Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planterat om några av mina chili; Jamaican Bell, Erotica och Cayenne Long Slim samt en svart tomat

Så, steg två då för en nybörjare som mig...och några av plantorna var lite små men de hade en hel del rötter
Kanske var det för tidigt för dem :o

7D5AE806-2D38-4D8B-8386-796D6F7BD607.webp
 
För att jag vet hur jag blir om jag börjar, dvs massor med småplant som ska omplanteras och tas hand om :angel: och jag vet inte om jag orkar ta hand om allt i år... det är ju så kul att så frön :o
Men jag kan ju alltid ge bort förstås :)
Förså några obs bara några frön i en stor kruka :idea:
Ingen omplantering krävs :D
 
Idag tittade jag i sålådan som såddes för ett par dagar sedan. Till min förvåning så fanns det lite grönt i den :banana:.
Det var en av 'pluggarna' (jag använder dasspappersrullar) från den misslyckade sådden som grott. Tack och lov hade jag inte fått ner några nya frön i den delen än. Får nog vänta lite till och se så det inte kommer mer purjo.
 
Jag funderar på om jag kan så en del frön i byttor ute, trots att det står att de ska förkultiveras inne. Men på den ena står det att den självsår sig och på den andra står det att man kan höstså den ute. Så då borde man väl kunna strunta i rådet att förkultivera inne?
 
Jag har äntligen blivit klar med försådden. Blev ju en aning försenad med sjuk hund och sjuka barn, men nu. Nu skulle dock bygget av växthuset ha börjat men det får vänta tills vi är helt friskförklarade här.

Vi har sått 3 olika tomatsorter, 2 olika gurksorter varav en melongurka, citronmeliss, ny gräslök då vår gamla gett upp samt att vi behöver byta plats på den i år, 5 st sugar baby melon, dill, chili och solros.

Kom på att jag skojade visst, jag försådde ju pionvallmofrön i höstas och ska fortsätta så snart jorden blivit varm. Söker asiatiska liljor, mina har levt 3-4 år ute året om så är osäker på att de kommer upp i år. De har visat sig vara känsliga vid flytt så alla försök att dela dom och flytta runt dom i trädgården har gjort att alla som flyttat har dött. Men att bo i en rostig zinkbalja som säkert är hur kall som helst på vinter går bra :rofl:
 
Lite feelgood-tips till trädgårdsnördar: Gardener's World 2020 har börjat :love: och årets första avsnitt finns på Youtube. Bara Monty Don, golden retrievers och massor av trädgård. En tillfällig men skön coronafri zon. Och på tisdag börjar Trädgårdstider på Svt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 440
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp