Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ångrar mig. Det händer saker i alla tre krukor med dahlior :D

Nu blev jag så upplivad så jag klämde lite på ett par skrumpna stackare som blivit kvar sedan vinterförvaringen av mina dahlior, det är inte de spänstigaste men de var minsann inte helt intorkade heller. Jag petade ner dem i riktigt fet jord med mycket brunnen hästgödsel, vattnade ordentligt och håller tummarna.
 
@mackan, hur mycket breder Törnrosas kjortel ut sig? Jag har två sektioner på altanen som är ca 1,5meter breda, och jag har köpt en Törnrosa till varje nu. Ska köpa två svartöga eller annan klättrande att hålla dem sällskap på varsin sektion, men nu nojar jag över att det ska bli gles växtlighet....
 
Min handelsträdgård har stängt, men ägarna gör lite entreprenad, så jag ringde och frågade om jag fick beställa lite grejer. Det fick jag. Skickade en liten lista.

rosmarin
lavendel (fungerar bara i kruka hos mig, men hör till "måste ha"!)
vingnöt
klotlönn (som ska byggas in i våran altan. Som inte är byggd än :rofl:)
2 st pipranka
uppstammad krusbär
rabarber
näva rozanne 22 st
hallon Preussen 4st

Jag kommer att ha lite att göra och eventuellt lite tomt på kontot :angel:
 
Borde finnas på Poulsens hemsida. Jag är väldigt dålig på den typen av rosor men vet att flera av deras kollektioner inte är så härdiga (varför tex Blomsterlandet väljer att sälja zon 1-2 rosor här i zon 4-5 är en gåta... :cautious:).
Tack!!
Ser ut att kunna stämma! Står däremot inget om vilka zoner det gäller. Men ”mycket härdig”. Men ingen svensk hemsida så kanske inte så härdig här.
Tänkte vänja dem långsamt med att få vara ute på dagarna och inne på nätter till att börja med. Och så får de en riktigt solig plats att bo på
Det där är så dåligt av "dom stora drakarna" tycker jag, snacka om att lura kunderna :mad:

Tacka vet jag dom små privata handelsträdgårdarna där dom som jobbar där faktiskt är växtkunniga också :love:
De är köpta på Lidl. Men har faktiskt köpt blommor där förr som varit helt ok (bättre än Plantagen, där vill jag helst inte köpa nånting ifrån längre).
Behöver kolla upp handelsträdgårdar.
En i stallet borde veta. Hon jobbar ju med sånt 🤔🤔
119 kr/buske var ändå rätt ok pris? Men tveksamt om de klarar sig.
 
Min handelsträdgård har stängt, men ägarna gör lite entreprenad, så jag ringde och frågade om jag fick beställa lite grejer. Det fick jag. Skickade en liten lista.

rosmarin
lavendel (fungerar bara i kruka hos mig, men hör till "måste ha"!)
vingnöt
klotlönn (som ska byggas in i våran altan. Som inte är byggd än :rofl:)
2 st pipranka
uppstammad krusbär
rabarber
näva rozanne 22 st
hallon Preussen 4st

Jag kommer att ha lite att göra och eventuellt lite tomt på kontot :angel:
Och du kan inte ens skylla på att dom hoppade på dig,ner i korgen,råkade åka med mm :D
 
Jag råkade rycka av en rabarberstjälk så den gick sönder där nere. Hur farligt är det? Jag försökte pilla upp så mycket det gick men jag vet inte om jag fick med mig allt.
 
förstår inte? :confused:

Rabarber rycker man ju eller skär av. Bägge metoderna funkar. Vad är problemet? Varför skulel du få bort något?
Jag har fått lära mig att man inte ska skära av utan rycka av så man får med hela stjälken. Om man lämnar stjälk i plantan kan det komma ner bakterier i plantan och den kan ruttna. Jag råkade dra av stjälken så en bit satt kvar i plantan.
 
Kvällsfunderingar. Har påbörjat projekt Blommande berg bakom huset i söderläge, torrt, vindskyddat med stekande sol stor del av dagen. Såklart bra avrinning eftersom det är direkt på ett berg. :)

Har skaffat kuddflox, backtimjan och bergnejlika som jag vill ska krypa ner över berget mot gräsmattan.

Men uppepå berget då? Där växer tuvbildande gräs idag och mot det nakna berget tar fetknopp, mossor och några kärleksörtplantor över. Självsådda tror jag, ser ganska sorgligt ut och glesa. I bakgrunden finns en dunge med små lönnar, mer gräsmatta och sen skog.
Funderar på prydnadsgräs men jag är allergisk mot gräspollen så helst har jag inte högt blommande gräs. Är prydnadsgräs lika pollenrikt som vilt gräs?
Kan det bli fint med höga perenner som stäppsalvia, isop, kantnepeta? Jordlagret är väldigt tunt men gräset växer ju där. 🤔
 
Jag har fått lära mig att man inte ska skära av utan rycka av så man får med hela stjälken. Om man lämnar stjälk i plantan kan det komma ner bakterier i plantan och den kan ruttna. Jag råkade dra av stjälken så en bit satt kvar i plantan.

Jag skär alltid av rabarbern och bryr mig inte alls om hur mycket det blir kvar eller inte. Den blir frodigare för varje år. De verkar väldigt tåliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 440
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp