Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Grannen sätter sin potatis i april, varje år. Hon sa att de i princip gjort så sen 60-talet.
Här sätts potatis när maskrosor är i full blomGrannen sätter sin potatis i april, varje år. Hon sa att de i princip gjort så sen 60-talet.
Min vitlök satte jag i början av november (vill jag minnas) och den har inte kommit upp alls - förutom några vitlöksklyftor som rådjuren har trampat upp. Vilka slutsatser ska jag dra av det? Ingen vitlök alls i år?
har dom som trampats upp börjat skjuta skott eller är det bara klyftan som den såg ut när du satte den?Min vitlök satte jag i början av november (vill jag minnas) och den har inte kommit upp alls - förutom några vitlöksklyftor som rådjuren har trampat upp. Vilka slutsatser ska jag dra av det? Ingen vitlök alls i år?
har dom som trampats upp börjat skjuta skott eller är det bara klyftan som den såg ut när du satte den?
Då är det nog ingen fara, de kommer nog. Rådjuren har toppat mina...De som har trampats upp har skjutit någon centimeter långt skott. Men det var i december.
Hur skall man då få nypotatis till pingst? Här nere är normal tid för första omgången runt månadsskiftet mars-april.Potatis ska nog inte ner i jorden förrän i maj i alla fall?
Varför har inte jag sått purjo?
Men någon annan lök sprutar upp i en av pallkragarna, gissar på @tanten s lökar.
Jag har hittills bara sju små klena rackareJag har:
1) 10-12 stora purjolökar ståendes i landet sedan förra året
2) 20-30 purjolökar som små strån i kruka som aldrig blev utplanterade förra året utan övervintrat i bäbisstorlek
3) kanske 25 tidiga purjolökar sådda i år som snart ska planteras om
…. och FÖR SÄKERHETS SKULL:
4) även nysådd sen purjo. Inte så många fröer. Bara en trettio fyrtio stycken.
Samt givetvis 5) @tantens luftlökar som fått stå och bre ut sig riktigt fint.
(ja, antagligen ligger det en del hemodlad purjo kvar sedan typ 2017 längst in i frysen också)
Joråsåatte. Står någon annan för toapappersbunkringen, så har jag purjolöksförrådet för att klara en längre belägring pga pandemi eller valfri apokalyps.
Men om de bor trångt så är det inte konstigt om de drar iväg på höjden?Mina gyllenbär är lite konstiga. Jag har två krukor med 2-4 plantor. Den med två plantor har bott varmare än den andra och där blommar redan en planta. De plantor som växer 4 stycken i en kruka har bott svalare men de har dragit iväg på höjden. Det borde vara tvärt om, att de som bott svalare skulle vara mer kompakta, men så är det inte.
Det är samma avstånd mellan alla plantor, oavsett om det är 2 eller fyra i krukorna. De två plantor som står tillsammans står tätt (och halva krukan är tom).Men om de bor trångt så är det inte konstigt om de drar iväg på höjden?