Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske kan smyga in i tråden och be om lite råd.

I vår trädgård har vi ett gäng iris. Dessa verkar dock inte må så bra... Någon enstaka blomma ibland och ganska klena överlag. Vad kan jag göra för att de ska må lite bättre?
Vet du vilken typ av iris det är? Om det är dom med en stor rizom/rotknöl dvs trädgårdsiris så vill de ha knölen ovanpå jorden och full sol så de blir helt bakade. DÅ blommar de som tusan. Jorden är inte så noga, bara det är väldränerat de vill inte ha det fuktigt och som sagt viktigt att knölen ligger ovanpå jorden och får mycket sol.
Är det strandiris som bildar en tuva av smalare blad så vill de delas med jämna mellanrum annars får de en sådan där död ring i mitten.
 
Liten fråga - vilken utrustning (utöver gräsklippare) behöver jag första säsongen? 🤔

Inga planer på att göra något mer än underhålla och se vad som blommar upp. Mest gräsmatta, större lövträd och ett par mindre frukträd, lite rabatt längs två hussidor och några vinbärsbuskar.

Kratta känns på något sätt självklart, tänker mig en lövkratta då jag har flertalet träd på tomten. Räcker det med en sån solfjäderformad? Har även massa grankottar - men inga granar så misstänker att en liten lurig trädhoppare bott där :heart

Vad mer bör jag verkligen ha direkt från början?
 
Liten fråga - vilken utrustning (utöver gräsklippare) behöver jag första säsongen? 🤔

Inga planer på att göra något mer än underhålla och se vad som blommar upp. Mest gräsmatta, större lövträd och ett par mindre frukträd, lite rabatt längs två hussidor och några vinbärsbuskar.

Kratta känns på något sätt självklart, tänker mig en lövkratta då jag har flertalet träd på tomten. Räcker det med en sån solfjäderformad? Har även massa grankottar - men inga granar så misstänker att en liten lurig trädhoppare bott där :heart

Vad mer bör jag verkligen ha direkt från början?

Jag skulle säga spade, grep, spett och två sekatörer, en stor och en mindre. Jag har en kopiös samling av redskap (ärvt föräldrahemmet...) men de jag nämnt är de som jobbar mest.
 
Liten fråga - vilken utrustning (utöver gräsklippare) behöver jag första säsongen? 🤔

Inga planer på att göra något mer än underhålla och se vad som blommar upp. Mest gräsmatta, större lövträd och ett par mindre frukträd, lite rabatt längs två hussidor och några vinbärsbuskar.

Kratta känns på något sätt självklart, tänker mig en lövkratta då jag har flertalet träd på tomten. Räcker det med en sån solfjäderformad? Har även massa grankottar - men inga granar så misstänker att en liten lurig trädhoppare bott där :heart

Vad mer bör jag verkligen ha direkt från början?
Jag skulle säga att du behöver både kratta och räfsa. Och som @athena_arabians säger, spade och grep.

Med tiden kommer du underfund med vad du saknar. :)
Man skaffar sig favoriter. Jag har sekatörer redo lite överallt, plus grensax. Sekatören används till att ta bort fjolårets pionstjälkar och annat förutom det vanliga; att klippa bort döda grenar.
 
@athena_arabians @monster1 @tanten

Toppen, tack så mycket för inputs! Sist "jag" hade trädgård så ägnade jag mig mest åt att leka i den så det är väldigt tacksamt att ta emot tips. Spade, liten sekatör och litet rensjärn har jag redan inser jag. Skönt att jag inte börjar helt på noll :D

En bra, stadig skottkärra är guld värt! Gärna flera så småningom...
 
85 :nailbiting: Du kommer drunkna i tomater :d
Jo tack :rofl: Men tänker mig krukor utmed alla lämpliga husväggar, resten i landet i bra lägen och mycket täckodling och automatisk bevattning! Ska därför antagligen odla en hel del i lite större kärl typ murbruksbaljor för att jorden inte ska torka ut lika lätt som i en liten kruka.
 
Jo tack :rofl: Men tänker mig krukor utmed alla lämpliga husväggar, resten i landet i bra lägen och mycket täckodling och automatisk bevattning! Ska därför antagligen odla en hel del i lite större kärl typ murbruksbaljor för att jorden inte ska torka ut lika lätt som i en liten kruka.

Var försiktig med odlingar nära huset, det är alldeles för lätt att man vattnar fasaden med efterföljande mögelproblem. Min lillstuga mögelsanerades när jag var barn eftersom mamma odlat tomater mot den och som sagt även vattnat fasaden. Oavsett hur försiktig man är missar man.

Generellt ska man inte ha växter för nära fasaden, det är inte bra för den (fasaden vill ha ordentligt cirkulerande luft) och det är inte bra för växterna heller. Det blir en väldigt tuff och torr miljö allra närmast.
 
Plantera om i bättre jord? dvs byta jorden där de står
De ska tydligen ligga ganska ytligt

Får kanske göra det och passa på att flytta dem lite. Undrar vilken tid på året som kan vara lämplig för det. Nu...?

Vet du vilken typ av iris det är? Om det är dom med en stor rizom/rotknöl dvs trädgårdsiris så vill de ha knölen ovanpå jorden och full sol så de blir helt bakade. DÅ blommar de som tusan. Jorden är inte så noga, bara det är väldränerat de vill inte ha det fuktigt och som sagt viktigt att knölen ligger ovanpå jorden och får mycket sol.
Är det strandiris som bildar en tuva av smalare blad så vill de delas med jämna mellanrum annars får de en sådan där död ring i mitten.

Efter lite googling tror jag att det är strandiris. Och ja de har en död ring i mitten....
 
Är det köpta eller hemskördade frön?
Jag tycker att just Garnenders är trogna och gror lätt.
Jag har ett element vid bordet där jag har mina sådder så det är rejält varmt, runt 25 gader. Det mesta gror snabbt. när de kommit upp sänker jag värmen.
Det är köpta frön men nu är ordningen återställd. Av de 4 från jag sådde så har 3 grott under natten. Att de behövde en dag extra på sig kan ju ha att göra med att sista försäljningsdag var sept 07. Hur kan den 'nya' påsen vara så gammal?
 
Alla 10 tagetesfrön grodde. Dessvärre var det några som inte lyckades befria sig från skalet på egen hand så jag försökte hjälpa till. Tyvärr hade jag sönder en då. Lite surt. Varje frö kostade 5 kronor styck.
 
Förra året tog jag en massa sticklingar av klematis. De dog en efter en. Men en blev kvar och den har nu övervintrat i en plastpåse i farstun och börjat växa!
IMG_20200325_151629_086.webp
 
Var försiktig med odlingar nära huset, det är alldeles för lätt att man vattnar fasaden med efterföljande mögelproblem. Min lillstuga mögelsanerades när jag var barn eftersom mamma odlat tomater mot den och som sagt även vattnat fasaden. Oavsett hur försiktig man är missar man.

Generellt ska man inte ha växter för nära fasaden, det är inte bra för den (fasaden vill ha ordentligt cirkulerande luft) och det är inte bra för växterna heller. Det blir en väldigt tuff och torr miljö allra närmast.
Intressant, men många odlar ju mot husväggar osv? Har rosor mot husväggen?
 
Intressant, men många odlar ju mot husväggar osv? Har rosor mot husväggen?

Ja, och det är inte bra. Minst 50-60 cm från fasaden för växternas skull men fasaden vill ha mer än så. Jag har en syrénhäck precis intill ena gaveln och den mår inte bra (gaveln då) trots att vi röjde ut den ca 1 m för några år sedan.
 
Aha.
Strand innebär att de gillar fukt.
Ja och nej, de tål mycket fukt men de klarar även torka mycket bra. I växten så ger extremtorka och att stå i vatten samma problem dvs att syretransporten i växten upphör. Just strandväxter där det oftast pendlar mellan att vara torrt och översvämmat har alltså en lösning som gör att de klarar av detta bra. Strandiris tål både fukt och torka bra men växer utmärkt även i vanligt trädgårdsjord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 443
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp