Träna linförighet , hur gjör du ?

F

frivilligt

Har hafft många diskutioner med olika förare och instruktörer genom åren och alla har lite olika metoder för att få med sin hund i linförighet , arbeta glatt . Hur gjör du med din hund , fungerar det - är den focuserad på dig + ? :laugh:

Sv: Träna linförighet , hur gjör du ?

Menar du fot överlag eller just linförigheten, alltså fot med koppel?:)

Fot överlag som sen går över i linförighet med koppel . Själv kör jag ju mkt lösträning -få upp hunden bredvid mig positivt - belönar , växlar med godis - leksak , mkt svängar - korta sträckor. Men många gör olika och får olika resultat i hunden har man sett , därför roligt och se vilka metoder som verkar fungera bäst för att få upp hunden arbetande glatt i fot gåendet .

Sv: Träna linförighet , hur gjör du ?

Hur gjör du med din hund , fungerar det - är den focuserad på dig + ?

Kort skrivet, jag börjar med att lära in bakdelskontroll för att sedan stegra till utgångspositionen med kontakt, sen utökar jag kedjan med att gå ett steg, tre steg osv och arbetar mycket med förväntan och glädje.

Jag tycker nog att jag har positiva hundar och vi har väldigt trevlig när vi samarbetar. :) Hittade inget klipp på bara fotågendet, men man kan ju få en hint under ett par meter i de här gamla filmerna på ställandet och läggandet.

Läggande
Ställande och läggande

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka