Trångskodd häst- För & nackdelar?

Sv: Trångskodd häst- För & nackdelar?

Fast där tror jag du snarare har problemet i belastningen och verkningen än skostorleken faktiskt =/

SKa se om jag hittar en bild..

Den där skulle nog må bra av NB-skor/verkning. Ser ut att ha rejält understuckna trakter.

NB skor? vad är det?
hon har som sagt inga som helst problem med hovarna eller annat tycker inte man ska gå in och försöka ändra för mycket på något som hästen inte har besvär av, mitt problem är att hovarna växer utanför skorna efter ca 3 veckor. Att dom flyter ut skyller hovis på hästens tyngd och hovkvalitén. Vissa hästar har ju utflutna hovar så är det bara.

så mycket till trakter har hon väl inte men det är inget som påverkar och så farligt är det inte, hon har dessutom ringskor som fungerat bra.
hitta en mindre bra bild men här ser man kanske lite på trakterna :)
PICT0010_edited.jpg

Ringskor, sulor, utflutna hovar; men inga problem...

NB-skor är tvära i tån och verkningsmedoden går ut på att placera skon i ett visst förhållande till hovbenet. Jag är inte expert på läran men man bärytan ska vara större i den bakre regionen, inte så mkt yta framför hovbenet för att överrullningen ska ske lättare och mer ergonomiskt. Finns det nån som är bättre på NB får ni gärna rätta eller förklara mer. Skon kommer att hamna så att tån sticker ut över kanten, olika mkt beroende på hur mkt korrektion som behövs. Tån kan då slitas i takt med att hornet växer och det blir alltså inte sämre överrullning efterhand under skoperioden. Vikt läggs vid att trakterna efterhand tas ned för att bärytan ska komma längre bak (mindre undersuckna trakter) och strålen ska ha markkontakt.

Utflutna hovar går väl under 'problem' kanske. Men vad gäller ringskor och sulor, så förstår jag hur TS menar med 'inga problem'.

På samma sätt som du skulle kunna tycka 'Natural balance, inga problem'.

Dvs beslaget fungerar utmärkt på hästen, som då är problemfri. Med ett annat beslag kanske den har problem, men man har hittat rätt helt enkelt.

Det beror väl på vem man frågar. NB-skor/verkning är om du frågar ex Mats Thomson (och jag har patat m annan hovslagare som också skor m dessa) nåt som de gärna använder på "alla" hästar och inget som enbart är ämnat för vissa. Ringskor är väl knappast att betrakta som ett standardbeslag.

Senast ändrad:

Det beror väl på vem man frågar. NB-skor/verkning är om du frågar ex Mats Thomson (och jag har patat m annan hovslagare som också skor m dessa) nåt som de gärna använder på "alla" hästar. Ringkor är väl knappast att betrakta som ett standardbeslag.

Nog är ringskor mer standardbeslag än NB i min värld - och mina hovslagares - alltid, även om ringsko också är en avvikelse från standardbeslag. Fast idealiskt är ju givetvis om hästen fungerar med ett vanligt beslag eller barfota.

Men är ju sådär med allt, jag diskuterade ju NB häromdagen, och den hovslagaren anser det är ett SJUKbeslag. Dvs målet är och förblir att hästen ska kunna vara normalt skodd sedan.

Sen får man inte förglömma att vissa hästar inte kommer fungera alls med NB, andra hästar kommer funka toppen. På samma vis som vissa hästar fungerar toppen med ringskor, andra inte. (Min med ringskor skulle bli tvärhalt med NB t ex)

Sen är jag av åsikten att om ett beslag fungerar bra för hästen - både på kort och lång sikt - så kör på det. Oavsett vad det heter.

Men att tycka att NB är ett standardbeslag, där inlägger jag veto ;) Och oavsett sko, skulle jag omedelbart byta ut en hovslagare som ansåg 'en sko passar alla'..

Ditt veto väger inte så tungt jämfört med folk som som skor 30-40 hästar i veckan m NB ;-) Och jag tycker inte att "vanliga skor" är den optimala skon ur fysiologisk synvinkel. NB-typen är bra mkt närmre barfota, vilket du ju tydligen också förespråkar om det fungerar.

Varför är målet att sko med vanliga skor, berätta gärna vad du anser vara fördelarna rent fysiologiskt?

Det beror väl på vem man frågar. NB-skor/verkning är om du frågar ex Mats Thomson (och jag har patat m annan hovslagare som också skor m dessa) nåt som de gärna använder på "alla" hästar och inget som enbart är ämnat för vissa. Ringskor är väl knappast att betrakta som ett standardbeslag.

Har hållt på och sko OCH balanserat ganska många hästar nu i ca 20 år, inom travet samt ridsporten. Har dock aldrig hört att en skoning som din hovslagare säger är en naturlig skobalans är att föredra. När man använder en sko som kallas tvärtå som du själv beskriver så bli det en belastning på knä och kota som inte alla ggr är bra. När sas hoven rullar över.
Själv förespråkar jag inte de skorna att använda mer än ett litet tag.

Till TS vill jag säga att om du använder ett foder som där ingår biotin i så prova ett annat foder utan. Har märkt att det blir en ökad hovväxt på hovämnet när de får de. Kan va bra på travare för de skos/ändras mer än en ridhäst. Ger du biotin som xtra tillskott prova att ta bort det. Tror att det kan hjälpa. Det är ingen fara att använda en sko som ligger innanför för att hovväggen ska hålla bättre och inte gå sönder. DÅ har du ett problem, för det kan vara mkt krångligt att få dit en sko om den försvinner pga att hästen fått en för stor sko som sedan trampats av.

Till er andra som använder en ringsko vill jag upplysa om att hoven inte kan arbeta som den ska dvs vidga sig och öka blodcirkulationen. Så det anser jag att man ska passa sig för. Bara en nödlösning, och en kortare tid.

Ditt veto väger inte så tungt jämfört med folk som som skor 30-40 hästar i veckan m NB ;-) Och jag tycker inte att "vanliga skor" är den optimala skon ur fysiologisk synvinkel. NB-typen är bra mkt närmre barfota, vilket du ju tydligen också förespråkar om det fungerar.

Vi är helt enkelt inte ense. Och vi kan nog diskutera det till död-dagar utan att bli mer ense. Så för trådens bästa är det nog best att agree to disagree.

Har hållt på och sko OCH balanserat ganska många hästar nu i ca 20 år, inom travet samt ridsporten. Har dock aldrig hört att en skoning som din hovslagare säger är en naturlig skobalans är att föredra. När man använder en sko som kallas tvärtå som du själv beskriver så bli det en belastning på knä och kota som inte alla ggr är bra. När sas hoven rullar över.
Själv förespråkar jag inte de skorna att använda mer än ett litet tag.

Då har ni olika åsikter. Sen handlar det inte bara om skon utan verkningen och var skon placeras.

Till er andra som använder en ringsko vill jag upplysa om att hoven inte kan arbeta som den ska dvs vidga sig och öka blodcirkulationen. Så det anser jag att man ska passa sig för. Bara en nödlösning, och en kortare tid.

Passar på att ta en favoritfråga i repris. Det ovan har jag hört mer än en gång, men hitills har ingen förklarat hur. Dvs vad skiljer hovens förmåga att vidga sig med en ringsko med tåkappa, mot med en vanlig järnåtta med tåkappa?

Det övergår helt mitt förstånd hur en spång i bakkant ska försämra utvidgningen?

Det jag kan köpa är att om du förlorar markkontakt för strålen, så blir det så. Men då är det ju markkontakten som är boven och inte skon?

Som sagt nyfiken. Min herre har gått med ringskor i *tänka*, ett år ungefär. Han trivs som fisken i vattnet med dem, och hovarna har inte försämrats.
Dock, så han är mycket känslig för stråltryck (strålbenstryck?), och således så redan med järnåttor så gick han med hel sula - och utan stråltryck. Så där kan jag inte se hur hans hovmekanism försämras av en ringsko? (Däremot av att inte ha stråltryck, men det är ju samma lika oavsett om han har järnåtta eller ringsko, iom att han har sulor på båda två).

Vi är helt enkelt inte ense. Och vi kan nog diskutera det till död-dagar utan att bli mer ense. Så för trådens bästa är det nog best att agree to disagree.

Vi behöver inte bli ense men det är intressant att höra varför du tycker att det är en metod som bara passar vissa sjuka hästar.

Eftersom jag inte anser det är en naturlig överrullning, och inte heller att det är det mest barfotliknande.

Dvs vi är redan från 'grunden' eller hur man kan säga oense. Och då du hela tiden hänvisar till 'min hovslagare säger/tycker..' så blir det inte mycket till diskussion.

Om NB fungerar för dig och din häst tycker jag absolut du ska fortsätta med det du och din hovslagare tror på för hästen, men det finns inga universella sanningar, och inte ett beslag som passar alla hästar helt enkelt.

Du får gärna läsa mitt inlägg # 25 om varför jag tror på metoden.

Varför är det inte en bra överrullning och vad är enligt dig mer barfotaliknande.

Du hänvisar till din hovis som INTE skor 30-40 hästar i veckan med NB, varför får inte jag referera till 2 personer som faktiskt gör det och deras erfarenheter både på sjuka och friska hästar (hovslagare som dessutom skott traditionellt i 20-25 år så det är inga duvungar?

Senast ändrad:

Jag hänvisade inte till min hemmahovis alls, han skor inte med NB, jag hänvisade till den klinikhovis jag diskuterade NB med. Hur många han skor/inte skor med NB per vecka har jag ingen aning om.

Jag anser inte att för någon skor X hästar/dag med ett visst beslag så är det beslaget överlägset alla andra beslag. Så enkelt är det tyvärr inte.

NB är omdebatterat, det kan du inte förneka. Om det fungerar - jättebra. Men att försöka få det till det perfekta beslaget för alla hästar är en helt annan sak.

Det är högst intressant att höra vad de som använder beslagen mkt har att säga om ev problem rel till metoden, speciellt om de har mångårig erfarenhet av andra metoder. Jag har skrivit "alla" hästar.... Och som sagt det är inte främst skon utan verkning och placering det handlar om.

Visst är det det, men det blir ingen diskussion ändå. För om jag säger att hovis Y skor 8 hästar/vecka med NB och tycker si, så tycker du att ja men MT skor Z hästar/dag, och han tycker..

Och vad MT tycker om NB - det vet jag. Så, det finns inget du och jag kan diskutera liksom, och då är det bättre TS tråd får handla om det den var menad för.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix