Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
A6586827-8C5D-46F6-8FD8-31E9C7CFE1B6.jpeg
Planterade en billig klematis från Lidl förra året under min hängsälg. Blev lite glad när jag gick förbi och såg denna 😍
 
Man och barn är bortresta (en hel vecka and counting..!) och jag får så mycket gjort i trädgården! Det är underbart. Har upptäckt en bärbuske i häcken, tror det är boysen-bär! Jättegoda men märkliga. Har upplivat förra ägarnas bokashi. Försöker få sprutt på två torra trädgårdskomposter. Första paprikorna har börjat forma till sig och resten har jag planterat om, de har bott för trångt för länge. Har rensat det stora jordgubbslandet som var invaderat av diverse ogräs, och bäddat runt plantorna med gräsklipp. Jag har också hinkat upp massa vatten från brunnen, det var helt klart och fint. Måste skaffa en pump så jag kan ta reda på hur tillrinningen är.
Min ena syster är här och hon skördade all träig rabarber som var kvar och kokade rabarbersirap, så vi har druckit varsin gindrink med rabarber idag.

Imorgon får trädgården vänta lite så jag hinner packa upp några flyttlådor inomhus med, men det är ju svårt när jag hellre är ute och påtar.

Bild på den stora paprikaplantan. Tyvärr något drabbad av ett kryp men jag håller koll varje dag.

F12A2F12-A1A1-41BE-93F6-09061362740B.jpeg
 
Dåligt med ork på sistone men salladen är klar att skörda, hallonen är fulla i kart trots de flyttades i våras samt så verkar pytterosorna och pionen ta sig sakta men säkert :up: Har en okänd men söt ros på balkongen som förhoppningsvis rotar sig bra innan den får komma ut på lotten + en stickling av vitvinbär som förhoppningsvis rotar sig också :)
 
Osäker på om det hör hemma här, men jag tror att mitt evighetsprojekt med att få till en trädgård istf gräsöken redan har börjat löna sig, ty jag har ett humlebo som sjuder av liv under taket upptäckte pappa när han bytte ur dåliga brädor och hängrännekrokar på södersidan.

Förklarar varför jag tidigare hade massor med humlor som solade på husväggarna och att varenda buske "hummat" under blomningen och med diverse blomster och hyfsat mycket vitklöver i gräsmattan på baksidan så hummar det fortfarande överallt 🤗

1657524843645.jpg


Den tidigare blom, busk, frukt och bärlösa gräsöken har blivit humlevänlig och förhoppningsvis så kommer det till nytta även för små vildbin och andra små nyttodjur :up:
 
20220711_102359.jpg


Tadaa! Blivit med torkugn. Ytterligare en sak som tar odlandet till nya höjder! Först ut blev en liten batch med de allra första mogna paprikorna av sortern 'Hungarian Boldog' som ska vara särskilt bra för just paprikakrydda.
 
20220711_103116.jpg


Ser även att det diskuterats vallmo, här är min bädd med direktsådd vallmo av ett helt gäng olika sorter! Lite mer än 3 meter lång och ca 1 meter bred. De allra första spricker ut vilken dag som helst.
 
Var väldigt skeptisk till om jag skulle pröva mig på ringblomma i år igen då jag misslyckats 2 år på raken, och Jo...vet dom ska vara busenkla 😛🙈 men skam den som ger sig, för i år frodas det i två olika pallkragar 🥳 inte för att jag tror jag gjort något annorlunda dock 🤷
 
Tips: Ställ ut era kaktusar på sommarlov. Den högra är över 35 år gammal och mådde skit efter mina två år i vakum då jag inte gjort något med någonting. Den var minst sagt hängig. Ny jord och vistelse under taksprång med mycket ljus och dom blev som dopade. Den yngre - 25 år ungefär, ser fantastisk ut.
16575360729564973035029107449491.jpg
 
20220711_145444.jpg


Min sambo gav mig nya hyllor i födelsedagspresent och under helgen när vi var hemifrån var syster gårdsvakt och organiserade upp och rensade ur hela gamla pyttelilla förrådet och flyttade över allt till de nya hyllorna. Fantastiskt att komma hem till! :love:
 
Vi har gått och blivit plattläggare, utanför kuvösen blev det bara en rad till med plattor och byggde vidare på mönstret killen börjat med, sen blev det plattor runt tujan och kullerstenen som låg i botten på den byttes ut mot täckbark istället, sen den största skillnaden är bakom tujan utmed altanen.
Där har det blivit mycket bredare plattgång, låg endast en platta längs hela altanen. Samma mönster som innan och nu håller vi på att lägga stenar runt den andra tuja busken, så jag kan lägga täckbark där också.

CD444307-3111-419F-BB92-455B90A1DB75.jpeg
 
Vi har gått och blivit plattläggare, utanför kuvösen blev det bara en rad till med plattor och byggde vidare på mönstret killen börjat med, sen blev det plattor runt tujan och kullerstenen som låg i botten på den byttes ut mot täckbark istället, sen den största skillnaden är bakom tujan utmed altanen.
Där har det blivit mycket bredare plattgång, låg endast en platta längs hela altanen. Samma mönster som innan och nu håller vi på att lägga stenar runt den andra tuja busken, så jag kan lägga täckbark där också.

Visa bifogad fil 95012
Det var händelserikt att fixa plattorna. När jag höll på att ta bort kullerstenarna runt tujan så hittade jag världens största spindel 😱😱😱 (skrek rätt högt och backade undan rätt fort).

På dessa bilder kan man se lite hur det såg ut innan. En bild jag tog när killen råkat söla lite ogräs ättika på gräsmattan framför kuvösen, där kan man se att det är olika stora plattor framför, nu är det samma.

Så får ni en liten hum hur det såg ut, och det blev även ytterligare en mindre plattor precis innan nästa tuja på den delen där det bara var en plattrad.

När killen la dom plattorna så använde han de plattorna han hade och nu insåg han att de inte va så snyggt, så nu är det mer enhetligt och kommer bli lättare att klippa gräsmattan.
D96ADC7E-B3CD-458D-BDAC-98FB27C9CBC1.jpeg
 
Det var händelserikt att fixa plattorna. När jag höll på att ta bort kullerstenarna runt tujan så hittade jag världens största spindel 😱😱😱 (skrek rätt högt och backade undan rätt fort).

På dessa bilder kan man se lite hur det såg ut innan. En bild jag tog när killen råkat söla lite ogräs ättika på gräsmattan framför kuvösen, där kan man se att det är olika stora plattor framför, nu är det samma.

Så får ni en liten hum hur det såg ut, och det blev även ytterligare en mindre plattor precis innan nästa tuja på den delen där det bara var en plattrad.

När killen la dom plattorna så använde han de plattorna han hade och nu insåg han att de inte va så snyggt, så nu är det mer enhetligt och kommer bli lättare att klippa gräsmattan.
Visa bifogad fil 95030
Snyggt! Hela killens tomt verkar ha fått ett rejält lyft av att han träffade dig. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp