Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ett uppehåll-ish så jag passade på att gräva medan det var enkelt. Nu är några hallonbuskar räddade undan grävmaskinen, om de klarar av rivaliteten med asparna och ogräset vid tomtgränsen. Hur bekämpar man det bäst, svårt att gräva kring rötterna, kan man riva bort bara?
20220709_154624.jpg
 
Jag bor tydligen på "rätt" ställe för odling i år, varmt - sol och regn i spridda skurar - allt växer så det knakar!
Jag lever på mycket egenodlat nu :love:

Idag kom vänner förbi på fika och hade med sig två stora fina paprikaplantor :heart
Nu är bara frågan om dom kan trängas lite med kål i växthuset eller om kålplantorna måste flytta 🤔
 
Hällregn hela dagen igår, sol imorse och nu gråväder igen = perfekt tid att plocka de bär som mognat sedan sist, så 1.5 L blev det idag och ohemula mängder på gång 🥰
20220710_101557.jpg

Bryta nu och resten hamnar i frysen, för att senare bli kräm, sylt och evt lite saft om skörden räcker till :up:
 
Hällregn hela dagen igår, sol imorse och nu gråväder igen = perfekt tid att plocka de bär som mognat sedan sist, så 1.5 L blev det idag och ohemula mängder på gång 🥰
Visa bifogad fil 94903
Bryta nu och resten hamnar i frysen, för att senare bli kräm, sylt och evt lite saft om skörden räcker till :up:
Jag rekommenderar att torka också! Det gjorde jag förra året, supergott att ha i gröt/overnight oats sen :up:
 
Jag har testat att så paprika förr (alla mina paprika och chiliplantor är frösådda) men skördarna har varit väldigt klena. Även när jag odlade i uterum. Nu har jag bara möjlighet att odla ute. Får en paprika hittills 😂
Men spetspaprikan levererar som tusan. Har ett tiotal bamsingar på plantan😃
Ska nog skippa de vanliga paprikorna i fortsättningen och bara odla spets. De verkar lättare.
7598776B-4B0A-4F7C-8426-47F43F86AF15.jpeg
 
Trädgården känns övermäktig just nu. Kämpar mot myror, sniglar, fåglar, rådjur, hund och människor 🤬

1 av 15 pumpaplantor har inte blivit uppäten, tomaterna är 20xm höga, squashen har inte blivit utplacerade och ogräset tar över.

Just nu är det bara tungt och jag vet inte i vilken ände jag ska börja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp