Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
På snigelfronten här har det lugnat sig efter min panik för ett par veckor sedan. De verkar hålla sig till trädgårdskomposten.
Snäckorna är däremot på aprikoserna så fort en trillar till marken, så vi försöker hinna ta dem från träden.
 
Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan 🙂
Blasten på min röda lök hade lagt sig och en del hade börjat ruttna, så jag hade inget val. Den var ändå bortom räddning då jag lät lådan växa igen med blommor. :laugh: vitlöken skördade jag i mitten av augusti förra året, det blev jättebra den gången. Blir nog något sånt i år också, får passa på under semestern. :)
 
Jag har inte hunnit med så mycket på sistone då det vart så mycket på jobbet. Var ner igår iaf och det tar sig. Rosorna står nästan stilla men de har fått varsitt nytt blad så det är positivt! Tror de kommer igång bättre nästa år.
Pionen ser frisk och fin ut men envisas med att snurra sig och hänga neråt fast stjälken är stark och grön, ska fixa ett stöd till den.

Har också köpt massa täckväv för nu ska ogrässkiten inte få någon chans att komma tillbaka :devil: Borde köpt det från första början och direkt lagt över hela men tja, lätt va efterklok.
 
Har fått både Zinnia och sommarflox som blommar. Cherry caramel floxen var väldigt näpen å söt 🤗 ser att där även är knoppar på mina rosenskära, hoppas på dom blommar snart. Solrosorna är superfina, som en häck vid uteplatsen 🌻🌻😍

Morötter gallras och äts på, ärtor åt vi igår,.. tror det är minis favorit hittills. Förutom jordgubbarna såklart 😁👌 har massa squash med, försöker äta så många blommor vi kan, gott 😋 har också smakat på första tomaten, en liten gul god sak.

Försöker hinna med att gödsla och vattna, rycka lite ogräs och njuta mellan varven.
 
20220725_102154.jpg


Jag: jag ska inte odla mycket alls i år
Också jag: (hittills utökat med tre bäddar och 8 pallkragar med ytterligare minst 12 pallkragar under planering)

Nåja, man kan ju inte alltid vara rimlig. Igår gjorde vi två bäddar till vitkålen, så där huserar nu alltför många plantor av sorterna Kvithammer och Säfstaholm.
 
För att blasten börjat lägga sig.
Blasten på min röda lök hade lagt sig och en del hade börjat ruttna, så jag hade inget val.
Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?

Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.
 
Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?

Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.
Nej, det har jag faktiskt inte läst att man ska göra. Jag har dock skördat tidigare år vid den här tiden och fått fin rödlök. :)
 
Har någon odlat spetskål förr? @Lillgrådis ?

Jag har satt en röd sort i år och den knyter sig inte :cautious:
Den växer utav bara :devil: men den växer på samma sätt som grönkålen och palmkålen, vad gör jag för fel :confused:
 
Jag har inte hunnit med så mycket på sistone då det vart så mycket på jobbet. Var ner igår iaf och det tar sig. Rosorna står nästan stilla men de har fått varsitt nytt blad så det är positivt! Tror de kommer igång bättre nästa år.
Pionen ser frisk och fin ut men envisas med att snurra sig och hänga neråt fast stjälken är stark och grön, ska fixa ett stöd till den.

Har också köpt massa täckväv för nu ska ogrässkiten inte få någon chans att komma tillbaka :devil: Borde köpt det från första början och direkt lagt över hela men tja, lätt va efterklok.
Pionen? Dom har väl blommat över för länges sedan och vissnar ner nu?
 
Pionen? Dom har väl blommat över för länges sedan och vissnar ner nu?
Jo, grannens blommor på hennes pion vissnar nu men stjälkarna och bladverket är raka och fräscha. Min pion sattes i juni och kom inte igång med nån blomning, den har aldrig blivit riktigt rak heller, vill som halvligga trots stjälkarna är starka.
 
Min spetskål har inte heller knutit sig. Tror jag :D
 

Bifogade filer

  • 3D5F7CEE-FABC-4316-8B5C-F59B557EED89.jpeg
    3D5F7CEE-FABC-4316-8B5C-F59B557EED89.jpeg
    408,2 KB · Visningar: 9
Har någon odlat spetskål förr? @Lillgrådis ?

Jag har satt en röd sort i år och den knyter sig inte :cautious:
Den växer utav bara :devil: men den växer på samma sätt som grönkålen och palmkålen, vad gör jag för fel :confused:

Ja jag fick till några riktiga snyggingar av vanliga ljusgröna Wheelers Imperial i fjol, spetsiga och spänstiga (och goda!), men jag vet nog inte vad jag gjorde för rätt då.... :o Kålguden måste ha varit allmänt nådig bara, jag lyckades till och med få fin och kompakt blomkål. Tror att jag vattnade ganska flitigt och jämnt i alla fall och möjligen att de fick del av gödningen som jag slängde till blomkålen i närheten. Men har för mig att jag också fått några spretiga typer av spetskål några år tidigare, varvat med alla yttre angrepp då.

I år hade jag tänkt odla en mörk sort för tidig konsumtion (Kalibos) men den gick som en del annat åt fanders pga tidiga och svårbemästrade lusangrepp medan de stod inne så den hann inte ens få chansen att spetsa till sig.
 
Blev påhoppad på granngården, halva priset såg inte något på påsen att de gick att höstså för tidig blomming på våren, så det får bli nästa års sådd. Har en plan med att då en liten ängskant, skulle nog kunna bli hur fint som helst. 😍

Ska beställa lite fröer från blomsterlandet som inte fanns i butiken, men som man kunde så på sensommaren/tidig höst för tidig blomning till våren sen och gynnar pollinatörerna.

image.jpg
 
Blev påhoppad på granngården, halva priset såg inte något på påsen att de gick att höstså för tidig blomming på våren, så det får bli nästa års sådd. Har en plan med att då en liten ängskant, skulle nog kunna bli hur fint som helst. 😍

Ska beställa lite fröer från blomsterlandet som inte fanns i butiken, men som man kunde så på sensommaren/tidig höst för tidig blomning till våren sen och gynnar pollinatörerna.

Visa bifogad fil 96144
Hoppsan. 😅

Två fröblandningar en för doftande blommor och en för att locka till fjärilar damp ner i kundkorgen och väntar nu på leverans. 😇🙈
 
Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan 🙂
Avancerade torka här, så blasten hade vissnat, för att inte tappa bort löken så tog jag upp den, den som hade grön blast fick bo kvar i landet.
 
Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?

Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.
Klipper du ner all blast? När då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp