Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar jag noj aöver att eventuellt åka bort. 😅 Med lite tur åker jag till London på Måndag morgon och kommer hem Torsdag kväll - hur förbereder jag bäst mina småplantor? Vid det här laget står en hel del av dem i fönstren och om det mot all förmodan skulle bli riktigt soligt kommer de att behöva vatten. Drunkar de om jag använder petflaskor?
Jag ska försöka plantera om de flesta i lite större krukor innan, särskilt gurkorna.
 
Superkul. Inte hann jag avboka beställningen från Klostra. Morgonen efter beskedet att kolonilotten kanske inte kan odlas i år så fick jag en räkningen på drygt 800 kr och ett mejl om att sättlöken och sättpotatisen har skickats. :grin: Jag får väl äta upp både rödlöken, scharlottenlöken och potatisen.
 
Nu börjar jag noj aöver att eventuellt åka bort. 😅 Med lite tur åker jag till London på Måndag morgon och kommer hem Torsdag kväll - hur förbereder jag bäst mina småplantor? Vid det här laget står en hel del av dem i fönstren och om det mot all förmodan skulle bli riktigt soligt kommer de att behöva vatten. Drunkar de om jag använder petflaskor?
Jag ska försöka plantera om de flesta i lite större krukor innan, särskilt gurkorna.
Jag skulle ställa dom på golvet eller någonstans där det är lite svalare, alternativt anlita en plantvakt :D
 
Nu börjar jag noj aöver att eventuellt åka bort. 😅 Med lite tur åker jag till London på Måndag morgon och kommer hem Torsdag kväll - hur förbereder jag bäst mina småplantor? Vid det här laget står en hel del av dem i fönstren och om det mot all förmodan skulle bli riktigt soligt kommer de att behöva vatten. Drunkar de om jag använder petflaskor?
Jag ska försöka plantera om de flesta i lite större krukor innan, särskilt gurkorna.

Går det ens att åka till London nu???
Jag har köpt "skohyllor" på Ikea som småplantorna står på. Gör det lätt att bära runt dem. Går att lägga en bit matta i botten och vattna på den så håller sig plantorna pigga ett tag.
 
Nu börjar jag noj aöver att eventuellt åka bort. 😅 Med lite tur åker jag till London på Måndag morgon och kommer hem Torsdag kväll - hur förbereder jag bäst mina småplantor? Vid det här laget står en hel del av dem i fönstren och om det mot all förmodan skulle bli riktigt soligt kommer de att behöva vatten. Drunkar de om jag använder petflaskor?
Jag ska försöka plantera om de flesta i lite större krukor innan, särskilt gurkorna.
Man kan stoppa ner ett snöre i varje kruka och andra änden av snöret i en vattenbehållare. Vattna igenom krukan också när du gör det annars funkar det inte. Googla på typ självbevattnande kruka så hittar du principen!
 
Går det ens att åka till London nu???
Jag har köpt "skohyllor" på Ikea som småplantorna står på. Gör det lätt att bära runt dem. Går att lägga en bit matta i botten och vattna på den så håller sig plantorna pigga ett tag.
Fick en bild i huvudet hur små plantor bärs runt för att sövas :D
@Sel bor väl i Skottland förresten så då borde det gå att åka till London om man vill och vågar lämna sina bebisplantor helt ensamma och övergivna ;)
 
Superkul. Inte hann jag avboka beställningen från Klostra. Morgonen efter beskedet att kolonilotten kanske inte kan odlas i år så fick jag en räkningen på drygt 800 kr och ett mejl om att sättlöken och sättpotatisen har skickats. :grin: Jag får väl äta upp både rödlöken, scharlottenlöken och potatisen.
Har kommunen inga allternativ åt er? Tråkigt hur som helst :(.
 
Vad är det för klena grepar de säljer nu för tiden
Köpte en ny grep en sådan med fyra tänder och skulle gräva upp en liten buske och grepen har redan böjt sig :mad:
 
Jag tänkte i veckan ge mig på att så bokfrön, alltså vanlig bok (Fagus Silvatica) , i lite större skala, några tusen frön eller så. Det är ett nytt område för mig och om någon har erfarenheter att dela med sig av skulle det vara välkommet :) Har gjort en del mindre försök under några år med varierande resultat, något år grodde i princip alla och andra år inga.
Jag borde sökt information i UK istället för i Sverige, där fanns mycket mer att hämta och många bra råd. Jag kollade på fröna nu efter att de stratifierats och de ser inte bra ut så jag struntar i att så dem enskilt utan bredsår i trädgårdslandet utan större förhoppningar om att de kommer att gro. Jag får göra om och bättre till nästa säsong.
 
Har kommunen inga allternativ åt er? Tråkigt hur som helst :(.

Resultatet av provtagningen har inte kommit, så än finns det hopp. Det som oroar mig är att kommunen ser detta som ett tillfälle att bli av med oss. Hela området ska göras om. Ett bostadsområde ska byggas och 1700-talsgårdens trädgård där kolonilotterna ligger ska rustas. Vi har kämpat hårt för att få vara kvar på platsen i hyfsat oförändrad form och risken finns att vi lägligt kan flyttas till annan plats.

Jag vill dock inte flytta till annan plats. Jag har kolonin 500 meter hemifrån och att kunna vattna eller plocka grönsaker när jag ändå var på promenad med hundarna kändes som förutsättningen för att ha kolonilott.
 
I helgen ska det bli soool!
Jag har typ sabbat ryggen på något vis, det mesta gör ont och något ansträngande arbete ska jag nog absolut inte göra. Jag har därför passat på att skriva en lista till min man med saker jag önskar ha gjorda. :D
Det ska inte vara varmt alls men hoppas det blir gött i solen ändå. Jag tänker att min insats blir barnpassning och att så i varmbänken. Oklart om den kommit igång men nu tänker jag nog behandla den mer som en drivbänk i så fall. Bädden av gödsel och halm blir ju om inte annat finfin jord till nästa år. :up: Verkligen en toppen liten jordtillverkare det där!
 
För några veckor sedan var hela trädgården gul nu är den blå. Och om några veckor kommer den vara vit :)

EENs3Am.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 435
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp