Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått lära mig att man inte ska skära av utan rycka av så man får med hela stjälken. Om man lämnar stjälk i plantan kan det komma ner bakterier i plantan och den kan ruttna. Jag råkade dra av stjälken så en bit satt kvar i plantan.
äh :)

Rabarber ruttnar inte. Och bakterier - den växer ju utomhus. Bland miljoner bakterier.
Skulle det stämma skulle jag dödat dussintals rabarberplantor :D
 
Våran granne frågade oss idag om vi sett något misstänkt igår då dom uppmärksammat att någon smög runt på tomten vid midnatt med ficklampa.

Var tvungen att erkänna att jag var ute och begick mord på nätterna :angel:

Den nattens skörd var lite skral då det bara blev 2 offer. Men jag hittade även 5 st hjältar i fläckig grå skrud som blev serverade två härligt slemmiga och säkerligen delikata mördarsniglar :D
 
Jag misstänker att våra tomater försöker säga mig något...
IMG_20200508_080540.webp

Odlingslåda till dessa kan inte fixas förrän tidigast nästa helg 🙈
Tror ni man kan ställa ut dem i kruka med tillfällig uppbindning eller är det bättre att de står inne en vecka till?
Bor i zon 0-1
 
Alla fruktträd håller på att slå ut. Samtidigt utlovas det frost de två kommande nätterna :arghh:

Det är orättvist! Jag vill ha massor av äpplen och jag längtar efter att mina nya plommonträd ska ge plommon.
Prova att lägga filtar över de sektionerna med mest blommor så kanske de klarar sig!
 
IMG_20200510_134655_099.webp

Lilla växthuset och plastdrivhuset har fått nya boende (arboga vit gurka, fransk långgurka, early summer crookneck) och en rosstickling har fått flytta ut.

Skulle sätta potatis bakom uthuslängan, men där var det fullknökat med sniglar, så jag gav upp direkt. Grannens ödetomt är sniglarnas högkvarter.
 
Jag jobbar för att få altanen på baksidan att se lite mindre kantig och steril ut. Planen är att runda av ena hörnet med en samling växter i olika höjder. Fick tag i två olikfärgade prydnadsgräs i kruks igår, och funderar på murgröna och en hortensia också!
Murgröna är vacker men går illa åt trä
Min vägg där jag rivit ner murgröna ser för djävlig ut :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 435
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp