just av den orsaken som ringsko är framtaget som ett optimalt sjukbeslag för traktsprickor. En icke fysiologisk belastning av strålen i belastningsfasen leder till en hämning av hovmekanismen, dock inte som ett optimalt understöd och avlastning av själva hovbenets bakre 3/1 dels rörelse i hornkapseln i belastningsfasen.

Sedan undras det det här med tåkappa. Tåkappa använder man gärna på en framsko för det förekommer inte någon direkt vridning, som det gör på en bakhov.

Hovis is back:bow: Fast i annan skepnad :confused:

Kan du utveckla varför det inte förekommer ngn direkt vridning på en framhov men mkt ofta på en bakhov??

Menar du att det inte förekommer ngn vridning om hästen i belastningsfasen tar upp belastningen i benets styvaste riktning eller att det sker en vridning när hästen tar upp belastningen i benets styvaste riktning??

I min värld så sker ingen vridning varesig i fram eller bakhov om den är fysiologiskt skodd,, OCH under förutsättning att den inte är befäst med en skada som i så fall ofelbart orsakar en avvikande rörelsestörning.

Det är väl ganska logiskt att det är precis så,. Spången hindrar ju strålens secundära belastning och det är just av den orsaken som ringsko är framtaget som ett optimalt sjukbeslag för traktsprickor. En icke fysiologisk belastning av strålen i belastningsfasen leder till en hämning av hovmekanismen, dock inte som ett optimalt understöd och avlastning av själva hovbenets bakre 3/1 dels rörelse i hornkapseln i belastningsfasen.

Om du läser hela frågan från början, så strålens belastning är borttagen redan innan. Jag kan köpa att minskad/upphört markkontakt med strålen är av ondo. Men om hästen med vanlig järnåtta + sula INTE har strålkontakt, och sen får ringsko + sula och fortfarande INTE har strålkontakt, så kan jag för mitt liv inte begripa hur en spån mellan traktarmarna skulle förhindra hovmekanismen alls.

Dvs, att ta bort kontakten mellan stråle och mark - där köper jag absolut och utan invändningar att man får en försämring. Men nu påstås det fortfarande envist att det är spången som gör det, och det vill jag gärna ha förklarat hur det då påverkar, jmf med samma obefintliga strålkontakt med järnåtta och sulor.

Om det är någon annan som använt sig av "hovis" som "alias" vet jag inte men men. Nu till Vridning av speciellt bakhovar. även när

En vridning av en bakhov dvs när det går väldigt fort hos en travhäst i trav så har de här individen en vridning på bakhovarna. Men det är inte alla, som har det. Man kan se det när de skrittas kan man se om de har denna vridning.

Då kan man nog med ens säga att den hästen är extremt snabb. Travhästarna har ju motorn för det mesta bak, kan man säga. Men det finns vissa som "jobbar med hela kroppen" när de springer. därför är det nästan utanslutande att vridning av hoven förekommer bak och inte fram.

Men sen är de de hästar som biljaderar fram allstå att det "nystar" med frambenen när de skrittas eller till och med travar. Alltså att de inte förflyttar frambenen i en rak linje framåt. Men det vill jag inte kalla att de vrider.

Alltså när de vrider bak och har en benägenhet att "vrida av" skorna kan det hjälpa att ha sidokappa på dessa hästar. Eller om man har en stor tung häst, kan det också vara bra att ha en sidokappa på skon.

Hoppas att detta kan förklara vad jag menar.

Jag ser bara problem i att trångsko en häst, mycket pga hur ofta man stör rörelsesystemet

Absolut har verkningen en stor del av hur slutresultatet blir. Mkt viktigt!!! Hur många ggr har man inte varit med om att de verkat fel och hästen har slagit på sig. När man då har sett på hoven så har hästen blivit snedverkad. Alltså verkad mer på insidan än på utsidan.

En häst skall vara liksidigt verkad eller om den är lite trång i knäna så tar man lite mer på ut sidan, dvs skor/verkar ifrån knäna.

Vill härmed bara säga att jag tog jämnt någon mm i tån på min tävlingshäst på hö fram, och gick då helt fri från att slå i bak. Och detta gav mig igår en 3 placering på Axevalla. Det var hur kul som helst . En liten passus, för att på detta sätt visa hur lite det kan vara som spelar roll.

Man måste förstå skillnaden på tåkappa, tåsidokappor, sidokappor och traktkappor.
Man måste oxå förstå att alla kappor har ett syfte, i vissa fall skyddande, i andra fall hämmande och i vissa fall för att hålla kvar skon på plats på en icke fysiologiskt korrekt verkad hov liksom en hov med avvikande belastning p.g.a. övrig rörelse störning.
Hade ingen aning om att det kallades för traktkappor:cool:. De låser ju hoven, men de sitter väl där enbart när hoven ska hållas låst- fraktur eller dylikt:confused:

Har aldrig sett ngn med sådant.

Om det är någon annan som använt sig av "hovis" som "alias" vet jag inte men men. Nu till Vridning av speciellt bakhovar. även när

En vridning av en bakhov dvs när det går väldigt fort hos en travhäst i trav så har de här individen en vridning på bakhovarna. Men det är inte alla, som har det. Man kan se det när de skrittas kan man se om de har denna vridning.

Då kan man nog med ens säga att den hästen är extremt snabb. Travhästarna har ju motorn för det mesta bak, kan man säga. Men det finns vissa som "jobbar med hela kroppen" när de springer. därför är det nästan utanslutande att vridning av hoven förekommer bak och inte fram.

Men sen är de de hästar som biljaderar fram allstå att det "nystar" med frambenen när de skrittas eller till och med travar. Alltså att de inte förflyttar frambenen i en rak linje framåt. Men det vill jag inte kalla att de vrider.

Alltså när de vrider bak och har en benägenhet att "vrida av" skorna kan det hjälpa att ha sidokappa på dessa hästar. Eller om man har en stor tung häst, kan det också vara bra att ha en sidokappa på skon.

Hoppas att detta kan förklara vad jag menar.

Jag förstår inte skillnaden,, alla hästar har väl motorn bak??

Biljardering eller nystning förekommer väl bara i svävningsfasen?? Jag undrar hur ett ben som nystar eller biljarderar i svävningsfasen tar upp sin belastning i isättningsfasen och själva belastningsfasen och hur det avspeglar sig i hovkappseln och hoven slitning. Tar detta individer alltid upp belastningen i benets styvaste riktning??

Vridning på bakhovarna,, är det alltid lika stor vridning på både v.b. som h.b. eller ser man en större vridning på endast en bakhov??

Mkt intressant att ta del av.

Har aldrig sett att det bara förekommer på endast en hov bak så jag tror att om de har denna vridning är det på båda bak. Motor endast bak är, vill jag påstå är det mest vanliga. Men hos de individer som t ex många kallblod och även varmblod, så kan de jobba med hela kroppen. Det ser man bl a på att de sliter på skorna både fram och bak.

Har nämligen 5 helsyskon där en av dem har ett rörelse schema som ett kallblod.:p. Har velat omregga honom till kallblod många ggr. Vi kom förresten 3 i fredags. Hur kul som helst.:D.

De andra syskonen har motorn bak , ser detta både på att de endast rör benen då de springer. Kroppen är stilla sas. Ser det också på om de sliter på sina framhovar om de skulle gå barfota fram och bak.

De 4 syskonen "styr endast" med framfötterna syns inte att man kört fort på framhovarna, men däremot syns det tydligt på bak där man inte kan köra mer än ett par ggr sen måste de ha skor på sig.

En sådan häst måste få har en "overkad" hov sas om man ska köra barfota bak i tävling för de sliter såpass mkt då. Man bör då ej heller köra mer en provstart heller.

KL

Hej alla hovslagare/kunniga innom området.

Tänkte passa på att fråga en sak när ändå alla är här.

Har förtillfället en häst som står med okänd diagnos i stallet. Han skoddes av en ny hovslagare för 5 veckor sedan.

Och för 2 veckor sedan märkte jag att han inte fungerade i ridningen, huvudet upp, ryggen ner, kunde inte samla sig eller byta galopp blev korsgalop hela tiden. Förstod att något va galet med honom.

Kännde igenom honom och märkte att han va rejält öm på magen mot ljumsken till bara på vä sida.

Vet kom ut, hittade en liten ruva på magen, (troligen av ngn insekt) trodde på allergi av något slag. Tog blodprover som visade på att det va något. Nu har han stått på butta 5 dagar utan någon förbättring.

Han är nu sämre, öm även på hö sida och jag kommer ringa vet direkt i morgonbitti.

Jag själv tror inte det är allergi nu, utan har börjat spåna på allt annat.

Det jag har märkt är att han står lite under sig med frambenen. (ont i trakterna?)

Det jag undrar kan detta bero på ny hovis?

Han skoddes nu med NB skor (hade vanliga innan) och skorna är mer breddade i trakterna än vad den andra hovisen gjorde.

Kan det bli så här med dessa förändringar?

Han hade alltså gott med de nya skorna i 3 veckor när dessa problem kom.

Tacksam för svar.

Vet inte mkt om NB, tror inte riktigt på det här med naturlig balans med hjälp av s k de skorna/verkningen. Den enda naturbalansen jag använder mig av är att om en häst, i mitt fall travhäst, är naturtravare när den är utan skor och travar i full karriär sas. Utan att galoppera, så skos den hästen med aluminium runt om. Men att mixtra med den sortens skoning på en ridhäst är jag lite frfågande om.

Om det har funkat med traditionell skoning innan så fattar inte jag varför du inte bad att ahn skulle göra detsamma nu med och begära detta. HAn kan ha sömmat din häst därför är din häst öm i fötterna.

Sömmen behöver han inte ha haft känning av innan beror på var och hur högt eller hur långt bak han satt den eller dem. Inte förren han/hon har motionerats tillräckligt. Hoppas du finner ut vad som hänt. Sedan är det så att benställningen har väl ändrats, och göra det från en gång till en annan tror jag inte är bra, kanske är jag ensam om den uppfattningen. men det står jag för.

Ska man ändra hovvinkel eller så så gör man det successivt för senor mm ska hänga med. Kan inte rekommendera att amn ändrar drastiskt från ena gången till den andra.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag är fortfarande intresserad av vilka skor du anser vara mer lika barfotagång.

Håller med, vill också veta. Det närmaste barfotagång jag kan tänka mig är att man använder aluskor runt om på en häst, men barfota är ändå barfota.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix