Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Resultatet av provtagningen har inte kommit, så än finns det hopp. Det som oroar mig är att kommunen ser detta som ett tillfälle att bli av med oss. Hela området ska göras om. Ett bostadsområde ska byggas och 1700-talsgårdens trädgård där kolonilotterna ligger ska rustas. Vi har kämpat hårt för att få vara kvar på platsen i hyfsat oförändrad form och risken finns att vi lägligt kan flyttas till annan plats.

Jag vill dock inte flytta till annan plats. Jag har kolonin 500 meter hemifrån och att kunna vattna eller plocka grönsaker när jag ändå var på promenad med hundarna kändes som förutsättningen för att ha kolonilott.
Det är tråkigt att kommunen inte ser värdet med kolonilotter tycker jag. De har ju ett högt samhällsvärde och ger mycket gratis om man tittar på socialhållbarhet både för kolonilottsinnehavarna och för de som bara passerar förbi.
 
För några veckor sedan var hela trädgården gul nu är den blå. Och om några veckor kommer den vara vit :)

EENs3Am.jpg
Vill ha.

I höst behöver jag storsatsa på att plantera vårlökar.

För övrigt börjar jag få platsbrist så idag annonserade jag ut mina änglatrumpeter och spikklubbor. Men även om jag säljer de flesta så är det ändå ont om plats. Måste jag köpa mer belysning, eller hur gör jag?
 
Vill ha.

I höst behöver jag storsatsa på att plantera vårlökar.

För övrigt börjar jag få platsbrist så idag annonserade jag ut mina änglatrumpeter och spikklubbor. Men även om jag säljer de flesta så är det ändå ont om plats. Måste jag köpa mer belysning, eller hur gör jag?
VILL HA dina änglatrumpeter :love: lite långt att hämta bara :laugh:
 
VILL HA dina änglatrumpeter :love: lite långt att hämta bara :laugh:
Av änglatrumpeten så grodde bara 4 frön. Så det blev ju inte så många plantor av dem. Spikklubban grodde något bättre. Det var en som var intresserad av att köpa en av varje men jag visste inte hur jag skulle göra för att skicka plantorna så det blev inget. Men jag har två änglatrumpeter bokade i alla fall.
 
received_203349094228336.webp


Kolla vilken liten fining! 😍 Visste inte ens att det fanns iris som blommade så tidigt men tydligen så? Riktigt kul att se vad som kommer upp i trädgården, misstänker att det är förförra ägarna eller äldre ändå som ligger bakom då dom vi köpte av inte verkade så superintresserade 🙄
 
@Unafraid Jag var mest rädd för att de inte skulle få tillräckligt med sol om de stod fyra dagar på golvet eller mitt i rummet. Plantvakt är dessvärre inte ett alternativ. Mitt hem är min borg. :D
@Miran @Chili Tack så mycket för tipsen, jag ska spara dem inför kommande situationer. Fick samtal från ambassaden ikväll och de har stängt ned för allt annat än akuta ärenden, så det blir ingen resa. Jag får fortsätta vårda. :heart
 
Nu har vi fått mer information om vårt ev. förorenade koloniområde. Det ska tas prover i nästa vecka och provsvaren kommer ta ytterligare en vecka. Föroreningarna i Rosenträdgården är bly. Lite konstigt är det med tanke på att man inte har bedrivit någon sådan verksamhet där bly används.

Däremot anlades Rosenparken ungefär samtidigt som vårt koloniområde. Det var på 80-talet när lotterna blev anvisad ny plats i stadsdelen pga bygge av idrottsanläggning. Då forslades ny jord på den befintliga platsen och vi är många som brukar hitta porslinsskärvor i jorden. Och jag tänker kopplingen porslin och bly och funderar över om det är den ditforslade jorden som är skurken.
 
Nu har vi fått mer information om vårt ev. förorenade koloniområde. Det ska tas prover i nästa vecka och provsvaren kommer ta ytterligare en vecka. Föroreningarna i Rosenträdgården är bly. Lite konstigt är det med tanke på att man inte har bedrivit någon sådan verksamhet där bly används.

Däremot anlades Rosenparken ungefär samtidigt som vårt koloniområde. Det var på 80-talet när lotterna blev anvisad ny plats i stadsdelen pga bygge av idrottsanläggning. Då forslades ny jord på den befintliga platsen och vi är många som brukar hitta porslinsskärvor i jorden. Och jag tänker kopplingen porslin och bly och funderar över om det är den ditforslade jorden som är skurken.

Med största sannolikhet. Det har ju funnits den typen av industrier i Sthlms-området länge. Fan vad surt på ren svenska :(

Vet du hur tjockt lager de la på? Bly kan naturligtvis röra sig i marken men organiska föroreningar är ju värre.
 
Trädgårdsdag! Mannen röjer och eldar. Jag sår i varmbänken. :) Han får göra alla tunga lyft, jag gör bara det roliga. :p
Det blev både grönsaker och blommor. Har tre rader till övers också för lite senare sådd av mer sallat. Var 14 grader i jorden i morse trots minusgrader inatt och allt annat var stelfruset tills solen kom fram. :)
IMG_20200321_120110_526.webp
 
Hittade också en låda med gräslök jag sådde förra året och sen glömde bort. Endast vattnad av regn och står i samma jord som de såddes i. Kan konstatera att gräslök är överlevare? :D Flyttar dem nog till en kruka med ny jord och gräver ner ihop med oregano i en stor zinkbalja.
IMG_20200321_120110_553.webp
 
Hittade också en låda med gräslök jag sådde förra året och sen glömde bort. Endast vattnad av regn och står i samma jord som de såddes i. Kan konstatera att gräslök är överlevare? :D Flyttar dem nog till en kruka med ny jord och gräver ner ihop med oregano i en stor zinkbalja.
Visa bifogad fil 47313
Gräslök är riktiga överlevare, mamma får varje år på ett visst ställa mellan stenplattorna på sin uteplats. Riktigt fint när det blommar. :)
 
Funderar på att plantera ett "vårdträd" när jag flyttar in. Är sugen på en fläder, mest för att jag vill ha det och att det redan finns plommon, äpple, valnötsträd, tall och ett par stora träd till.

Tänkte ha grus på gårdsplanen och sedan ha lavendel (rosa och lila) vid sidan av dörren framför ett stort fönster.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 440
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp