Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.

Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.
Astilbe?
 
Nu blommar min White New Dawn :love: Har äntligen lärt mig hur rosor vill ha det. Gödsel! :D Mååånga knoppar i år, tjohej!
IMG_20220713_205427532~2.jpg
 
Apropå rosor vill jag gärna veta era rosfavoriter med mycket doft? Honungsros behöver ej nämnas. :D Jag är mest intresserad av ramblers samt rabattrosor. :)
 
Vet inte hur det är över årstiderna, men just nu är det sol mer än halva dagen. Det ser så himla deppigt ut!
Det kanske är lite lite då eftersom den dött. Jag hade hört med vegtech om de har några förslag och så kollat vädersträcken ordentligt och skuggning.
 
Apropå rosor vill jag gärna veta era rosfavoriter med mycket doft? Honungsros behöver ej nämnas. :D Jag är mest intresserad av ramblers samt rabattrosor. :)

Jag gillar Rose de Rescht, men den är kanske mer buskros än rabattros.

Samt Gloire de Dijon, men den är betydligt knepigare att bli kompis med än Rose de Rescht. Det är den enda av rosorna på min innergård där problemet inte är att den väller ut och blir för stor...

DE9BD43D-3D98-45C5-89FA-7A90C9EDEB0A.jpeg
 
Jag vill ha ett valnötsträd och givetvis vill jag ha en äkta valnöt. Problemet är att jag bor i zon 4, strax utanför zon 3, och de flesta går bara i zon 1 möjligen 2.
Det finns dock en sort Loiko som funkar i betydligt hårdare klimat. 100 plantor importerades från Vitryssland och spriddes över landet men sen har vad jag sett inget hänt. Jag vet att det finns ett eller ett par träd i Uppsala.
Hur tror ni det funkar att få tag i några valnötter från dessa träd att använda som utsäde?
 
Jag tycker inte om näva. :o (Vågar man säga det i en trädgårdstråd?😁)
Vilken näva menar du? Jag satte en vit brunnäva i ett mycket skuggigt område. Den blir meterhög och är trist men där den sitter så bildar den bara en bakgrund så den får vara. Sen har jag Pokononäva, jättecharmig, sitter under vildvinet i mitt staket och är söt. Sen min all time marktäckare, macrrorizzhum flocknäva. Ingen växt en hetsar upp sig över men otroligt praktisk. Nävor finns ju i så många varianter så det är ju omöjligt att säga att en inte gillar dom som om det vore samma blomma.
 
Det kanske är lite lite då eftersom den dött. Jag hade hört med vegtech om de har några förslag och så kollat vädersträcken ordentligt och skuggning.
Bra idé!
Köp nya sedummattor? Det där ser ut att vara bortom räddning, förutom nån enstaka växt.
Ser väldigt torrt och fnasigt ut, så hur är det vattnat och gödslat?
Ja det får nog bli något sånt. Ingen aning hur den är skött, vi flyttade in för tre veckor sedan! :D
 
Bra idé!

Ja det får nog bli något sånt. Ingen aning hur den är skött, vi flyttade in för tre veckor sedan! :D
Vi har flera ytor i kommunen både på tak och i trafikytor med sedummatta, de varken vattnas eller gödslas men klarar sig utmärkt ändå. Möjligen kan man behöva vattna vid etablering och de mår såklart inte direkt dåligt av att skötas. Men de ska klara sig ändå, hela poängen med att lägga dom för oss är att de ska vara relativt skötselfria ytor. De som är i mark får man ju rensa ibland ifall något flyttar in, men helst ska det ju vara så magra och torra växtförhållanden att andra växter inte klarar sig. Så jag tycker att taket borde klarat sig utan vatten och gödsel och funderar istället vad det kan vara som fått det att dö av på det där sättet.
 
Vilken näva menar du? Jag satte en vit brunnäva i ett mycket skuggigt område. Den blir meterhög och är trist men där den sitter så bildar den bara en bakgrund så den får vara. Sen har jag Pokononäva, jättecharmig, sitter under vildvinet i mitt staket och är söt. Sen min all time marktäckare, macrrorizzhum flocknäva. Ingen växt en hetsar upp sig över men otroligt praktisk. Nävor finns ju i så många varianter så det är ju omöjligt att säga att en inte gillar dom som om det vore samma blomma.

Jag tycker alla ser likadana ut, bara skillnad på färgen på blommorna, så jag tycker faktiskt det är typ samma blomma oavsett typ av näva. ;)

Jag är generellt inte så mycket för småblommor, jag vill ha pampiga blommor och älskar rosor (storblommiga).
 
Apropå rosor vill jag gärna veta era rosfavoriter med mycket doft? Honungsros behöver ej nämnas. :D Jag är mest intresserad av ramblers samt rabattrosor. :)

Eh... hur lång tid har du? :o :rofl:

Nä, allvarligt... snackar vi rosgrupp så är damascena (tex Trigintipetala/Kazanlik som används för rosolja i Bulgarien :love:) och centifolia helt magiska, med alba som runner up. Gallicarosorna är lite mer spridda skurar men tex Charles de Mills (en av de "räddade" rosorna från Mobackes som jag köpte för 100kr/st och som i år typ tre år senare belönar med något av den mest spektakulära blomningen jag sett :love:) och Conditorum har stark och fin doft. Skedarosen (som räknas till gallica) har en svagare doft så henne ska en inte köpa för doften (även om den säljs på FL under stark doft men jag tycker inte min doftar så mycket, jag hade nog satt den under medium). Höstdamaskerna som Rose de Rescht och Quatre Saisons (och även den vita varianten av den, Blanc mousseaux) har fin och stark doft.

Louise Odier från bourbongruppen har underbar doft.

Mossrosorna är ju nära centifoliorna och har i allmänhet ljuvlig doft, tex Salet.

Remontantrosorna är mer spridda skurar men Selma Dahlberg har ljuvlig och stark doft.

Portlandrosorna har i allmänhet fin doft som tex Jacques Cartier och Mme Boll.

Klätterrosorna är också väldigt blandat men jag tycker New Dawn har underbar doft om än rätt mild. Great Western, Wrams Gunnarstorp och Zéphirine Drouhin doftar gott och jag skulle beskriva dem som medium till stark.

Bland rugosa/kanadarosorna är det damerna Bugnet och John Davis (klättrar) som jag provat och som har medium till stark doft.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp