Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blasten på min röda lök hade lagt sig och en del hade börjat ruttna, så jag hade inget val. Den var ändå bortom räddning då jag lät lådan växa igen med blommor. vitlöken skördade jag i mitten av augusti förra året, det blev jättebra den gången. Blir nog något sånt i år också, får passa på under semestern.Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan
För att blasten börjat lägga sig.Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan
För att blasten börjat lägga sig.
Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?Blasten på min röda lök hade lagt sig och en del hade börjat ruttna, så jag hade inget val.
Nej, det har jag faktiskt inte läst att man ska göra. Jag har dock skördat tidigare år vid den här tiden och fått fin rödlök.Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?
Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.
Jag har en spetskål. Har inte kollat på den så noga, får gå ut och ta en kik.Har någon odlat spetskål förr? @Lillgrådis ?
Jag har satt en röd sort i år och den knyter sig inte
Den växer utav bara men den växer på samma sätt som grönkålen och palmkålen, vad gör jag för fel
Pionen? Dom har väl blommat över för länges sedan och vissnar ner nu?Jag har inte hunnit med så mycket på sistone då det vart så mycket på jobbet. Var ner igår iaf och det tar sig. Rosorna står nästan stilla men de har fått varsitt nytt blad så det är positivt! Tror de kommer igång bättre nästa år.
Pionen ser frisk och fin ut men envisas med att snurra sig och hänga neråt fast stjälken är stark och grön, ska fixa ett stöd till den.
Har också köpt massa täckväv för nu ska ogrässkiten inte få någon chans att komma tillbaka Borde köpt det från första början och direkt lagt över hela men tja, lätt va efterklok.
Jo, grannens blommor på hennes pion vissnar nu men stjälkarna och bladverket är raka och fräscha. Min pion sattes i juni och kom inte igång med nån blomning, den har aldrig blivit riktigt rak heller, vill som halvligga trots stjälkarna är starka.Pionen? Dom har väl blommat över för länges sedan och vissnar ner nu?
Har någon odlat spetskål förr? @Lillgrådis ?
Jag har satt en röd sort i år och den knyter sig inte
Den växer utav bara men den växer på samma sätt som grönkålen och palmkålen, vad gör jag för fel
Precis så där ser mina ut också Då är vi kanske på rätt väg iallafallMin spetskål har inte heller knutit sig. Tror jag
Hoppsan.Blev påhoppad på granngården, halva priset såg inte något på påsen att de gick att höstså för tidig blomming på våren, så det får bli nästa års sådd. Har en plan med att då en liten ängskant, skulle nog kunna bli hur fint som helst.
Ska beställa lite fröer från blomsterlandet som inte fanns i butiken, men som man kunde så på sensommaren/tidig höst för tidig blomning till våren sen och gynnar pollinatörerna.
Visa bifogad fil 96144
Jag har ju enbart en planta (fick den av svärmor) så jag hoppas stenhårt att det blir något av den. Vi håller väl tummarna för spetskålarna!Precis så där ser mina ut också Då är vi kanske på rätt väg iallafall
Avancerade torka här, så blasten hade vissnat, för att inte tappa bort löken så tog jag upp den, den som hade grön blast fick bo kvar i landet.Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
Klipper du ner all blast? När då?Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?
Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.