Eh... hur lång tid har du?
Nä, allvarligt... snackar vi rosgrupp så är damascena (tex Trigintipetala/Kazanlik som används för rosolja i Bulgarien
) och centifolia helt magiska, med alba som runner up. Gallicarosorna är lite mer spridda skurar men tex Charles de Mills (en av de "räddade" rosorna från Mobackes som jag köpte för 100kr/st och som i år typ tre år senare belönar med något av den mest spektakulära blomningen jag sett
) och Conditorum har stark och fin doft. Skedarosen (som räknas till gallica) har en svagare doft så henne ska en inte köpa för doften (även om den säljs på FL under stark doft men jag tycker inte min doftar så mycket, jag hade nog satt den under medium). Höstdamaskerna som Rose de Rescht och Quatre Saisons (och även den vita varianten av den, Blanc mousseaux) har fin och stark doft.
Louise Odier från bourbongruppen har underbar doft.
Mossrosorna är ju nära centifoliorna och har i allmänhet ljuvlig doft, tex Salet.
Remontantrosorna är mer spridda skurar men Selma Dahlberg har ljuvlig och stark doft.
Portlandrosorna har i allmänhet fin doft som tex Jacques Cartier och Mme Boll.
Klätterrosorna är också väldigt blandat men jag tycker New Dawn har underbar doft om än rätt mild. Great Western, Wrams Gunnarstorp och Zéphirine Drouhin doftar gott och jag skulle beskriva dem som medium till stark.
Bland rugosa/kanadarosorna är det damerna Bugnet och John Davis (klättrar) som jag provat och som har medium till stark doft.