Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oklart med vallmon, men betor kan du nog få till om du får ner fröerna nu! Jag satte en omgång gulbetor för någon vecka sedan, bara skönt om de stannar på mer normal storlek än de kilostunga klumpar som de jag skördade på senhösten i fjol.
Det gå ju att förodla rödbetor så det borde funka att hiva ner i ett brätte eller småkrukor idag och sen plantera ut när jag tar upp vitlöken om ngn vecka... väl?
 
Visa bifogad fil 95003
Det är inte bara solrosorna som växer som galna i bädden, även zinniorna trivs. Står 65cm som höjd på påsen, men den har de uppenbarligen inte läst 😅
Det har inte mina heller läst, min högsta är nog ca 15 cm… jaja jag har gödslat dåligt och var dessutom sen, så dom växer nog lite till. Dina är imponerande! Vad har du i den där no dig-bädden?
 
Det gå ju att förodla rödbetor så det borde funka att hiva ner i ett brätte eller småkrukor idag och sen plantera ut när jag tar upp vitlöken om ngn vecka... väl?

Numera drar jag upp i princip alla betor i pluggbrätte för jämnare rader, så absolut! :up: Kanske själv skulle fundera på några fler rödbetor också.... jag sådde ett gäng tidiga så de är nog klara att börja mumsa på nu.
 
Det har inte mina heller läst, min högsta är nog ca 15 cm… jaja jag har gödslat dåligt och var dessutom sen, så dom växer nog lite till. Dina är imponerande! Vad har du i den där no dig-bädden?
A786FF42-0639-4262-8AFE-575066AF7C96.jpeg


Den är gjord med ett tjockt lager kartong i botten, och på kartongen massor med grenar och stammar med blad från en vintergrönbuske som vi tog ner. På buskarna la vi sen massor (och då menar jag massor) med gammal hösilage, sen på med massor av brunnen hästskit, mer hösilage och mer hästskit. Sen några säckar jord på toppen.

De flesta av momenten med tid emellan så att det skulle hinna sjunka ihop lite innan nästa lager åkte på. Höll på hela vintern och våren, en himla massa jobb, men det var det värt. Den har blivit toppen! Nästa år ska jag dock snygga till kanterna, de är lite för sluttande nu.

Sen har jag gödslat med pelleterad hönsgödsel några gånger och även lagt på färsk hästskit vid ett tillfälle.
 
Jag googlade på hur man gör en no dig-bädd. Det visade sig att man behöver starta ett halvår innan man planterar. Den tiden har ju inte jag nu när jag sitter med 8 squash som måste planteras så fort som möjligt. Tips någon?
 
Fråga om tulpaner 🌷

Man ska ju låta blasten vara kvar för att läkarna ska må bra till nästa säsong, men kan man klippa bort de vissna stjälkarna?
Vid den här tiden på året skulle jag säga att man kan klippa bort bladen! Har de inte vissnat?
Jag googlade på hur man gör en no dig-bädd. Det visade sig att man behöver starta ett halvår innan man planterar. Den tiden har ju inte jag nu när jag sitter med 8 squash som måste planteras så fort som möjligt. Tips någon?
Det låter helt galet. Jag brukar skapa "No dig" och plantera omedelbart.
 
Rabatten vid huset är sorgligt försummad men jobbar på bra ändå.
Visa bifogad fil 95142
Ljuvlig i mina ögon! :love:

Jag googlade på hur man gör en no dig-bädd. Det visade sig att man behöver starta ett halvår innan man planterar. Den tiden har ju inte jag nu när jag sitter med 8 squash som måste planteras så fort som möjligt. Tips någon?
Det är framför allt väthållningen som blir bättre efter komposteringen (samt att nedbrytningen tar kväve). Jag skulle lägga den nu och göra gropar i bädden som fylls med den kogödsel du har, plantera i gödseln och ta det som det kommer. Gurkväxter tål ju att stå rätt i gödsel och den kompenserar för att bäddens nedbrytning kanske tar lite kväve.
 
Jag är inne på att göra en enkel gång genom trädgården så att de som hälsar på slipper bli blöta om fötterna om det regnat.

Helst skulle jag vilja lägga stora skifferplattor som man kan kliva på och däremellan låta det växa lite gräs. Tänker mig att plattorna ska vara ca 50 cm i diameter så att det räcker med en rad av stenar.

Var hittar jag den typen av stenar? Jag hittade väldigt dåligt när jag googlade och det jag hittade var väldigt dyrt. Det måste inte vara skiffer men tycker det är så snyggt med stora stenar och skulle helst slippa gräva ner dom så mycket.
 
Jag är inne på att göra en enkel gång genom trädgården så att de som hälsar på slipper bli blöta om fötterna om det regnat.

Helst skulle jag vilja lägga stora skifferplattor som man kan kliva på och däremellan låta det växa lite gräs. Tänker mig att plattorna ska vara ca 50 cm i diameter så att det räcker med en rad av stenar.

Var hittar jag den typen av stenar? Jag hittade väldigt dåligt när jag googlade och det jag hittade var väldigt dyrt. Det måste inte vara skiffer men tycker det är så snyggt med stora stenar och skulle helst slippa gräva ner dom så mycket.
Annonsera på Blocket eller kolla trädgårdsgrupper på facebook?
 
Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.

Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.
Spetsmössa, säger jag :) Och kanske stjärnflocka om det finns någon aningens ljusare del av rabatten än övrigt. (Jag har den i skuggrabatt/woodland och det funkar fint)
Och kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost' kanske inte för de blå blommornas skull men för snyggt bladverk som också livar upp.

Bland de giftiga/förmodat giftiga finns tex jätterams, löjtnantshjärta och höstsilverax, kanske att komplettera med när barnen är större.
 
Jag googlade på hur man gör en no dig-bädd. Det visade sig att man behöver starta ett halvår innan man planterar. Den tiden har ju inte jag nu när jag sitter med 8 squash som måste planteras så fort som möjligt. Tips någon?

Nej, det behöver man inte. Jag kör no dig och planterar eller sår direkt. Rekommenderar Charles Dowding, kungen av no dig, finns på YouTube och en mängd andra kanaler.
 
Det är framför allt väthållningen som blir bättre efter komposteringen (samt att nedbrytningen tar kväve). Jag skulle lägga den nu och göra gropar i bädden som fylls med den kogödsel du har, plantera i gödseln och ta det som det kommer. Gurkväxter tål ju att stå rätt i gödsel och den kompenserar för att bäddens nedbrytning kanske tar lite kväve.

Du kan likväl köra no dig med färdigkomposterat material eller redan bränt gödsel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp