Nej mitt odlingsår hamnar nog mycket också under rubriken "mög", men jag skördar dock och gläds åt en hel del tomater och gurkor och squash - och några chili och ev. paprikor ser också ut att kunna läggas till det som är kvar från i fjol. Jo eventuellt några pumpor, lite mer potatis och en del bär och frukt. Och om allt annat sviker och förråden tryter så finns ju alltid: jordärtskockorna.
I absurda mängder.
I mitt fall har jag nog känt lite dämpat trädgårdsdriv detta år som en reaktion på ett helt excessivt odlande i fjol, men också pga den tröstlösa kampen mot torka i princip hela juli och augusti och så ändå dessa eländiga snigelkräk samtidigt. Entusiasmen över täckodlandet - som jag tyckte fungerade toppenbra i fjol och som kunde ha lindrat i torkan - rasar liksom helt vid tanken på att varje bädd förvandlas till en potentiell snigelfarm där de kan ha det riktigt mysigt i mörkret och fukten, långt från mina vassa saxar och spadkanter. Och sedan bara välla ut och förgöra allt i sin väg (utom ogräs och jordärtskockor förstås).
Och eftersom jag inte heller har något avancerat bevattningssystem så tar det lång tid om allt måste gås över med slang och vattenkannor under flera månader i sträck. Plus att pendlingstiden till jobbet slukar många timmar varje vecka nu jämfört med pandemitiden, men blir mer gynnsamt med kortare restid från nästa år igen. Och då är jag lite förlåtande mot mig själv för att inte samtidigt fixa att vara självhushållande på alla grönsaker och större delen frukt och bär (även om jag fortfarande helst skulle vilja vara det och har de flesta förutsättningarna för det, utom tiden).
Så resten av 2022 får helt enkelt bli vad det blir, ett mellanår liksom 2018, och så ska jag preppa odlingsytorna så bra det går inför 2023 och vara beredd på sniglarna tidigare nästa år + mörda mer systematiskt dels året ut nu men även från första snigeljävel jag ser nästa år. Hade hoppats komma över lite nematoder att ge dem nu framåt hösten som "tack för denna sommar, var god dö och kom gärna aldrig tillbaka hit", men det verkar vara olösbara leveransproblem till återförsäljaren tyvärr.