Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har jag kört trimmern i dikeskanten hos svärfar, gräset har knappt växt uppe vid huset. Var skönt å få det gjort idag, imorrn pratar de om 30 grader.

3F0DBF4C-26BD-4E1E-B560-D782C9F76D6A.jpeg
 
Minns ni när jag frågade om man kunde klippa ner Ölandstok?
Jag har för mig det var @Luff som skrev att man kunde klippa ner. Sagt och gjort, den såg rätt trist ut precis när jag hade klippt den, men den ser ut att återhämta sig fint.
Kommer svärfar få tillbaka sin buske som kommer se finare ut än innan när den återhämtat sig. 👍🏻

Tack buke för er kunskap. 🥰❤️

2798AF7E-2DC3-4E37-83FD-0A33E54B4A57.jpeg
 
Idag plockade jag en liter mullbär och testade att koka sylt. Den blev väldigt söt trots mindre socker än recepten säger, men pressad citronjuice i räddade upp det. Bakade hallongrottor men med mullbärssylt i och de blev goda! Taggad på att göra saft någon dag med.

Sambon började beskära bollpilen med en liten vanlig häcksax (vi har inte köpt en batteridriven än) och jäklar vad mycket det behöver trimmas där.
 
De här har vandrat in av sig själv i min trädgård. Någon som vet vad det är?
 

Bifogade filer

  • 6693E20F-3036-47CD-9322-C0D239914405.jpeg
    6693E20F-3036-47CD-9322-C0D239914405.jpeg
    399,6 KB · Visningar: 27
Eh... hur lång tid har du? :o :rofl:

Nä, allvarligt... snackar vi rosgrupp så är damascena (tex Trigintipetala/Kazanlik som används för rosolja i Bulgarien :love:) och centifolia helt magiska, med alba som runner up. Gallicarosorna är lite mer spridda skurar men tex Charles de Mills (en av de "räddade" rosorna från Mobackes som jag köpte för 100kr/st och som i år typ tre år senare belönar med något av den mest spektakulära blomningen jag sett :love:) och Conditorum har stark och fin doft. Skedarosen (som räknas till gallica) har en svagare doft så henne ska en inte köpa för doften (även om den säljs på FL under stark doft men jag tycker inte min doftar så mycket, jag hade nog satt den under medium). Höstdamaskerna som Rose de Rescht och Quatre Saisons (och även den vita varianten av den, Blanc mousseaux) har fin och stark doft.

Louise Odier från bourbongruppen har underbar doft.

Mossrosorna är ju nära centifoliorna och har i allmänhet ljuvlig doft, tex Salet.

Remontantrosorna är mer spridda skurar men Selma Dahlberg har ljuvlig och stark doft.

Portlandrosorna har i allmänhet fin doft som tex Jacques Cartier och Mme Boll.

Klätterrosorna är också väldigt blandat men jag tycker New Dawn har underbar doft om än rätt mild. Great Western, Wrams Gunnarstorp och Zéphirine Drouhin doftar gott och jag skulle beskriva dem som medium till stark.

Bland rugosa/kanadarosorna är det damerna Bugnet och John Davis (klättrar) som jag provat och som har medium till stark doft.
Tack för ett fantastiskt svar! :love: Det sparar jag ner för framtida inköp. Undrar om White New Dawn förlorat sin doft? Min doftar ingenting tycker jag. Men jag antar att de också doftar som mest när de mår som bäst? Samt dagar då solen ligger på. Kanske sniffat på fel dagar. :)
 
Tack för ett fantastiskt svar! :love: Det sparar jag ner för framtida inköp. Undrar om White New Dawn förlorat sin doft? Min doftar ingenting tycker jag. Men jag antar att de också doftar som mest när de mår som bäst? Samt dagar då solen ligger på. Kanske sniffat på fel dagar. :)

Jag tycker doftangivelserna hos säljarna (inkl FL) inte stämmer alltid. De säkraste korten vad gäller doft är som sagt de jag listat ovan.
 
Min humle och kaprifol har blivit helt uppäten av pucklig näbbfly! Är det ens värt att försöka behandla eller ska jag ge upp låta eländet vissna och börja om nästa år.
De står en stor balja mot väggen så det där med att skaka ned larverna är svårt
 
Jag har en fundering. Visst borde jag väl kunna så frön från perenna växter nu och plantera ut dom i höst? 🤔
Jag är så drillad på "vår-sådd" att jag inte ens tänkt tanken förr... men nu finns det ju tid att så när trädgården i övrigt "bara står och växer".
Eller är jag ute och cyklar :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 889
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp