Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_2129.JPG

Den ser inte riktigt ut som jag förväntade mig? 🤔
 
Jag har skördat potatis och är väl inte helt nöjd med utdelningen.. potatisarna var stora, fina och goda, men väldigt få! En eller två per planta bara :confused: känns ju rätt ovärt att sätta en potatis och få en potatis tillbaka :laugh:
 
Jag har skördat potatis och är väl inte helt nöjd med utdelningen.. potatisarna var stora, fina och goda, men väldigt få! En eller två per planta bara :confused: känns ju rätt ovärt att sätta en potatis och få en potatis tillbaka :laugh:
Sort och när satte du den?
Sätter man solist (tidig sort - sommarpotatis) i maj här uppe så kan man skörda från kring midsommar och i juli ger den gigantisk skörd.
Höstptatis ska dock skördas avsevärt senare, typ september.
 
Låter som att det var för tidigt? Vad är det för sort?

Så här tidigt :confused:
Mina har knappt blommat klart

Sort och när satte du den?
Sätter man solist (tidig sort - sommarpotatis) i maj här uppe så kan man skörda från kring midsommar och i juli ger den gigantisk skörd.
Höstptatis ska dock skördas avsevärt senare, typ september.

Amandine från förgrodd planta. Blommade för drygt 2 veckor sen.

Det är lite detta som förvirrat mig! De potatisar som fanns var stora, ca 120-130 gram. Men sen fanns inte ens antydan till några minipotatisar eller ngt som tydde på att fler var påväg.

Detta var bara ett par plantor. Har fler av denna och även en annan sort. Så får se om det kommer fler på dem. Men alla har passerat blomning.
 
Amandine från förgrodd planta. Blommade för drygt 2 veckor sen.

Det är lite detta som förvirrat mig! De potatisar som fanns var stora, ca 120-130 gram. Men sen fanns inte ens antydan till några minipotatisar eller ngt som tydde på att fler var påväg.

Detta var bara ett par plantor. Har fler av denna och även en annan sort. Så får se om det kommer fler på dem. Men alla har passerat blomning.
Skumt! Jag tog upp av mina Amandine igår och det var mycket under. Då satte jag ändå just de rätt sent. När jah började ta upp av mina Musica var det bara två under första ståndet så jag blev lite nervös. Men andra gav typ 25, så det jämnade ut sig. Tog du upp alla?
 
Amandine från förgrodd planta. Blommade för drygt 2 veckor sen.

Det är lite detta som förvirrat mig! De potatisar som fanns var stora, ca 120-130 gram. Men sen fanns inte ens antydan till några minipotatisar eller ngt som tydde på att fler var påväg.

Detta var bara ett par plantor. Har fler av denna och även en annan sort. Så får se om det kommer fler på dem. Men alla har passerat blomning.
Potatis blommar oftast hyfsat långt innan det är skördetid, men borde ändå finnas massor med smått på gång.

Skumt, men ibland överraskar även potatis med dålig skörd 😬

På tal om skörd, här är dagens grönsaker. Ett gäng squash + 4 smågurkor och iaf de senare ska läggas in 😊

20220721_110231.jpg
 
Skumt! Jag tog upp av mina Amandine igår och det var mycket under. Då satte jag ändå just de rätt sent. När jah började ta upp av mina Musica var det bara två under första ståndet så jag blev lite nervös. Men andra gav typ 25, så det jämnade ut sig. Tog du upp alla?


Det finns några plantor Amandine kvar och sen ett gäng av annan sort. Väntar ett tag till med dem. :)
 
Potatis blommar oftast hyfsat långt innan det är skördetid, men borde ändå finnas massor med smått på gång.

Skumt, men ibland överraskar även potatis med dålig skörd 😬

Ja men exakt, hade det funnits smått också hade det ju inte varit någon tvekan om att det var för tidig skörd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp