Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går precis lika bra att äta en liten lök som en stor. Är ju bara att skära. Vem kan skilja en skuren lökbit från en stor skuren lök vs en liten skuren.
Alltså de var för ytte pytte små och det hade inte ens varit praktiskt att skära i. Mer risk att skära sig, så nej tack av den anledningen.
 
Till mars-april nästa år. :) Kan hända att de tar lite stryk en riktigt kall vinter men här i Skåne har jag inga problem att låta dem stå kvar hela hösten/vintern och skörda successivt fram till våren. Innan de går upp i blom dvs. Men detta år lät jag några stå kvar för det ändamålet också, dels för att ta frö, dels till bin och humlor och fjärilar.
Perfekt, en grej mindre att stressa över.
 
När jag kom hem igårkväll så möttes jag av denna i solens sista strålar :love:
Det är tydligen ett solrosår i år, för det hade kommit solrosor i potatislandet, i hagen och i hundgården - utöver de som jag planterat... :heart
 

Bifogade filer

  • 20220822.jpg
    20220822.jpg
    350,9 KB · Visningar: 6
Har roat mig med att tömma gödselstacken för att få plats med halmen från lösdriften på plattan plus vinterns skit. Överväger starkt att se om det går att bygga någon sorts varmbänk där i vinter, färsk halm och hästgödsel är ingen bristvara direkt.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga en varmbänk direkt på gödselstacken eller är det smartare att göra det som i ena hörnet🤔
Jag gjorde varmbänk direkt i gödselstacken. Gjorde mot en vägg och sen pallkragar. Hade kanalplastak som täckning samt gamla hästtäcken på natten. Fick fin sallade i april och spetskål i början på juli! Eftersom du måste täcka varmbänken på nätterna så är det bra att ha en ram. Lyfte bara bort kragarna när skörden var klar. Ska göra i år igen, men då ännu större yta.
 
20220823_185822.jpg
försöker ge mig på en tayberry buske jag fick av mamma(såklart när de var som varmast) tyvärr var där en liten gren som knäcktes totalt,. Tänkte den dör , men den har börjat växa lite. Så något rätt gör jag iallafall när den har bara fått vatten varje dag då de knappt har regnat här
 
Mina odlingar har gått bananas trots att jag inte varit hemma och skött dom på 3 veckor :eek: Tydligen så ska vi leva på kål, mangold, potatis, jordärtskockor och diverse kryddor och lök i år - inte mig emot!
Så här ser mitt lilla odlingshus ut:
 

Bifogade filer

  • 220823 i växthuset.jpg
    220823 i växthuset.jpg
    492 KB · Visningar: 26
Jag har en blålila näva Rozanne som breder ut sig och blommar tacksamt under lång tid. Men jag skulle behöva en liknande fast vit, finns det? Den ska vara låg, perenn, marktäckande mellan andra perenner och blomma länge sensommar och höst. Förslag?
Ingen näva men stjärnflocka kanske? Jag vet inte hur länge den blommar(bara haft min sen juli) men är marktäckare, perenn och vit.
 
Då hade de ramlat ner och joinat kolen. 😅
Men kan definitivt tänka mig att det kan va gott. Lite sugen att prova vid nått tillfälle.

Nu ligger småttisarna på trädgårdstippen i skogen och gör några vilda djur glada istället.
Det kan gå att sätta lök på hösten. Jag brukar sätta både purjo och lök på hösten det som kommer upp och har försprång. Istället för att kasta.

Vi har grillhölster där ramlar det inte ner eller sätter det på spätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 677
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp