Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag tog jag mig äntligen samman och satte upp ett (inte särskilt snyggt) stängsel runt odlingen så hönorna kan få gå ut igen. I övrigt har jag lånat grannens röjsåg och går loss på lite övervuxet gräs, lupiner och allmänt sly.
 

Bifogade filer

  • 0C00B805-298C-42FE-A283-BADF3F216D74.jpeg
    0C00B805-298C-42FE-A283-BADF3F216D74.jpeg
    621,1 KB · Visningar: 43
Jag funderar på att göra någon typ av rosgång. Från ett håll kommer man in i trädgården via en trappa upp från garageinfarten. Har tänkt mig en rosbåge för länge, men funderar nu på att fortsätta med en liten "gång". Till att börja med kommer den väl kanske inte att leda till något, men det gör kanske inte så mycket 😂
 
För ett år sen skördade jag hinkodlad potatis. Kanske skulle lyfta på hinkarna och kolla om jag har nåt att skörda i år. De kom ju ner ganska sent i år så kanske är lite tidigt.

Rådjuren fortsätter ha smörgåsbord i mina pallkragar. Och grannens katter har toalett i resterna. Jag måste verkligen få upp nån slags skydd.. Får bli en tur till lantmännen imorgon och köpa virke och hönsnät. Får väl se om jag får ihop nåt bra.
 
När är det bäst att plantera rosor? Jag har fått för mig att hösten överlag är bästa tiden att plantera buskar men jag ser att det säljs mycket rosor redan nu.

Och köper ni barrotade eller i kruka?

Jag tänker sätta en mot väggen på min gamla timrade lada så att den får vindskydd men läste i en gammal tråd här på forumet att det kan vara skadligt för panel på huset med rosorna. Gäller det även den timrade ladan? Jag är inte jätterädd om den men vill inte att den ska förstöras heller.
 
Senast ändrad:
När är det bäst att plantera rosor? Jag har fått för mig att hösten överlag är bästa tiden att plantera buskar men jag ser att det säljs mycket rosor redan nu.

Och köper ni barrotade eller i kruka?

Jag tänker sätta en mot väggen på min gamla timrade lada så att den får vindskydd men läste i en gammal tråd här på forumet att det kan vara skadligt för panel på huset med rosorna. Gäller det även den timrade ladan? Jag är inte jätterädd om den men vill inte att den ska förstöras heller.

Ingen fasad vill ha höga perenner nära sig året runt, dvs är en rädd om huset/ladan är det avstånd som gäller. Rosor tycker heller inte om att stå torrt så under takfoten blir alldeles för torrt för dem.

Rosor går att plantera så länge det går att gräva men jag har förlorat barrotade rosor som jag grävt ner i oktober, dvs det är för sent här hos mig i zon 4-5 när det är frågan om känsligare sorter.

Krukat eller barrotat har inte så stor betydelse, de krukade kommer ju upp lite tidigare men alla rosor mår bra av en rejäl beskärning ett par år efter plantering för att stimulera tillväxten av rotsystemet. Personligen köper jag mycket barrotat pga pris och utbud.

Oavsett vilken variant en köper så är förberedelserna a och o, en rejäl grop med bra jord och gärna mykorrhiza samt BINAB ger mer eller mindre garanterat en bra etablering.
 
Ingen fasad vill ha höga perenner nära sig året runt, dvs är en rädd om huset/ladan är det avstånd som gäller. Rosor tycker heller inte om att stå torrt så under takfoten blir alldeles för torrt för dem.

Rosor går att plantera så länge det går att gräva men jag har förlorat barrotade rosor som jag grävt ner i oktober, dvs det är för sent här hos mig i zon 4-5 när det är frågan om känsligare sorter.

Krukat eller barrotat har inte så stor betydelse, de krukade kommer ju upp lite tidigare men alla rosor mår bra av en rejäl beskärning ett par år efter plantering för att stimulera tillväxten av rotsystemet. Personligen köper jag mycket barrotat pga pris och utbud.

Oavsett vilken variant en köper så är förberedelserna a och o, en rejäl grop med bra jord och gärna mykorrhiza samt BINAB ger mer eller mindre garanterat en bra etablering.

Tack! Då kan jag lika gärna köpa redan nu då 😊

Men jag kanske får fundera om på vart jag ska ha den. Tänkte försöka skapa mikroklimat för att plantera en Ghislaine de Féligonde (har sett så många här som pratar så väl om dom) men jag kanske skulle kunna plantera den nedanför altanstaketet istället. Eller sätta den en bit från ladans vägg och sätta upp en spaljé för den att klättra på.

Tack för tipsen på hur jag ska plantera, ska spara dom till det är dags 😊
 
Tack! Då kan jag lika gärna köpa redan nu då 😊

Men jag kanske får fundera om på vart jag ska ha den. Tänkte försöka skapa mikroklimat för att plantera en Ghislaine de Féligonde (har sett så många här som pratar så väl om dom) men jag kanske skulle kunna plantera den nedanför altanstaketet istället. Eller sätta den en bit från ladans vägg och sätta upp en spaljé för den att klättra på.

Tack för tipsen på hur jag ska plantera, ska spara dom till det är dags 😊

Vilken zon bor du i?

Zonknäcker en med rosor brukar de bli mindre i högre zoner än i lägre, dvs en klättrare kanske blir mer som en buskros så den kanske inte behöver något stöd.

Det här gäller generellt för alla rosor, tex Rose de Rescht som anges som zon 5 är mycket mindre här hos mig än hos @Lillgrådis nere i zon 1.
 
Vilken zon bor du i?

Zonknäcker en med rosor brukar de bli mindre i högre zoner än i lägre, dvs en klättrare kanske blir mer som en buskros så den kanske inte behöver något stöd.

Det här gäller generellt för alla rosor, tex Rose de Rescht som anges som zon 5 är mycket mindre här hos mig än hos @Lillgrådis nere i zon 1.
Jag tror att hon bor i samma zon som mig, 5? :)ghislaine överlever i alla fall hos mig!
 
Jag funderar på att göra någon typ av rosgång. Från ett håll kommer man in i trädgården via en trappa upp från garageinfarten. Har tänkt mig en rosbåge för länge, men funderar nu på att fortsätta med en liten "gång". Till att börja med kommer den väl kanske inte att leda till något, men det gör kanske inte så mycket 😂
Att ha rosor runt en gång kräver utrymme. Dubbelt så brett som en normal gång. Jag skulle aldrig sätta rosor där jag skulle behöva bära förbi något. Dom sticker ut och hakar tag. Och så är dom ju skräpiga, på nära håll ser en ju bara dom vissna pinnarna. Rosor gör sig bäst på håll så en kan titta på dom och förundras. Och dom kräver rejäla stöd. Inget hemtillverkat av pinnar från skogen. Been there, done that.
 
Att ha rosor runt en gång kräver utrymme. Dubbelt så brett som en normal gång. Jag skulle aldrig sätta rosor där jag skulle behöva bära förbi något. Dom sticker ut och hakar tag. Och så är dom ju skräpiga, på nära håll ser en ju bara dom vissna pinnarna. Rosor gör sig bäst på håll så en kan titta på dom och förundras. Och dom kräver rejäla stöd. Inget hemtillverkat av pinnar från skogen. Been there, done that.

Lånar ditt svar @Luff och spinner vidare till @jarakamandan

Hur stor plats har du? Kanske man kan göra en gång av lavendel, med en rondell med rosor i och en rosbåge som avsluta/börjar gången? Håller med det som skrevs ovan, samtidigt är ju rosor himla fint 😁👌
 
Tänkte gå ut och frisera rosorna och silverarven lite. Klippa bort allt visset och så. Hittar varken sekatör eller hink. Orkar inte leta. Det får se risigt ut ett tag till..
 
Förresten, på tal om rosor.
Finns det något snyggt stöd att köpa till yvig och otämjbar rosbuske? Jag vill att den ska upp mot trappan istället för att hänga ut över gången
 
Plockade lite vinbär idag.
Killen sa att det är den största skörden han sett sen han planterade dom. Ändå var det larv 🐛 angrepp i år också, som jag försökte mig på att bekämpa delvis (gick sådär).
Så nu ska bären sköljas och sen frysas in.
I år orkar jag inte göra gelé men kanske nästa år om skörden blir minst lika bra. 😇

B7861728-A9C4-46AC-9124-3B0355FEDA3D.jpeg
 
Plockade lite vinbär idag.
Killen sa att det är den största skörden han sett sen han planterade dom. Ändå var det larv 🐛 angrepp i år också, som jag försökte mig på att bekämpa delvis (gick sådär).
Så nu ska bären sköljas och sen frysas in.
I år orkar jag inte göra gelé men kanske nästa år om skörden blir minst lika bra. 😇

Visa bifogad fil 95486
Oh, men gelé ja 👌😍 varför har jag inte tänk på det. Nu blev lilla busken vi satt ännu mer intressant ^^ 😁
 
Oh, men gelé ja 👌😍 varför har jag inte tänk på det. Nu blev lilla busken vi satt ännu mer intressant ^^ 😁
Ja det går även att göra saft också vet jag. Nog bara fantasin som sätter gränser, läste mig till att man kunde frysa in de röda vinbären i hela klasar och kan använda uppepå bakverk osv vad man nu skulle vilja göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp