Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.

Ännu fler solrosor :heart De blev jättefina (jag är överlag nöjd med lilla spaljén faktiskt). Flera som går förbi här (promenad- och hundrastningsstråk) har sagt att de blir glada när de ser den :love:

_20220828_161717.JPG


Edit: Det finns en massa penséer i samma färgskala där också men råjävlarna knipsade blommorna föregående natt :rage:

Edit 2: Sockertoppsgranen är julgranen jag hade för två år sedan. Vi har placerat den så den precis kommer att växa in i spaljén :laugh:
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.

1) starta fullskaligt snigelkrig i samma sekund som de visar sig på våren och håll alla tänkbara gräsytor inom krypavstånd till odlingarna hårt nerklippta/exponerade omedelbart på våren
2) planera för någon form av aningen mer arbetsbesparande bevattningssystem. Investera i regnvattentankar i plural (alternativt: ge fan i allt vid + två månaders torka)
3) hägna in ännu mer pga huliganhöns
4) preppa alla ytor typ nu (pågående ogräsröjning där odlingarna torkat bort) och täck med stallgödsel och gammal hösilage först vid eld upphör i snigelkriget pga (ev) vinter
5) gå - som vanligt - all in för att odla allt som går :laugh:
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.
1.Försök inte odla grönsaker direkt i jorden när jorden är full av kvickrot... pallkragar är grejen.
2. Markväv och täckbark är grejen, vräk på bara!! Kväv allt jäkla ogräs :devil:
3. När man tror man vattnat klart så har man inte det, vattna lite till. Sätt in vattningsrör till de känsligaste buskarna.


-----knapplån
Vi håller på med en rejäl dos markberedning just nu som förberedelse för nästa år, kommer bli mycket mer odlande då! Har lagt på kompostjord, jämnat ut och sen lagt på markväv, min nya kärlek. Har en bit kvar dock. Rosorna och kaprifolen fortsätter växa, himla kul. Är ännu ett skott som kommit på rosorna trots det bara gått några dagar :laugh:
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.

Tvärtom här, mer physalis och skippa kålen :laugh: Orkar inte med all skadedjur på kål. Paprika och chili går inte åt så mindre av det. Fler sommarblommor och solrosor! En hel egen balja till vinbärstomaterna som är helt fantastiska och bättre uppbindning till övriga (måste ta frön på dem också!). Mer gurka, möjligtvis squash på friland men inte i växthuset. Kronärtskocka och aubergine blir det nog inte igen. Lite sallad i taget hela säsongen.

Typ så jag tänkt än så länge!

Och peta ned massor av fin lökar som blommar i vår! :love:
 
Enligt Yr.no ska vi få +2 grader natten till fredag. Jag undrar om mina dahlior kommer överleva det.
Vad har man mer i trädgården som kan fara illa av tillfälliga minusgrader?
 
Enligt Yr.no ska vi få +2 grader natten till fredag. Jag undrar om mina dahlior kommer överleva det.
Vad har man mer i trädgården som kan fara illa av tillfälliga minusgrader?

om det faktiskt blir 2 plus så är det inga problem för dahliorna. Det är bara frost (och kallare förstås) dom inte klarar.
 
om det faktiskt blir 2 plus så är det inga problem för dahliorna. Det är bara frost (och kallare förstås) dom inte klarar.
Tyvärr är min erfarenhet att det ofta blir kallare än vad som utlovas. Till det ska man lägga att även då det är ett par plusgrader kan det bli frost på växter eftersom det går åt värme för att avdunsta vatten. Jag minns tydligt när pappa tvättade bilen vid typ +2 när jag var liten och det blev en ishinna över bilen. Det var ett mycket illustrativt sätt att utbilda barnen i energiåtgången för avdunstning av vatten.
 
20220829_173648.jpg


En mäkta stolt odlare! Uppstickaren från sorten 'Velvet Queen' (som jag i tidigare inlägg påstod var solros 'Claret' men det var ju faktiskt förra årets sort, my mistake) mäter nu 3,27 meter och har över 20 knoppar! #monster

(PS. I bakgrunden ser vi den egentliga ledaren från sorten 'Henry Wilde' som i dagsläget mäter 3,50 meter, men den sorten SKA vara hög. 'Velvet Queen' blir egentligen "bara" runt 2 meter but I guess uppstickaren didn't get the memo)
 
Visa bifogad fil 98944

En mäkta stolt odlare! Uppstickaren från sorten 'Velvet Queen' (som jag i tidigare inlägg påstod var solros 'Claret' men det var ju faktiskt förra årets sort, my mistake) mäter nu 3,27 meter och har över 20 knoppar! #monster

(PS. I bakgrunden ser vi den egentliga ledaren från sorten 'Henry Wilde' som i dagsläget mäter 3,50 meter, men den sorten SKA vara hög. 'Velvet Queen' blir egentligen "bara" runt 2 meter but I guess uppstickaren didn't get the memo)
Antingen är du dvärg eller så har du använt photoshop din fuskare :rage:

Avundsjuk? Vem? Jag??? :cautious:



:bag::D:heart
 
Visa bifogad fil 98944

En mäkta stolt odlare! Uppstickaren från sorten 'Velvet Queen' (som jag i tidigare inlägg påstod var solros 'Claret' men det var ju faktiskt förra årets sort, my mistake) mäter nu 3,27 meter och har över 20 knoppar! #monster

(PS. I bakgrunden ser vi den egentliga ledaren från sorten 'Henry Wilde' som i dagsläget mäter 3,50 meter, men den sorten SKA vara hög. 'Velvet Queen' blir egentligen "bara" runt 2 meter but I guess uppstickaren didn't get the memo)
Så så så fina! 🌻

Min solroskärlek har väl inte gått någon förbi här inne så trots att mina inte växer på höjden mer kan jag inte låta bli att lägga in en bild på ”the Giant” som verkligen är just det, Giant.

658DD8C2-C179-4B02-BA76-59526D53222B.jpeg

Den är nog närmare 2,5 meter hög och har dessa blommor 😍
 
Vilka fantastiska solrosor ni har 😍👌💕

----

Nu till nått helt orelaterat,, Behöver hjälp, är det någon här som "byggt" ett Ikea växthus? Ser på sociala medier att det är många som använder milsbo och fabrikör, men funderar på om jag kan använda ett skåp som heter baggebo 🤔

Börjar få lite små ångest över att vintern kommer och med det tråkiga tomater som man får ångest över och som mest smakar vatten. Funderar på att odla microbuskar i vinter ^^ så tror baggebo kanske kan vara bra, är typ nått nät på sidorna. För tomaterna , behöver dom någon extra fukt? Lampa ska dom ju få såklart, men ja, är det något annat plantorna behöver utöver rumstemperatur?

Någon som odlar året om? Hur gör ni?
 
På tal om solrosor... i år har jag snöat in på samplantering. I våras kom jag på den briljanta idén att stoppa ner solrosfrön tillsammans med sambons vitlök... joråsåatteeeee... solrosor älskar ohemula mängder gödning :idea: Vi lämnar det där, tackåhej :rofl::angel:



(Sambon blev inte supernöjd och till nästa år är min skyhöga solrosdjungel förpassad till en annan del av gården. Men det var det värt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp