Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220713_173336.jpg


Min Ghislaine de féligonde, imponerande ros ändå. Köpt som liten planta för ett par år sedan och har tagit sig fint alldeles själv.
 
Jag behöver surra fast min Ghislaine de Feligonde lite högre upp också, men har i alla fall lyckats undvika ett komplett ras i år genom att spänna fast den med bultar i väggen. Tror den planterades 2016.

Nu funderar jag på hur mycket den andra vid växthuset tänker bre ut sig, för att få till en stadig och lagom dimensionerad spaljé. Tror den dämpas lite av mindre skyddat läge.

9AB97E0D-FBAB-404F-9C04-88C2EDC6DF4E.jpeg
 
Spetsmössa, säger jag :) Och kanske stjärnflocka om det finns någon aningens ljusare del av rabatten än övrigt. (Jag har den i skuggrabatt/woodland och det funkar fint)
Och kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost' kanske inte för de blå blommornas skull men för snyggt bladverk som också livar upp.

Bland de giftiga/förmodat giftiga finns tex jätterams, löjtnantshjärta och höstsilverax, kanske att komplettera med när barnen är större.
Det fanns en fin rosa spetsmössa som skulle kunna bli fin! Stjärnflocka var ju med fin men tror det är för skuggigt för den. :(
 
@Emtherlia när du fick tips om kaukasisk förgätmigej kom jag att tänka på kaukasisk vallört, en krypande marktäckare som trivs bra i skugga, söta blommor och bladverk. Strutbräken är snygg i formen (och ätbar) och trivs i skugga.
Tack för tipsen! 😊

Inte riktigt min typ av blommor, jag vill egentligen ha stooora, färggranna blommor men kanske blir svårt om de inte får någon sol. 😁
 
Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.

Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.
Lungört, blommar i blått till rosa och har vitprickiga blad. Har aldrig hört att den skulle vara giftig i alla fall...
 
Btw, är sjukt trött på rådjur!! Äter upp fina blad så det ser ut som jag planterat gräs 😤

Häromdagen åkte vi på en vältrafikerad väg, ett rådjur stod en halvmeter från vägen och tuggade. Vi saktade in, rädda att den skulle hoppa ut framför bilen, men den stod bara kvar, inte ett dugg rädd… O_o:meh:
 
Det fanns en fin rosa spetsmössa som skulle kunna bli fin! Stjärnflocka var ju med fin men tror det är för skuggigt för den. :(
Testa! :) Jag har en stor rugge mellan huset, en gigantisk schersmin och ett äppelträd med vid krona, inte mycket ljus, men den blommar fint och frodas. Även en mindre planta under en stor hassel som också tar sig fint :)
 
Jag vill ha en klätterros! Har plats i en solig rabatt i söderläge mot vägg. Klematis växer på vardera sida men det finns mycket plats där i mitten.

Vilken ros kan trivas där? Jag önskar mig en som blommar länge eller flera gånger om det finns! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp