F
Fruentimber
Min Ghislaine de féligonde, imponerande ros ändå. Köpt som liten planta för ett par år sedan och har tagit sig fint alldeles själv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte först att den inte såg så stor ut eftersom den bara knappt tänkte grunden, sen såg jag bordet och stolarnaVisa bifogad fil 95148
Min Ghislaine de féligonde, imponerande ros ändå. Köpt som liten planta för ett par år sedan och har tagit sig fint alldeles själv.
Den är för zon 1-4, men jag har en i skyddat läge i zon 5, skämmer bort den lite extra så den lever och jag ÄLSKAR den. Utan buke hade jag aldrig handlat #bukerosVisa bifogad fil 95148
Kul! Satte i höstas för första gången och funderade just på när man ska skörda dem egentligenVisa bifogad fil 95106
Drog upp en testvitlök förut och den var riktigt fin. Snart skörd!
Ja, har drygt 2 40-kilosbalar. Och så blev det två släpvagnslass med resten.Vilka resurser. De kommer ju kompostera på plats men kör ba kör! Kanske kissa på potta och vattna ut där om det inte blir för omständligt?
Dra upp en och kolla, när de har klyftat sig ordentligt är det dags för skördKul! Satte i höstas för första gången och funderade just på när man ska skörda dem egentligen
Går att använda innan bara den är vit. Jag tog en knippe som hade blivit kvar 2/3 år innan jag satte rödbetor och morötter.Dra upp en och kolla, när de har klyftat sig ordentligt är det dags för skörd
Det fanns en fin rosa spetsmössa som skulle kunna bli fin! Stjärnflocka var ju med fin men tror det är för skuggigt för den.Spetsmössa, säger jag Och kanske stjärnflocka om det finns någon aningens ljusare del av rabatten än övrigt. (Jag har den i skuggrabatt/woodland och det funkar fint)
Och kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost' kanske inte för de blå blommornas skull men för snyggt bladverk som också livar upp.
Bland de giftiga/förmodat giftiga finns tex jätterams, löjtnantshjärta och höstsilverax, kanske att komplettera med när barnen är större.
Tack för tipsen!@Emtherlia när du fick tips om kaukasisk förgätmigej kom jag att tänka på kaukasisk vallört, en krypande marktäckare som trivs bra i skugga, söta blommor och bladverk. Strutbräken är snygg i formen (och ätbar) och trivs i skugga.
Lungört, blommar i blått till rosa och har vitprickiga blad. Har aldrig hört att den skulle vara giftig i alla fall...Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.
Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.
Hos mig växer det stjärnflocka inne i ett snår av syren och rosor och de blommar väl visserligen lite mindre än de som står lite ljusare, men de blommar... så testa? De är robusta växter!Det fanns en fin rosa spetsmössa som skulle kunna bli fin! Stjärnflocka var ju med fin men tror det är för skuggigt för den.
Rådjur? Mötte detta gäng idagBtw, är sjukt trött på rådjur!! Äter upp fina blad så det ser ut som jag planterat gräs
Häromdagen åkte vi på en vältrafikerad väg, ett rådjur stod en halvmeter från vägen och tuggade. Vi saktade in, rädda att den skulle hoppa ut framför bilen, men den stod bara kvar, inte ett dugg rädd…
Testa! Jag har en stor rugge mellan huset, en gigantisk schersmin och ett äppelträd med vid krona, inte mycket ljus, men den blommar fint och frodas. Även en mindre planta under en stor hassel som också tar sig fintDet fanns en fin rosa spetsmössa som skulle kunna bli fin! Stjärnflocka var ju med fin men tror det är för skuggigt för den.