Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte du den nu i vår och satte ut den och så dog den? Isåfall skulle jag köpa en eller flera nya plantor på en plantskola, de ska inte ha kommit för långt för då är de i ofas med vårat klimat. Mina lavendlar har precis fått nya ljusgröna skott. Köper man från tex inredningsbutiker är de ofta rätt hårt drivna och kanske inte en sort som är lika härdig som de som säljs hos en plantskola.
De här kommer från en plantförsäljare som ståt utanför Mio på fredagar.

Får leta tag på nya lavendelplantor nåm annanstans. Vill ha!
 
Alltså 😍😍😍😍😍😍
IMG_20200508_161915.jpg
 
Jag är så fruktansvärt glad att vi inte har någon form av sniglar. Det är det äckligaste jag vet! Det finns på sommarlandet och jag hoppar mig fram på stigen mellan vattnet och stugan. :crazy:

Var glad att du slipper dem 👍. Vanliga sniglar och snäckor i mindre mängd tål jag och de kan få knapra lite i kanten utan katastrof. Men dessa spanska skogssniglar kan verkligen ödelägga allt så snabbt. En liten satt mitt i en blomkålsplanta och vi får se, kanske har den förstört hela möjligheten att få ett huvud på plantan nu. 😫.
 
Jag skulle behöva tips på hur man skyddar trädgårdslandet mot höns. Någon som har en smart lösning?

Lite beroende på storlek på odlingarna men vill du sätta stolpar i hörnen så röstar jag på rådjursnät som är någorlunda billigt och framför allt lätt att haka på och av så man själv kommer in och ut där. Bara inte den övre kanten är markerad eller stabiliserad med en träregel för då ser de ju den och kan möjligen få för sig att flyga upp och mellanlanda där. Mina har i alla fall hittills inte fattat att de möjligen skulle kunna flyga över eller försökt det.

Förutom stolparna så syns ju inte det nätet så mycket annars, så även om jag helst hade varit utan så kan jag leva med det. Finns i vart fall på Granngården hos mig men gissningsvis på andra ställen också.

Lösningen förutsätter ju dock en hyfsat jämn nedre kant och helst något att fästa nätet i där också, för hittar de en lämplig lucka så är de snart inne i förbjuden zon. :meh: (inte den tydligaste bilden men hittade just nu ingen bättre)

18489467_10154673397117684_2362333874813662051_o.jpg
 
Senast ändrad:
Lite beroende på storlek på odlingarna men vill du sätta stolpar i hörnen så röstar jag på rådjursnät som är någorlunda billigt och framför allt lätt att haka på och av så man själv kommer in och ut där. Bara inte den övre kanten är markerad eller stabiliserad med en träregel för då ser de ju den och kan möjligen få för sig att flyga upp och mellanlanda där. Mina har i alla fall hittills inte fattat att de möjligen skulle kunna flyga över eller försökt det.

Förutom stolparna så syns ju inte det nätet så mycket annars, så även om jag helst hade varit utan så kan jag leva med det. Finns i vart fall på Granngården hos mig men gissningsvis på andra ställen också.

Lösningen förutsätter ju dock en hyfsat jämn nedre kant och helst något att fästa nätet i där också, för hittar de en lämplig lucka så är de snart inne i förbjuden zon. :meh: (inte den tydligaste bilden men hittade just nu ingen bättre)

Visa bifogad fil 50432
Behövs det så högt? Jag hade hoppats på 50 cm eller så skulle vara tillräckligt, men du har nog rätt i att trädgårdslandet bara jord lockar för mycket för att det skall räcka.
 
Jag vet inte riktigt hur hönornas synfält funkar, det kan hända att de fokuserar på det som är rakt fram och bara en liten bit upp så att de inte ser "aha, där slutar ju det dumma hindret". Samtidigt har de ju lite koll uppåt för rovfåglar och sånt men hur tydligt de kan urskilja sådant som en kant av ett nät är mer oklart.

Jag har inte vågat chansa och hos mig funkar det lika bra med 150 cm som 75 så det har inte behövts empiriska tester på lägre höjder. Men så lågt som 50 låter lite lite, i alla fall med de hönor jag har och har haft.

Här finns det för övrigt även katter som kan tänka att det var en trevlig kattlåda eller bara gå in och parkera sig på den varma jorden rätt över de små stackars plantorna, orsakar inte lika stor skada men ändå enklare att ha dem också utanför.
 
Vad har jag köpt egentligen? På etiketten står det Rosa palace potala och på den andra busken rosa palace linderhof.
image.jpg


Edit: hade kanske varit bättre i rostråden. Två rosor är det iaf.
 
Jag har inte vågat chansa och hos mig funkar det lika bra med 150 cm som 75 så det har inte behövts empiriska tester på lägre höjder. Men så lågt som 50 låter lite lite, i alla fall med de hönor jag har och har haft.

I och för sig kom jag på nu att jag har tänkt sätta nät också runt de tre lite smalare och mer avlånga odlingslådorna i år. Det kommer att se för knasigt ut med 150 cm högt nät när lådorna har en bredd på ungefär samma, så där försöker jag nog med lite lägre, kanske knappt en meter och ser hur det går. Å andra sidan så när de inte är bredare kan jag ju sätta ett "tak" i stället med nät om det kniper.

Än så länge är det bara fiberduk och nät direkt på backen där potatisen ska komma upp, men det är ett i bästa fall nära förestående test.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 440
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp