Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju bara att klippa av banden/remmarna och binda upp den så syns det ju inte? Fäst ett snöre i ena änden och gå runt rosen och dra upp den mot spaljén, fäst i andra sidan. Alternativt är ni två stycken som hjälps åt och tar varsin sida.
Så var det när vi flyttade in, otroligt fult. Jag vet inte hur man skulle göra det så det inte ser fult ut.
 
Finns det inga stöd man kan sätta upp alltså? Det är bara binda upp på något sätt (som i mina ögon är asfult) eller klippa ner hela rosen?

Jo, men de kommer ju att synas mer eller mindre. Det finns ju sådana där bågar en sticker ner (men jag tror inte de orkar hålla en ros). Annars ett lägre armeringsnät som "staket" framför rosen, eller ett litet trästaket (typ 40cm högt). Rosor blir så tunga att ska något orka hålla upp den så behövs det ngt rejält.
 
Nu vet jag inte var du befinner dig, men tex Flyinge plantshop har flera som är över 2m i sitt sortiment. Plantskola, tror jag är största chansen för sådant,..men, ja, tror tyvärr dom kostar en del 💸💸😑
Det är långt ifrån mig. Ska kolla om det finns nåt färdigt i butikerna häromkring.
 
Jag skulle lutat ett armeringsnät i exakt samma vinkel som trappan och sen låtit rosen växa upp i det. Naturligtvis måste en då styra grenar då och då så dom inte rymmer åt sidan. På vintern kan en sätta en ljusslinga i nätet.
Hur menar du?
Låter fint med ljusslinga.

Det är alltså tre eller fyra rosplantor så de tar ju rätt mycket plats. Själva rabatten är ca 2 meter bred.

Jag vill inte ha kvar dem. Så jag letar efter en så billig, enkel och framförallt snygg lösning som möjligt.
 
Hur menar du?
Låter fint med ljusslinga.

Det är alltså tre eller fyra rosplantor så de tar ju rätt mycket plats. Själva rabatten är ca 2 meter bred.

Jag vill inte ha kvar dem. Så jag letar efter en så billig, enkel och framförallt snygg lösning som möjligt.
Näten finns i många storlekar. Kostar hundralappar beroende på storlek. Rosen växer ju upp genom nätet på en säsong.
16581473093741820804654274861127.jpg
 
Aha, du menar så. Tveksam till om det går med tanke på allt som växer under rosorna. Fast det kanske har kvävts redan, jag vet inte..

Och hur ska man få nätet att ligga kvar?
Här ser du priset på ett som är ungefär lagom stort. https://www.byggmax.se/armeringsnät-p20923
Vad menar du med det som växer under? Ett nät kväver inget och får du upp rosen i nätet så ligger den ju inte ner och kväver? Rosen är ju jättefin, klipp ur den bara vid lämplig tid.
Nätet i sig är så tungt så det blåser inte bort. Du kan bara luta det mot betongen däruppe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp