Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Betyder like:sen att jag hädat o tagit död på mina rosor förresten av säsongen eller att det var ok att göra det nu?
 
Jag har nog hädat idag, klippte mina rosor och dom är ju redan utslagna till viss del.
Sen gick jag lös på hallon,röd o svart vinbär,lavendel och div som jag inte vet vad dom heter,
Har massor med knoppar på mina påskliljor :love: även rabarbern börjar dyka upp.
Rådjuren klippte mina rosor åt mig i höstas :cautious:
vi får väl se om jag ska vara tacksam eller inte för detta men de ser piggelina ut just nu i alla fall värre är det med rosenplistern :( som rådjuren kanske har tuktat alldeles för hårt
 
Angående det där med beskärningen av rosorna har jag fått någonstans ifrån att det där med musöronen primärt gäller rabattrosor, alltså de där som man årligen beskär till 3-4 knopp. Buskrosor och andra friväxande typer kan man tydligen beskära som vilka andra buskar som helst? Någon annan som har hört något liknande?
 
Angående det där med beskärningen av rosorna har jag fått någonstans ifrån att det där med musöronen primärt gäller rabattrosor, alltså de där som man årligen beskär till 3-4 knopp. Buskrosor och andra friväxande typer kan man tydligen beskära som vilka andra buskar som helst? Någon annan som har hört något liknande?

Jag har endast sett rekommendation av vårbeskärning av rosor men de lär ju inte ta skada om man gör det någon annan tid. Sedan beskär man ju främst för att man vill ha en viss form på dem, inte för att det absolut behövs. Jag beskär mina buskrosor eftersom jag vill att de blir buskiga och inte så gängliga (nackdelen med att surfa på zongränserna, de blir ju inte lika kraftiga).

Det jag blev rekommenderad på Flora Linnea var att göra en ORDENTLIG beskärning oavsett sort några år efter planteringen. Det stimulerar tillväxten av rötterna så de blir starkare.
 
Jag tänkte i veckan ge mig på att så bokfrön, alltså vanlig bok (Fagus Silvatica) , i lite större skala, några tusen frön eller så. Det är ett nytt område för mig och om någon har erfarenheter att dela med sig av skulle det vara välkommet :) Har gjort en del mindre försök under några år med varierande resultat, något år grodde i princip alla och andra år inga.
 
Jag tänkte i veckan ge mig på att så bokfrön, alltså vanlig bok (Fagus Silvatica) , i lite större skala, några tusen frön eller så.

Har tyvärr inga tips, men känner att mitt frosseri i purjolökar genast kom i skymundan jämfört med några tusen bokfrön! :eek: Visserligen ett av mina favoritträd men tänk om alla gror, ska du sälja plantor eller konstruera en egen skog?
 
Jag har endast sett rekommendation av vårbeskärning av rosor men de lär ju inte ta skada om man gör det någon annan tid. Sedan beskär man ju främst för att man vill ha en viss form på dem, inte för att det absolut behövs. Jag beskär mina buskrosor eftersom jag vill att de blir buskiga och inte så gängliga (nackdelen med att surfa på zongränserna, de blir ju inte lika kraftiga).

Det jag blev rekommenderad på Flora Linnea var att göra en ORDENTLIG beskärning oavsett sort några år efter planteringen. Det stimulerar tillväxten av rötterna så de blir starkare.
Rugosor och liknande brukade vi föryngrings beskära med röjsågen 20-30 cm ovan mark (fastighetsskötsel), de togs sig väldigt fint sedan. Men rugosor är ju en aning extrema.
 
Har tyvärr inga tips, men känner att mitt frosseri i purjolökar genast kom i skymundan jämfört med några tusen bokfrön! :eek: Visserligen ett av mina favoritträd men tänk om alla gror, ska du sälja plantor eller konstruera en egen skog?
Eller kanske en bokhäck men främst vill jag säkra avkommor till ett gammal vårdträd och förra året var ett riktigt ollonår så jag passade på att samla in en pyttedel av alla frön som trillade ned med en presenning på marken och med så många frön måste åtminstone några ta sig hoppas jag. Hade jag varit säkrare på att kunna få dem att gro hade jag nog tagit lite mindre antal :)
 
Ok, jag har iofs två stora bokar i utkanten av trädgården som också drösslar ner mängder av bokollon. De kom för övrigt dit som små plantor på farfars tid, så de ligger mig särskilt varmt om hjärtat att bevara och kanske också borde förökas upp med någon avkomma.

Jag har aldrig behövt rensa bort några självsådda plantor av just bok, så det tyder ju på att det inte är alldeles enkelt. Visserligen ramlar många ner i hästarnas hage, så om de skulle gro där lär de ju antingen konsumeras eller trampas ner tidigt i livet.

Spännande projekt i alla fall, berätta gärna hur det lyckas!
 
:cry: Jag fick precis reda på att vårt koloniområde kan vara kraftigt förorenat. Det ska tas prover. Så mycket slit och pengar som man har lagt ned där. Bland annat 30 sparrisplantor som vi precis skulle kunna börja skörda av i år.

Vad är det med 2020 egentligen? Skitens år?
 
Hur är det med växter från kraftigt förorenade områden. Vågar man flytta dem? Det är en intilliggande rosenpark som har så höga halter av gift att kommunen ska spärra av så att man inte ens får beträda marken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
14 427
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp