Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min vitlök satte jag i början av november (vill jag minnas) och den har inte kommit upp alls - förutom några vitlöksklyftor som rådjuren har trampat upp. Vilka slutsatser ska jag dra av det? Ingen vitlök alls i år?
 
Min vitlök satte jag i början av november (vill jag minnas) och den har inte kommit upp alls - förutom några vitlöksklyftor som rådjuren har trampat upp. Vilka slutsatser ska jag dra av det? Ingen vitlök alls i år?
har dom som trampats upp börjat skjuta skott eller är det bara klyftan som den såg ut när du satte den?
 
Min första "fancy" påsklilja har slagit ut! :heart Jag tänkte inte ens på att den matchar mina primrosor i evighetslådan. Där händer det också grejer för övrigt. Primrosorna blommar året runt men nu har lökarna börjat tävla!
Det händer massor just nu och jag är glad att jag glömt bort var jag planterat allt! Överraskning varje dag.

Narcissus. :heart
90424091_2635440556675223_1638079434110009344_o.jpg


Fönsterlådan.
89737643_2635440903341855_9120483711572246528_o.jpg

90347486_2635441360008476_1900360678716211200_o.jpg


Jag är medveten om att själva lådan verkligen kunde bytas ut till någonting snyggare, men allt mår ju så bra däri! :D Koppatrtråden är en ljusslinga.
 
Varför har inte jag sått purjo?
Men någon annan lök sprutar upp i en av pallkragarna, gissar på @tanten s lökar.

Jag har:
1) 10-12 stora purjolökar ståendes i landet sedan förra året
2) 20-30 purjolökar som små strån i kruka som aldrig blev utplanterade förra året utan övervintrat i bäbisstorlek
3) kanske 25 tidiga purjolökar sådda i år som snart ska planteras om
…. och FÖR SÄKERHETS SKULL:
4) även nysådd sen purjo. Inte så många fröer. :o Bara en trettio fyrtio stycken. :banghead:

Samt givetvis 5) @tantens luftlökar som fått stå och bre ut sig riktigt fint.

(ja, antagligen ligger det en del hemodlad purjo kvar sedan typ 2017 längst in i frysen också)

Joråsåatte. Står någon annan för toapappersbunkringen, så har jag purjolöksförrådet för att klara en längre belägring pga pandemi eller valfri apokalyps.
 
Bästa potatisen jag haft var den som jag fick efter jag inte orkat ta upp årets innan, dvs den växte enormt den som fick ligga kvar över den riktiga vintern som var då. Nu funderar jag på att sätta all potatis jag har redan nu så är jag kvitt den sen.
 
Jag har:
1) 10-12 stora purjolökar ståendes i landet sedan förra året
2) 20-30 purjolökar som små strån i kruka som aldrig blev utplanterade förra året utan övervintrat i bäbisstorlek
3) kanske 25 tidiga purjolökar sådda i år som snart ska planteras om
…. och FÖR SÄKERHETS SKULL:
4) även nysådd sen purjo. Inte så många fröer. :o Bara en trettio fyrtio stycken. :banghead:

Samt givetvis 5) @tantens luftlökar som fått stå och bre ut sig riktigt fint.

(ja, antagligen ligger det en del hemodlad purjo kvar sedan typ 2017 längst in i frysen också)

Joråsåatte. Står någon annan för toapappersbunkringen, så har jag purjolöksförrådet för att klara en längre belägring pga pandemi eller valfri apokalyps.
Jag har hittills bara sju små klena rackare :arghh:
Undrar om jag klemar för mycket med dom :cautious:
 
Vi behöver ta tag i att röja huset ordentligt och göra en liten rockad av våra rum - något som varit planerat länge men inte blivit av - eftersom maken är beordrad att jobba hemifrån och döttrarna ska ha distansundervisning en tid framöver. Och när detta "röj" är klart kommer jag få mer utrymme för mina odlingar också :banana: Så jag får väl prioritera röjande ett tag, sen :devil: ska här odlas! :D
 
Mina gyllenbär är lite konstiga. Jag har två krukor med 2-4 plantor. Den med två plantor har bott varmare än den andra och där blommar redan en planta. De plantor som växer 4 stycken i en kruka har bott svalare men de har dragit iväg på höjden. Det borde vara tvärt om, att de som bott svalare skulle vara mer kompakta, men så är det inte.
 
Mina gyllenbär är lite konstiga. Jag har två krukor med 2-4 plantor. Den med två plantor har bott varmare än den andra och där blommar redan en planta. De plantor som växer 4 stycken i en kruka har bott svalare men de har dragit iväg på höjden. Det borde vara tvärt om, att de som bott svalare skulle vara mer kompakta, men så är det inte.
Men om de bor trångt så är det inte konstigt om de drar iväg på höjden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
14 427
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp