Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följer tråden i det tysta eftersom att jag inte har någon trädgård (än!) men gillar att följa er!

Nu har jag dock en liten fundering. Min sambo har en släktgård (i zon 4) som är ganska eftersatt. Vi har pratat om att det vore kul att kunna använda en bit av marken till att odla lite ätbara saker för vår egen skull. Det finns både trädgård samt åker- och skogsmark.

Men vad kan man odla om man inte är där regelbundet utan bara några gånger per säsong? Något som kan klara sig själv utan tillsyn och vattning. Är det ens möjligt? Jag funderar på rotsaker typ potatis, betor, morötter. Kanske även lök? Bärbuskar borde ju funka.

Vad hade ni gjort? :)

Rabarber definitivt, bärbuskar som du skriver. Fläder. Morötter tycker jag alltid känns som att de behöver mer omtanke än så, men andra rotfrukter som potatis och jordärtskocka skulle nog kunna funka! Utöver lök tycker jag vitlöken som jag testat i år varit helt skötselfri.

Sen är väl många fruktträd ganska skötselfria när de väl etablerat sig. Det känns ju som att många grejer kanske klarar sig rätt bra fram till skörden, men då gäller det sen att man är på plats rätt tidpunkt för att skörda.
 
Vårt crazycorner. Björnbär, persika, riddarsporre, bolltistel. Och säkert något mer.
20220715_144149.jpg
 
Jag har gett mig lite andrum gällande squashen. De fick helt enkelt större krukor och planterades direkt i kogödsel. (Nåväl, kogödseln innehåller även hönsgödsel, torv och annat.) Nu kan jag ta det lugnt med att plantera dem och slipper paniken.
 
Jag har ju lite samma läge, inte mycket odlingsyta just nu. Men det är kul att tänka och prata odling ändå!:)

Jag skulle satsa på perenna grödor under de förutsättningarna. Bärbuskar som du säger, fruktträd, bärträd, ev även något av de härdigare nötträden/-buskarna. Perenna grönsaker som sparris (om ni alls är där tidigt på säsongen), gode henriks målla, perenn kål, svartrot för skörd av blasten som spenat, malva, funkia, löparfetblad, kärleksört, strutbräken (även den bara aktuellt att äta om ni är där tidigt på säsongen), piplök, några syror, jordärtskocka, strävsolros alla fleråriga örtkryddor, jordgubbar, smultron.
Tack! Vad många spännande förslag som jag aldrig ens hört talas om förut, det får bli en ordentlig googling :)

Ett jordgubbsland hade ju varit drömmen! Får läsa på hur vi bäst skulle kunna anlägga och sköta ett sådant.
 
Rabarber definitivt, bärbuskar som du skriver. Fläder. Morötter tycker jag alltid känns som att de behöver mer omtanke än så, men andra rotfrukter som potatis och jordärtskocka skulle nog kunna funka! Utöver lök tycker jag vitlöken som jag testat i år varit helt skötselfri.

Sen är väl många fruktträd ganska skötselfria när de väl etablerat sig. Det känns ju som att många grejer kanske klarar sig rätt bra fram till skörden, men då gäller det sen att man är på plats rätt tidpunkt för att skörda.
Tack! Skönt att höra att jag tänker i rätt banor. Vitlök har jag provat odla på balkongen i år och de verkar ha tagit sig. Hade varit kul att kunna göra det i lite större skala än två stycken i en kruka :D

Man får nog, precis som du säger, försöka passa in besöken kring när olika saker behöver skördas.
 
Tack! Vad många spännande förslag som jag aldrig ens hört talas om förut, det får bli en ordentlig googling :)

Ett jordgubbsland hade ju varit drömmen! Får läsa på hur vi bäst skulle kunna anlägga och sköta ett sådant.
Kul!

Klart ni ska ha ett jordgubbsland! Lite skötsel vår och höst är allt som krävs om det inte blir supertorrt eller är jord som inte håller väta alls.

Skogsträdgårdsbloggen är ett bra ställe att läsa om dem. Det finns också en riktigt spännande bok som heter fleråriga grönsaker och en som heter skogsträdgården som verkligen är värda att låna på bibblan för den som tänker matproduktion utan regelbunden egen insats. De innehåller alla de jag nämnde och mängder fler!
 
Följer tråden i det tysta eftersom att jag inte har någon trädgård (än!) men gillar att följa er!

Nu har jag dock en liten fundering. Min sambo har en släktgård (i zon 4) som är ganska eftersatt. Vi har pratat om att det vore kul att kunna använda en bit av marken till att odla lite ätbara saker för vår egen skull. Det finns både trädgård samt åker- och skogsmark.

Men vad kan man odla om man inte är där regelbundet utan bara några gånger per säsong? Något som kan klara sig själv utan tillsyn och vattning. Är det ens möjligt? Jag funderar på rotsaker typ potatis, betor, morötter. Kanske även lök? Bärbuskar borde ju funka.

Vad hade ni gjort? :)
Jordärtskocka, pepparot, hasselnöt, hallon tänker jag är sådant som inte kräver så mycket omvårdnad. Men viktigt att plantera tex tidig vår eller höst så de kan etablera sig medans det finns fukt i marken om man inte är där och kan vattna. Härdiga örter är tex mynta, gräslök, oregano (originalet).
 
Jordärtskocka, pepparot, hasselnöt, hallon tänker jag är sådant som inte kräver så mycket omvårdnad. Men viktigt att plantera tex tidig vår eller höst så de kan etablera sig medans det finns fukt i marken om man inte är där och kan vattna. Härdiga örter är tex mynta, gräslök, oregano (originalet).
Tack för tips :) smart att höstplantera perenner tänker jag, så är de redo sen när våren kommer istället för att man ska nyplantera och behöva hålla efter med vattning då.
 
Jag fick små plantor av romanesco av mamma i våras. På 2 av 6 plantor har det nu börjat komma ”frukt”.
En ser ut som en vanlig romanesco och den andra ser mer ut som lila blomkål :confused:

DE3726BF-A732-4488-92A7-4724CF480C87.jpeg
 
Rådjuren eller haren har ätit upp ALLA blommor på min nya ros! 😭😭😭 jag trodde bara dom åt knoppar, inte fullt utslagna blommor. ☹️

Nu har jag hämtat fårull och ska vira in det på mina blommor och rosor, funkar inte det blir det blodsmjöl med ammoniak!

Jävla djur!!! :rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 677
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp