Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg nu att det är i slutet av augusti och värmen knappast återvänder (vi fick EN kortare värmebölja i sommar :D ). Dags att ta in vad som kan tas in:idea:

Hade lite större förhoppningar i sommar men blev en hel del ohyra utöver ostabilt väder. Ändå glad trots att jag glömde bort att sitta och njuta ute:laugh:
 
Kanonväder idag. Så vackert.
 

Bifogade filer

  • 20220824_113813.jpg
    20220824_113813.jpg
    717,1 KB · Visningar: 43
20220824_172727.jpg

Är det någon som vet vad det här vita är på rosen? Är som att den bestämt sig för att den tjocka pinnen är den del den satsar på och där växer det på men de andra pinnarna verkar vissna. Det nya, bladen och skottet, har inget vitt på sig. Är inte klibbigt eller nåt, ser bara ut som nån form av missfärgning på stammen. Den är ett av mina "rehabfall", Flammentanz.
 
Har börjat gräva för blåbärsbuskarna men vet inte hur jag ska tänka. Som synes så är ju marken rätt lerig eller snarare består av ren rödlera. Jag är rädd för att buskarna drunknar pga dålig dränering. Funkarju bra om det växer i bara leran men är så svårt när jag planterar då det blir kant mellan lera och matjord.
Hur stor grop ska jag försöka gräva. De rekommenderade 40 djup, denna är ca 30 och ca 40 i diameter
DSC_0097~2.JPG
 
Har börjat gräva för blåbärsbuskarna men vet inte hur jag ska tänka. Som synes så är ju marken rätt lerig eller snarare består av ren rödlera. Jag är rädd för att buskarna drunknar pga dålig dränering. Funkarju bra om det växer i bara leran men är så svårt när jag planterar då det blir kant mellan lera och matjord.
Hur stor grop ska jag försöka gräva. De rekommenderade 40 djup, denna är ca 30 och ca 40 i diameter
Visa bifogad fil 98546
Jag har också lerjord och landade nog i att mina blåbär får stå i en pallkrage :) kändes enklast så.
 
Har börjat gräva för blåbärsbuskarna men vet inte hur jag ska tänka. Som synes så är ju marken rätt lerig eller snarare består av ren rödlera. Jag är rädd för att buskarna drunknar pga dålig dränering. Funkarju bra om det växer i bara leran men är så svårt när jag planterar då det blir kant mellan lera och matjord.
Hur stor grop ska jag försöka gräva. De rekommenderade 40 djup, denna är ca 30 och ca 40 i diameter
Visa bifogad fil 98546
Lerjorden är alldeles för basisk för blåbär, de vill ha sur rhododendronjord.
 
Jag vet och tänker byta jord runt dem. Problemet är att med torvbaserad jord i ett stort hål lär det bli en damm i dem där de drunknar. Det är det jag är orolig för just nu.
Bygga upp en bädd ovanpå lerjorden?

Edit: Om du myllar ned barrträflis och barr så verkar det försurande (inte om du bara täcker med det). Även fermenterade eklöv har mina blåbär gillat.
 
Bygga upp en bädd ovanpå lerjorden?

Edit: Om du myllar ned barrträflis och barr så verkar det försurande (inte om du bara täcker med det). Även fermenterade eklöv har mina blåbär gillat.
Funder lite åt det hållet men då mer som en kulle så att det inte sjunker ner för djupt i leran. Att odla i typ fat/pallkrage blir ohållbart i längden då det går åt ofantliga mängder vatten och jag vattnar redan mer än jag vill göra. Problemet med kulle är att det är svårt att vattna vid utplanteringen och innan de rotat sig behöver de ju vatten.
Mitt stora problem är hur jag planterar på ett bra sätt. Tar sig grejerna mår de bra här (med undantag där de lagt stenskärv i backen) men innan de ätit sig in i leran och rotat sig är det kritiskt. Har förlorat massor av buskar under den fasen
 
Funder lite åt det hållet men då mer som en kulle så att det inte sjunker ner för djupt i leran. Att odla i typ fat/pallkrage blir ohållbart i längden då det går åt ofantliga mängder vatten och jag vattnar redan mer än jag vill göra. Problemet med kulle är att det är svårt att vattna vid utplanteringen och innan de rotat sig behöver de ju vatten.
Mitt stora problem är hur jag planterar på ett bra sätt. Tar sig grejerna mår de bra här (med undantag där de lagt stenskärv i backen) men innan de ätit sig in i leran och rotat sig är det kritiskt. Har förlorat massor av buskar under den fasen
Ja precis så tänker jag. Kulle av organiskt, något surt, material som får ligga ett halvår innan plantering så det är bra nedbrutet och håller väta bra. Ev göra ett litet dike kring så det du vattnar håller sig nära kullen. Det är ju bra att vätan inte håller sig mest i de ytliga lagren, så söker sig rötterna dit du vill ha dem.

Jag tycker detta sätt att bygga upp odling är mycket bra beskrivet (och med vetenskapliga referenser för den som vill) i boken Skogsträdgården - odla ätbart överallt.

Hoppas det blir bra!
 
Ja precis så tänker jag. Kulle av organiskt, något surt, material som får ligga ett halvår innan plantering så det är bra nedbrutet och håller väta bra. Ev göra ett litet dike kring så det du vattnar håller sig nära kullen. Det är ju bra att vätan inte håller sig mest i de ytliga lagren, så söker sig rötterna dit du vill ha dem.

Jag tycker detta sätt att bygga upp odling är mycket bra beskrivet (och med vetenskapliga referenser för den som vill) i boken Skogsträdgården - odla ätbart överallt.

Hoppas det blir bra!
Jag har tyvärr inte tid att bygga iordning något i förväg. Buskarna står här i trädgården planterade i hinkar då den tilltänkta odlingsplatsen blev för jobbig att röja så fick planera om. Ytan är alltså precis röjd från en gigantisk vresrosbuske och buskarna måste ner i marken i år annars lär de inte må så bra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp