Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vara körsbärsplommon med Prunus cerasifera. Men alla prunusar (körsbär, plommon, slån, hägg osv) har oftast glansig bark med små ögon/streck på. Jag kan inte riktigt se hur barken ser ut här men den såg inte så glansig ut på bilden.

Får kolla imorgon.
Det låter definitivt som Krikon

Är ganska säker på krikon nu. Fruktansvärt risig och med taggar. Ägaren säger att den
Kan vara körsbärsplommon med Prunus cerasifera. Men alla prunusar (körsbär, plommon, slån, hägg osv) har oftast glansig bark med små ögon/streck på. Jag kan inte riktigt se hur barken ser ut här men den såg inte så glansig ut på bilden.

Den växer risigt och har taggar, tror att barken var rätt slät (och fruktansvärt seg att såga av)
 
Är ganska säker på krikon nu. Fruktansvärt risig och med taggar. Ägaren säger att den
Mamma tycker jag ska ta bort mitt krikonträd men jag älskar det. På våren är det en vit sky av blommor och på hösten ett skafferi för fåglarna. Dessutom tycker jag att det är vackert under sommaren med sitt nästan sagobokslika utseende (det där täta kompakta trädet)
Givetvis kan man använda frukten man jag har varit dålig på det
 
Mamma tycker jag ska ta bort mitt krikonträd men jag älskar det. På våren är det en vit sky av blommor och på hösten ett skafferi för fåglarna. Dessutom tycker jag att det är vackert under sommaren med sitt nästan sagobokslika utseende (det där täta kompakta trädet)
Givetvis kan man använda frukten man jag har varit dålig på det

Det blir jättegod marmelad på krikon :d Jag ha en sådan här, då är det lätt att kärna ur dem: https://www.koketsfavoriter.se/oxo-...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
Uppehållsväder och 7 grader.Borde vara perfekt för trädgårdsjobb. Som t.ex. att flytta snödroppar och dela tuvor av krokus.

Mn det blåser iskalla vindar så jag avstår. Jag fryser så jag skakar när jag går ut.
En hel del löv och grenar att elda har jag också. Träden har släppt massor av torrt i den här vinterns blåst. SMHI lovar dock inte vindstilla över huvud taget de närmaste tio dagarna. :(
 
Uppehållsväder och 7 grader.Borde vara perfekt för trädgårdsjobb. Som t.ex. att flytta snödroppar och dela tuvor av krokus.

Mn det blåser iskalla vindar så jag avstår. Jag fryser så jag skakar när jag går ut.
En hel del löv och grenar att elda har jag också. Träden har släppt massor av torrt i den här vinterns blåst. SMHI lovar dock inte vindstilla över huvud taget de närmaste tio dagarna. :(
Vi gick till Willys igår och såg att det hängde många avblåsta grenar löst i grenverket på de gamla lindarna runt Österängens IP.
 
Vi gick till Willys igår och såg att det hängde många avblåsta grenar löst i grenverket på de gamla lindarna runt Österängens IP.
Min skogslind här på tomten släpper alltid mycket grenar under vintern men nu är det verkligen massor under den! Ekarna och lönnarna också.
 
Idag blev det jobb för mammas och pappas trädgård. Vi skottade gödsel i stallet så nu håller jag tummarna för att de får bättre skörd i år. Tycker de borde tagit mer men det ska ju lossas också när de kommer hem. Kärran lånar de av en granne så det är troligen möjligt att köra en vända till om det inte räcker.

I mina sådder så har det nu grott ytterligare 5 tomater, tyvärr är ingen av dem Gardens Delight :( Hoppas på att de vaknar till liv. I förra sådde blev det 2 plantor av 3 frön (sen fick jag beställningar på plantor) och minst en av dem är Gardens Delight men jag gillar dem och har gärna mer än en planta
 
På tal om brasa. Om jag vill gödsla med aska (inte grönsaker förstås) - när kan jag börja göra det och hur mycket kan jag ge? Vilka växter är det som gillar och vilka ogillar?
 
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklarar för mig varför potatis är så ologisk?
Om jag tar ett par potatisar och lägger dem i fönstret för att de ska få gröna fina groddar så är de helt ok att stoppa i grytan efter ett par dagar i solen. Om jag glömmer skafferidörren på glänt så det kommer in en gnutta ljus under en dag så är potatisarna illgröna :confused:
 
Kanske kan smyga in i tråden och be om lite råd.

I vår trädgård har vi ett gäng iris. Dessa verkar dock inte må så bra... Någon enstaka blomma ibland och ganska klena överlag. Vad kan jag göra för att de ska må lite bättre?
 
I mina sådder så har det nu grott ytterligare 5 tomater, tyvärr är ingen av dem Gardens Delight :( Hoppas på att de vaknar till liv. I förra sådde blev det 2 plantor av 3 frön (sen fick jag beställningar på plantor) och minst en av dem är Gardens Delight men jag gillar dem och har gärna mer än en planta
Är det köpta eller hemskördade frön?
Jag tycker att just Garnenders är trogna och gror lätt.
Jag har ett element vid bordet där jag har mina sådder så det är rejält varmt, runt 25 gader. Det mesta gror snabbt. när de kommit upp sänker jag värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 443
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp