Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga om avhärdning.

Jag har mest odlat gurka och tomat innan, och de har jag haft inne tills det börjar bli riktigt varmt ute (minst 10 grader dygnet runt, helst betydligt mer)
Men - iår är det väldigt mycket blommar. Rent generellt - är de lika känsliga mot kyla? Lika känsliga mot sol? Eller jag kan börja avhärda dem tidigare än gurka/tomat?
 
En fråga om avhärdning.

Jag har mest odlat gurka och tomat innan, och de har jag haft inne tills det börjar bli riktigt varmt ute (minst 10 grader dygnet runt, helst betydligt mer)
Men - iår är det väldigt mycket blommar. Rent generellt - är de lika känsliga mot kyla? Lika känsliga mot sol? Eller jag kan börja avhärda dem tidigare än gurka/tomat?
Beror mycket på vad det är för blomma. De är olika känsliga.
 
Mina cucamelons (eller lemon cucumbers, jag har ingen aning om vilka som är vilka) har fått spendera första dagen utomhus idag! <3

90882700_2643054115913867_1502395189526790144_o.jpg
 
Omplantering av tomater bla,jag har aldrig sått i såjord tidigare, nu ser dom för jäkliga ut,långa o slaniga så det är dags att plantera om o ner dom,kan jag göra det i såjord med eller ska jag ta den vanliga jorden?
 
Omplantering av tomater bla,jag har aldrig sått i såjord tidigare, nu ser dom för jäkliga ut,långa o slaniga så det är dags att plantera om o ner dom,kan jag göra det i såjord med eller ska jag ta den vanliga jorden?
Odlar du tomater i år igen hur mycket fick du förra året :)
Jag sätter dom i vanlig jord vid omplantering
Eller ja jag blandar köpejord med gödselstacksjord ;)
 
Jag har bara sått 2 gurkfröer i en vanligt kruka för fönsterodling, aldrig testat men hoppas de vill ge gurkor. :) Vanlig slanggurka som jag även ska ha ute. Tänkte så någon gurka, pumpa, squash och kanske någon ärta 4 v innan utplantering. Men det mesta sår jag direkt på friland.

@athena_arabians Bra att veta! Det är ju ändå många som har typ stockrosor, björnbär, rosor mm mot allehanda väggar. O_o Vi rev ner två kaprifoler som blivit enorma och vuxit in under brädor och läkt när vi började renovera huset (ps, det är jättesvårt att döda kaprifoler...). Förra året flyttade vi också en ledsen schersmin som hamnat nära utbygget. Det blir dock säkert sommarplantor nära fasaden men ska tänka på det vid vattning. :)
Jag har ju också det eminenta vindskyddet jag hittade på vinden, i plast. :D Ska sätta ut det och se om det går att använda. Väl dolt bakom fin växtlighet för vackert var det ju inte...
 
Omplantering av tomater bla,jag har aldrig sått i såjord tidigare, nu ser dom för jäkliga ut,långa o slaniga så det är dags att plantera om o ner dom,kan jag göra det i såjord med eller ska jag ta den vanliga jorden?
Såjorden är bara för att de ska fåm ycket rötter precis i början (leta efter näringen).

Så fort de börjar växa ska de ha vanlig jord. Jag orkar inte pjåska med såjord numera. Men när jag gjorde det la jag ett unt lager såjord överst som jag sådde i, och vanlig jord under.

Att de är taniga beror på att de inte har någon näring! Ge dem bättre jord och lite skit :up:
 
IMG_20200326_091508778.webp

Skulle bara testa om jag kunde ta tillvara några frön från förra årets vinbärstomater. Tänkte så i god tid för att ta tid att så en andra och tredje omgång om de grodde dåligt. Slängde i några frön i en mjölkkartong och de måste ha grott nästan allihop. Efter omplantering (där jag faktiskt sorterade bort några små :nailbiting:) har jag nu 33 tomatplantor :o (+3 precis satta gurkfrön, försökte begränsa mig lite där!)

Jaha, vad gör jag nu? :confused:
 
Visa bifogad fil 47593
Skulle bara testa om jag kunde ta tillvara några frön från förra årets vinbärstomater. Tänkte så i god tid för att ta tid att så en andra och tredje omgång om de grodde dåligt. Slängde i några frön i en mjölkkartong och de måste ha grott nästan allihop. Efter omplantering (där jag faktiskt sorterade bort några små :nailbiting:) har jag nu 33 tomatplantor :o (+3 precis satta gurkfrön, försökte begränsa mig lite där!)

Jaha, vad gör jag nu? :confused:
Säljer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 449
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp