Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det med växter från kraftigt förorenade områden. Vågar man flytta dem? Det är en intilliggande rosenpark som har så höga halter av gift att kommunen ska spärra av så att man inte ens får beträda marken.
Läs på om beckholmen. Där sparades en del, lite flyttades tillfälligt till skansen och resten togs bort. All jord på ön byttes ut och den gamla var så förorenad att den gick inte att rena, den är inkapslad i betong nu.
 
Jag vet inte om jag ska klippa ner mina rosor eller låta dem växa på. Hur vet man det?

Hur gamla är de och vilken typ?

Det beror ju som sagt på hur man vill ha dem men en rejäl beskärning är ju inte fel även om det inte blir så mycket blommor första året. Jag har några äldre rosor som är lite dassiga (gammaldags buskrosor) som jag kommer att beskära hårt och sedan flytta.
 
Hur gamla är de och vilken typ?

Det beror ju som sagt på hur man vill ha dem men en rejäl beskärning är ju inte fel även om det inte blir så mycket blommor första året. Jag har några äldre rosor som är lite dassiga (gammaldags buskrosor) som jag kommer att beskära hårt och sedan flytta.
Jag TROR att det är bl a Ingrid Bergman. Har väldigt många, både plantor och sorter.
 
Det beror på vilken typ av förorening, och hur djupt dom ligger. En del tas upp av växter, andra inte.

De är gammal odlingsmark mark där handelsträdgårdar har legat så jag tippar att det är något eller några av följande gifter som brukar hittas i sådana miljöer, dvs:

• DDT, DDE och DDD
• Hexaklorbensen
• Aldrin och dieldrin
• Kvintozen
• Pentakloranilin
• Pentaklorbensen
• Imidakloprid
• Diklobenil och
2,6-diklorbenzami
 
De är gammal odlingsmark mark där handelsträdgårdar har legat så jag tippar att det är något eller några av följande gifter som brukar hittas i sådana miljöer, dvs:

• DDT, DDE och DDD
• Hexaklorbensen
• Aldrin och dieldrin
• Kvintozen
• Pentakloranilin
• Pentaklorbensen
• Imidakloprid
• Diklobenil och
2,6-diklorbenzami
Googla varje ämne och se hur det fungerar, jag kan inte alla utantill. :)
 
Jag TROR att det är bl a Ingrid Bergman. Har väldigt många, både plantor och sorter.
Jag har glömt bort namnet på de jag köpte förra året. :o:angel:
Och sen har jag några namnlösa från jobbet också.
Och en som ser ut som en vildros. Och en som eventuellt är rotskott, men som blommat med vita glesa blommor. Och 5 med mycket små rosor.
 
Här är en av de gamla, höstbild:
_20200318_202559.webp
 
Hur är det med växter från kraftigt förorenade områden. Vågar man flytta dem? Det är en intilliggande rosenpark som har så höga halter av gift att kommunen ska spärra av så att man inte ens får beträda marken.
Det varierar också med växten om de är benägna att ta upp ämnen och vilka. Sallad tar tillexempel lätt upp arsenik, därför kan det vara bra att tillföra benmjöl i arsenikrika jordar om man vill odla sallad. Jag tror det var kalcium som ersatte arseniken och tvärtom (osäker). Hur som helst det beror alltså på vilket ämne det gäller och vilken växt det gäller samt vad jorden innehåller i övrigt. Klart och tydligt som vanligt 😅. Om du söker på fytoremidiering så får du upp lite om hur man använder växter för att rena olika områden. Jag vet inte hur det ligger till med just sparris.
 
Endast en av sju tomatillofröer har grott. Någon som känner igen dålig grobarhet?
De är ju släkt med physalis och de verkar lite sega på att gro ibland.
 
Jag var lite sen i år med att så. Nu är det dock gjort men väldigt mycket mindre än förra året.

Tomater, tre olika sorter i olika krukor.
Purjolök.
Sugarsnaps, ett par stycken.

Resten sår jag på friland :)
 
Endast en av sju tomatillofröer har grott. Någon som känner igen dålig grobarhet?
De är ju släkt med physalis och de verkar lite sega på att gro ibland.
Sådde tomatillo förra året och det tog tid innan de grodde men sen kom nästan alla fint.
Physalisen grodde däremot inte alls, i år ville jag inte lägga pengar på frö så jag sådde några frön från frukt. Efter tre veckor så kom det idag upp en liten planta 😁
 
Katthuliganerna är numera portade och dörren till odlingsrummet barrikaderad, efter att jag lyft bort båda två från hyllan med omplanterade chili i krukor. Gåendes rätt över små stackars plantor på väg till och från det soliga fönstret med ännu fler krukor.

Det är några jävla drullar till att hitta exakt de kvadratcentimetrar av gårdens yta där de INTE ska vara. :rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 435
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp