Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt i gräsmattan har den här dykt upp
IMG_20220827_084638.jpg
 
Zon 5 här och räknar med att fortsätta sköra mogna tomater allt eftersom ett tag till.
får hoppas på samma här men brukar ju tyvärr frysa bort i någon nattfrost runt den här tiden. I år ska jag dock försöka vara med för nu har jag äntligen insett att säger SMHI 4 grader på natten så betyder det nattfrost så blir täckning om det är mellan 0 och 5 grader nattetid enligt prognos
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.
Skippa majsen och odla mer potatis. Har försökt odla majs hemma 2 ggr men det går inte. Sätter jag i gödselstacken vid stallet så får jag stora fina plantor. Vill också odla mer kål men eftersom jag redan underskrider rotationsrekomendationen på 6 år och kör på 4 så får jag inse att mer kål nog är en ouppnåelig dröm.
 
Har ni några lärdomar att ta med er till nästa säsong?

Jag ska odla mindre Physalis (är den enda i familjen som gillar dem men tål dem inte 🤔) , jag behöver odla mer kål av alla sorter, fler trädgårdsblåbär och jordgubbar behövs. Egentligen vill jag odla typ mer av allt, men det går inte tidsmässigt 😅.
Att köpa rosbuskar, plonka ner dom i hink med vatten å glömma bort dom 1v lr 2v inte är så bra 🙈 mygglarvs party i hinken och 1 av 5 buskar ser ut att ha klarat sig 🤦

Sen booorde man kanske veta var saker ska planteras innnan man köper in 😏

Att det är kul att ha sommarblommor men vet inte om jag orkar passa upp dessa små bebisar nästa år. Ska satsa på antingen direktsådd eller färdiga plantor på det mesta eller en kombo. Lite dyrare men sparar mig för energi, så kanske ändå är värt det i slutändan ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp