Ja. Och för att ärtbuskens taggar gör ONT.Är det för att du vill ha inhemska arter du vill ha bort ärtbusken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Och för att ärtbuskens taggar gör ONT.Är det för att du vill ha inhemska arter du vill ha bort ärtbusken?
Jag har hållit på i ganska många år med olika fruktträd och andra träd. Bilden visar en del av min apelgård med ett tiotal träd av de gamla svenska äpplesorterna, att det inte blivit så mycket ympning beror nog på att jag har haft för gott om platsKlipp kvistar och lägg i kylen av de träd du vill bevara ex det med röda äpplen. Mins inte nu om kvistarna ska ligga i någon plastpåse eller bara nakna. Det går att googla
Boka in dig på en ympkurs eller fråga på plantskolan om de kan hjälpa dig eller vet någon som kan. Man kan ympa och okulera på grundstammar. Men även på befintliga träd. Blir en eller ett par grenar som ett familjeträd.
kan du lägga lite i min brevlåda?80-90% hägg i häcken. Från början, eller i a f på 60-talet bestod häcken av sibirisk ärtbuske. Finns lite kvar idag. I häcken finns också lönn, ask, lind och krusbär.
Tålig, växer under nästan alla förutsättningar och väder, lättskött - så länge man klipper den regelbundet. Jag jobbar aktivt med att minska mängden sibirisk ärtbuske. Häggen och mångfalden bidrar till mångfald bland insekterna. Häggen blommar fint på våren och blommorna kan komma till nytta, exempelvis i brevlådan (skrämmer bort tvestjärtar).
Wow så läckertJag har hållit på i ganska många år med olika fruktträd och andra träd. Bilden visar en del av min apelgård med ett tiotal träd av de gamla svenska äpplesorterna, att det inte blivit så mycket ympning beror nog på att jag har haft för gott om plats
Själv sitter jag på händerna för att försöka låta bliJag har beställt mer frön. Det jag hade räckte tydligen inte.
Absolut! Påminn mig bara.kan du lägga lite i min brevlåda?
Räknar med att så nya gurkfrön imorn...
Heter luffa också tror jag eller tvättsvampgurka, men nu är det svampgurka som gällerKan vi inte komma överens om att kalla det för någonting annat än svampgurka? Varenda gång jag läser ordet får jag upp världens äckligaste bild framför mitt inre öga. Kan vi inte kalla den tvättgurka elelr spongecumber eller nåt?!
Heter luffa också tror jag eller tvättsvampgurka, men nu är det svampgurka som gäller
Absolut! Påminn mig bara.
Vad har du då? Förutom olvon.Jag är intresserad. Behöver fylla ut hål i vår häck som efter många års misskötsel ser för jäkligt ut. De växter jag hade velat spara är liksom inge idé Olvonen är ok. men resterande är som hej kom och hjälp mig
Äntligen fått ner frön i jorden idag. Känns sent, men är inte sent enligt nån av påsarna.
Mycket blommor i år, dragväxter till bina. Har tänkt försöka få till snygga krukor och blomlådor på altanen i år.
När kan man förresten sätta potatis ute? Vår gror som sjutton i skafferiet .
Dom kommer ju hinna klättra ur skåpet snart .Jorden ska ju vara ordentligt varm (även om det finns sorter som klarar en aning kallare jord). Minst 8 grader brukar man säga.
Jag brukar räkna med att sätta ut plantor i slutet av maj här i zon IV. Sår man för tidigt så riskerar de bli förvuxna. Såvida man inte har perfekt belysning och lite kallt där de står. (det har inte jag)Äntligen fått ner frön i jorden idag. Känns sent, men är inte sent enligt nån av påsarna.
Mycket blommor i år, dragväxter till bina. Har tänkt försöka få till snygga krukor och blomlådor på altanen i år.
När kan man förresten sätta potatis ute? Vår gror som sjutton i skafferiet .