Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om solrosor... i år har jag snöat in på samplantering. I våras kom jag på den briljanta idén att stoppa ner solrosfrön tillsammans med sambons vitlök... joråsåatteeeee... solrosor älskar ohemula mängder gödning :idea: Vi lämnar det där, tackåhej :rofl::angel:



(Sambon blev inte supernöjd och till nästa år är min skyhöga solrosdjungel förpassad till en annan del av gården. Men det var det värt)
Jag tänkte testa att samplantera med ringblomma nästa år.
 
Jag gjorde varmbänk direkt i gödselstacken. Gjorde mot en vägg och sen pallkragar. Hade kanalplastak som täckning samt gamla hästtäcken på natten. Fick fin sallade i april och spetskål i början på juli! Eftersom du måste täcka varmbänken på nätterna så är det bra att ha en ram. Lyfte bara bort kragarna när skörden var klar. Ska göra i år igen, men då ännu större yta.

Skulle du kunna visa en bild på den skapelsen? Om du har någon det vill säga. :)
 
1662029817013.png

Nejmen OJ DÅ! :angel:

Lunchpromenaden resulterade visst i lite höstblommor :cool:
 
Här var det + 0,8 grader i natt men allting verkar ha överlevt. Jag tänkte först försöka bära in det som står i krukor och täcka över resten av dahliorna men jag ids inte… det ska fortsätta vara ganska kallt så jag försöker acceptera att sommarblommornas tid är över. Det känns extra trist att rabatterna är som finast nu när dahlior, jätteverba, zinnia och rosenskäran blommar som mest.
 
Har du testat att sprida rå ull överallt? Det har funkat för mig.

Edit: Men visst, det bästa är blynematoder :D Kan du inte be lokala jägaren pyscha i din trädgård?
Attackhästar fungerar fint också. Jag har mitt land precis bredvid en av hagarna och min gammelhäst hatar både rådjur och älg och kommer brakande med blottade tänder så fort hon ser en. Fungerar tydligen utmärkt för att stämma bort dom för jag har inte haft några problem alls med annat än sniglar trots mycket med både älg, hjort, rådjur och vildsvin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp