Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något småduttande är det aldrig tal om här, snarare dränkning när jag väl vattnar. Dock lite svårt att djupvattna om man bara har en vattenkanna. 😅

Igår fick jag dra ut vattenslangen (har undvikit att använda den då kommunen flaggat för ev vattenbrist pga låga nivåer), valde att hoppa över min egen dusch å duscha busken på djupet. Idag ser det mycket piggare ut och det spås regn, så nu borde jorden va mottaglig för regn så det inte bara sköljs undan. 😇

Tips; jag bygger som en vall runt så att vattnet inte kan glida iväg åt olika håll lika lätt, utan verkligen går ner på djupet. Sen tar jag som sagt minst 10 liter och jobbar långsamt, så att vattnet hinner gå ner.
 
Tips; jag bygger som en vall runt så att vattnet inte kan glida iväg åt olika håll lika lätt, utan verkligen går ner på djupet. Sen tar jag som sagt minst 10 liter och jobbar långsamt, så att vattnet hinner gå ner.
Vi ska sätta sten runt den rabatten, det är etapp 3 på plattläggningen, men just nu finns inte pengar till det så det får vänta. Har den rabatten klarat sig i 6 år ska den nog klara att vänta någon månad till. 😇
Får hålla ett extra kik just nu på nykomlingarna i den rabatten. Just nu ser de ut att må bra, får även hålla koll på vad vädergudarna kommer med för väder, blir det regn så sköter det sig självt tills nästa torkperiod. 😅
 
UNDERGÅNGEN ÄR HÄR! Jag har ju försökt få fart på de två trädgårdskomposterna senaste veckan. De har varit snustorra så min idé har varit att vattna igenom dem och så småningom börja vända runt dem. Igårkväll när jag gick kvällsrundan i trädgården är den ena full av bruna sniglar! Bebisar! Och större! :yuck: Jag som varit SÅ NÖJD med att jag bara haft ett fåtal snäckor i trädgården och absolut inga bruna sniglar. Fulsniglarna fick tydligen fart av vattnet. Vill bränna hela komposten nu. De verkar bara vara i den ena komposten hittills. Blääää!
 
På en mer positiv anda börjar aprikoserna synas nu. De har varit exakt samma färg som bladverket så har knappt gått att se karten. Men nu börjar de ge sig till känna!

87E1ED00-F4FC-4B06-94D0-3B0B1D97D567.jpeg
 
Vi ska sätta sten runt den rabatten, det är etapp 3 på plattläggningen, men just nu finns inte pengar till det så det får vänta. Har den rabatten klarat sig i 6 år ska den nog klara att vänta någon månad till. 😇
Får hålla ett extra kik just nu på nykomlingarna i den rabatten. Just nu ser de ut att må bra, får även hålla koll på vad vädergudarna kommer med för väder, blir det regn så sköter det sig självt tills nästa torkperiod. 😅

En enkel vall med jorden runt plantan, alltså. Så att det blir som en "skål". Menade inte något i köpes-väg utan bara en enkel grej man kan göra så att vattnet inte smiter iväg lika lätt.
 
Fan. Jag har såklart glömt att så vallmo i år. Är det för sent att så (opium)vallmo nu?
Och rödbetor? Hinns det med nu?
 
Något småduttande är det aldrig tal om här, snarare dränkning när jag väl vattnar. Dock lite svårt att djupvattna om man bara har en vattenkanna. 😅

Igår fick jag dra ut vattenslangen (har undvikit att använda den då kommunen flaggat för ev vattenbrist pga låga nivåer), valde att hoppa över min egen dusch å duscha busken på djupet. Idag ser det mycket piggare ut och det spås regn, så nu borde jorden va mottaglig för regn så det inte bara sköljs undan. 😇
Till prydnadsbuskar och sånt går det ju annars bra att vattna med bad- & duschvatten (om man inte tvättar sig med ngt synnerligen giftigt)
 
Fråga om tulpaner 🌷

Man ska ju låta blasten vara kvar för att läkarna ska må bra till nästa säsong, men kan man klippa bort de vissna stjälkarna?
 
Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.

Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.
 
Fan. Jag har såklart glömt att så vallmo i år. Är det för sent att så (opium)vallmo nu?
Och rödbetor? Hinns det med nu?

Oklart med vallmon, men betor kan du nog få till om du får ner fröerna nu! Jag satte en omgång gulbetor för någon vecka sedan, bara skönt om de stannar på mer normal storlek än de kilostunga klumpar som de jag skördade på senhösten i fjol.
 
Jag behöver tips på vad jag kan så för blommor i en skuggig rabatt! Rabatten har endast kvällssol i 1-2 timmar, resten av dagen är det skugga. Zon 1 och jag vill inte ha giftiga blommor pga barn.

Är det typ bara Funkia som kommer frodas? Skulle gärna ha något färgglatt som blommar under juni, juli, augusti.

Höstanemon och myskmadra kanske? Sedan finns det ju funkior som får fina blommor. Alunrot kan också gå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp