Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
77AF0A43-62A4-4126-B021-31C2F292D93E.jpeg

Idag drog vi upp andraskörden och hängde på tork, och förstaskörden blev flätor och utsäde till nästa år. Å så lite vin på det 🥂
 
Ja helt fantastiskt! Vi har 6 st aprikosträd, men endast de två äldsta ger frukt. De andra har en varierande ålder på 2-5 år så hoppas du har tålamod ;)

Den som väntar på något gott... lär sig att ha tålamod! Jag har inte tänkt flytta härifrån ju. Men sex aprikosträd, hur coolt! :eek: :up: Här blir det nog bara ett, det finns så mycket annat jag vill ha också.
 
Den som väntar på något gott... lär sig att ha tålamod! Jag har inte tänkt flytta härifrån ju. Men sex aprikosträd, hur coolt! :eek: :up: Här blir det nog bara ett, det finns så mycket annat jag vill ha också.
Tålamod är en dygd :D Ja vi tycker nog 6 st är i överkant. Ett av de yngsta ska vi ge bort till en kompis i höst. Hade gärna haft en nektarin eller två istället.
 
Kan någon förklara hur Binab används? Jag fick hem en ros Wisby med svarta fläckar på bladen. Binab sa plantskolan. Räcker det att vattna med Binab en gång eller behövs flera? Ska det vattnas på bladen eller på jorden och stammen?

Ett rotskott från en gammal namnlös ros planterades för mågon månad sedan. De fyra stammarna klipptes ned kraftigt och blir nu mer och mer bruna istället för gröna. Finns det hopp eller är hela plantan död när alla stammar är bruna?
 
Målat två väggar på lilla stugan hos svärfar. Vi hade tvättat och skrapat dom vid ett annat tillfälle som vi var här. Har även klippt lite häckar och rensat upp här i trädgården så man kan gå och ta sig fram lättare. Känns riktigt bra att få lite ordning här. Vi har bestämt oss för att vi ska tvätta fram berget på sina ställen igen. Killen berättade att han gjort det innan men mossan växer tillbaka.

B369C7DD-FE9F-47A4-9833-88312FC31384.jpeg
 
Kan någon förklara hur Binab används? Jag fick hem en ros Wisby med svarta fläckar på bladen. Binab sa plantskolan. Räcker det att vattna med Binab en gång eller behövs flera? Ska det vattnas på bladen eller på jorden och stammen?

Ett rotskott från en gammal namnlös ros planterades för mågon månad sedan. De fyra stammarna klipptes ned kraftigt och blir nu mer och mer bruna istället för gröna. Finns det hopp eller är hela plantan död när alla stammar är bruna?

BINAB blandas ut enligt instruktion i vatten och sprayas över bladverket på rosen (enklast är med en sådan där spruta en pumpar upp, dock får en skaka på den så pulvret håller sig i vätskan). Rosorna behandlas på våren och senhösten men givetvis också när en ser ett angrepp under andra tider.

Hur mycket är "kraftigt"? Hur mycket förarbete gjorde du när du planterade rotskottet? I allmänhet är rosor mycket tåliga men de klarar verkligen inte torka som nyplanterade eller att gropen är för grund.
 
Har bestämt mig för att plantera en klematis.

Vilka är era favoritsorter? Vill helst att min ska blomma länge och inte alldeles för tidigt (typ maj, ser hellre blomning i juni-juli).
 
Hur mycket är "kraftigt"? Hur mycket förarbete gjorde du när du planterade rotskottet? I allmänhet är rosor mycket tåliga men de klarar verkligen inte torka som nyplanterade eller att gropen är för grgrund.
Jag klippte ner spretiga grenar nån dryg halvmeter. Det var ett ynkligt exemplar från start så nu har jag fyra pinnar på 20-30 cm som sticker upp ur jorden. Gropen är grävd enligt alla konstens regler, rosjord använd. Så där borde jag ha alla rätt. Möjligen glömt vattna nån dag. Men de stackars små pinnarna ser mer och mer bruna ut även om det finns en del grönt kvar än. Ska jag fortsätta vattna och hoppas?
 
Jag klippte ner spretiga grenar nån dryg halvmeter. Det var ett ynkligt exemplar från start så nu har jag fyra pinnar på 20-30 cm som sticker upp ur jorden. Gropen är grävd enligt alla konstens regler, rosjord använd. Så där borde jag ha alla rätt. Möjligen glömt vattna nån dag. Men de stackars små pinnarna ser mer och mer bruna ut även om det finns en del grönt kvar än. Ska jag fortsätta vattna och hoppas?

Rosor är som sagt sega så jag hade inte gett upp ännu.
 
Kom hem till killen efter en veckas semester å jisses va salladen hade växt. Vi äter inte så mycket sallad och känner ingen som vill ha, så fick ta bort några av plantorna så det andra får en chans att växa till sig.

Nästa år blir det ingen frösådd sallad, då kör jag nog enbart på kruksalladen, den har växt sig stor och ståtlig också.

Morötterna tar sig fått gallra lite till å från.
Sockerärtorna är på g och växer som bara den, löken vete tusan den är där den är.

Den ena rhododendron ser lite deppig å vissen ut i bladen, funderar på om den kanske inte gillade den varma veckan som var. Flädern hängde med bladen när vi kom hem så den fick rejält med vatten ur regntunnan, så nu är den mycket piggare.

14672C94-0E70-483D-A071-7026CB88B69D.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp