Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev visst mest ute-arbete idag med! Fick låna en dränkbar pump av en granne så jag har försökt tömma brunnen. Men pumpen var ganska klen (till en jacuzzi egentligen) så jag tröttnade efter ett par timmar. Lyckades nog få upp nästan 2 kubikmeter ändå. Har mätt vattenytan så nu är jag spänd på att se tillrinningen!

Den är så himla vackert teglad inuti, tänk att någon stått där nere.. och knäppt att den här fina brunnen finns i en vanlig villaträdgård i Malmö.

EBB5610B-0EF0-4220-A7F7-FD612B3E896A.jpeg
 
Det blev visst mest ute-arbete idag med! Fick låna en dränkbar pump av en granne så jag har försökt tömma brunnen. Men pumpen var ganska klen (till en jacuzzi egentligen) så jag tröttnade efter ett par timmar. Lyckades nog få upp nästan 2 kubikmeter ändå. Har mätt vattenytan så nu är jag spänd på att se tillrinningen!

Den är så himla vackert teglad inuti, tänk att någon stått där nere.. och knäppt att den här fina brunnen finns i en vanlig villaträdgård i Malmö.

Visa bifogad fil 95083
Enligt SGUs brunnsarkiv är den 18 meter djup, det kan väl inte stämma? Och från 1938, trots att huset inte stod färdigt förrän 1947.
 
Sådär ja, då var etapp 1 avklarad av plattläggningen. Killen tyckte själv att det ser ut nästan som i ett reklamuppslag.
Det som är kvar på etapp 1 är lite fogsand mellan plattorna.

Etapp 2 kommer va att lägga stenar runt staketet och grusparkeringen.
Var lite hett att jobba idag så nästa etapp blir när
Det är lite svalare.

Jag inväntar nu att solen ska gå ner lite till så jag kan vattna. 😇

C4BE6B99-2660-48B7-ADCB-DB10231A5FE6.jpeg
 
Sådär ja, då var etapp 1 avklarad av plattläggningen. Killen tyckte själv att det ser ut nästan som i ett reklamuppslag.
Det som är kvar på etapp 1 är lite fogsand mellan plattorna.

Etapp 2 kommer va att lägga stenar runt staketet och grusparkeringen.
Var lite hett att jobba idag så nästa etapp blir när
Det är lite svalare.

Jag inväntar nu att solen ska gå ner lite till så jag kan vattna. 😇

Visa bifogad fil 95094
Jättefint!
 
Jag insåg precis att mitt fina persikoträd Frost - har dött!! I vart fall har alla blad fallit, persikorna skrumpnat och ändarna på alla grenar är bruna och torra. Vad har hänt???

Trädet står spaljeat, i zon 1, mot ett plank i lagom med sol. Lite torrt kanske men inte torrade än andra somrar, och jag vattnar rejält med slang om det blir riktigt snustorrt.

Vad kan ha hänt?? Det har haft lite krussjuka tidigare år, men aldrig så det påverkat hela trädet eller frukten.

Så sorgligt.....
 
Någon som använder odlingssäckar?
Skulle behöva några lite större krukor typ 30 liter och tittade lite på odlingssäckar
 
Jag snackar ju med boendestöd en gång i veckan men nu är ordinarie på semester så jag pratade med en annan. Vi kom in på det här med odling och jag berättade lite om vad jag odlar och vad jag misslyckats med. Bl.a. så har jag inte fått squash att gro på flera år. Visade sig att hon hade plantor jag kunde få. Och eftersom hon bor där jag jobbar så kunde hon åka till mitt jobb och lämna av squashen. Nyss såg jag vad hon levererat och det var 8(!) plantor. Jisses. Jag hade räknat med 1-2 stycken. Var ska jag göra av alla dessa? Kan jag lägga ut kartong och hö och plantera i det? Kanske behöver jag något annat runt rotklumpen? Har kogödsel på påse.
 
Jag snackar ju med boendestöd en gång i veckan men nu är ordinarie på semester så jag pratade med en annan. Vi kom in på det här med odling och jag berättade lite om vad jag odlar och vad jag misslyckats med. Bl.a. så har jag inte fått squash att gro på flera år. Visade sig att hon hade plantor jag kunde få. Och eftersom hon bor där jag jobbar så kunde hon åka till mitt jobb och lämna av squashen. Nyss såg jag vad hon levererat och det var 8(!) plantor. Jisses. Jag hade räknat med 1-2 stycken. Var ska jag göra av alla dessa? Kan jag lägga ut kartong och hö och plantera i det? Kanske behöver jag något annat runt rotklumpen? Har kogödsel på påse.
Kogödsel kommer de tycka är mumma 👍
 
Vattnade ändå den rabatten rätt saftigt igår. Fast å andra sidan försvinner väl det rätt fort. Vi har drygt 60 grader i solen idag, 25 i skuggan och den rabatten ligger i solen. Så får ge mig på att djupvattna ikväll.

Vad @Gnist sa. Tränger inte vattnet ner ordentligt går inte rötterna ner djupare heller vilket gör att trädet/växten blir känsligare (och blåser ner lättare om det är frågan om träd). Det bästa är som sagt rejäl vattning lite mer sällan än konstanta småduttar.
 
Vad @Gnist sa. Tränger inte vattnet ner ordentligt går inte rötterna ner djupare heller vilket gör att trädet/växten blir känsligare (och blåser ner lättare om det är frågan om träd). Det bästa är som sagt rejäl vattning lite mer sällan än konstanta småduttar.
Något småduttande är det aldrig tal om här, snarare dränkning när jag väl vattnar. Dock lite svårt att djupvattna om man bara har en vattenkanna. 😅

Igår fick jag dra ut vattenslangen (har undvikit att använda den då kommunen flaggat för ev vattenbrist pga låga nivåer), valde att hoppa över min egen dusch å duscha busken på djupet. Idag ser det mycket piggare ut och det spås regn, så nu borde jorden va mottaglig för regn så det inte bara sköljs undan. 😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp